نبود حمایت‌های لازم برای آزمایش‌های تخصصی پیشگیری از دیستروفی در خراسان‌شمالی


نبود حمایت‌های لازم برای آزمایش‌های تخصصی پیشگیری از دیستروفی در خراسان‌شمالی

مدیرکل بهزیستی خراسان‌شمالی گفت: حمایت‌های لازم برای انجام آزمایش‌های تخصصی به‌منظور پیشگیری بیماری دیستروفی عضلانی در جامعه وجود ندارد.

دکتر «اسماعیل قربانی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به این‌که معلولیت‌ها در بهزیستی به معلولیت‌های جسمی، حرکتی، ذهنی و روانی تقسیم‌بندی می‌شوند، افزود: 7000 معلول جسمی و حرکتی تحت‌پوشش بهزیستی خراسان‌شمالی است که این اداره‌کل بر اساس میزان معلولیت به این افراد خدمات‌دهی می‌کند.

وی با تصریح بر این‌که شماری از معلولان جسمی و حرکتی این اداره‌کل را بیماران دیستروفی عضلانی تشکیل می‌دهند، ادامه داد: می‌توان با انجام آزمایش‌های تخصصی به هنگام ازدواج و یا بارداری، از تولد نوزادان مبتلا به این بیماری جلوگیری کرد.

قربانی اظهار کرد: برای پیشگیری از تولد نوزادان با انواع معلولیت‌ها طرحی اجرایی شده است که در راستای این طرح همه زوجین باید در حین عقد مشاوره‌های ژنتیک را ارائه دهند تا از انتقال ژن‌های ناقل جلوگیری شود و تا تاییده مشاوره ژنتیک وجود نداشته باشد امر عقد انجام نخواهد شد.

وی تصریح کرد: اما زوج‌هایی که دارای این بیماری هستند و قصد تولد نوزاد را دارند باید به حتم آزمایش‌های تخصصی ژنتیک را انجام دهند اما انجام این آزمایش‌ها برای آن‌ها بسیار سنگین و هزینه‌بر است و بسیاری از آنان توان انجام این آزمایش‌ها را ندارند و این اداره نیز در این زمینه اعتبار خاصی ندارد که بخواهد هزینه کند.

این مقام مسئول گفت: بنابراین باید حمایت‌های لازم در خصوص انجام آزمایش‌های تخصصی پیش از بارداری برای جلوگیری از انتقال ژن‌های ناقل بیماری برای دستگاه‌های ذی‌ربط تعریف شود تا بتوان بروز این بیماری را در سطح جامعه کنترل کرد.

وی یادآور شد: دیستروفی عضلانی یک بیماری است که متناسب به شدتی(خفیف، متوسط و شدید) که وجود دارد موجب معلولیت شخص بیمار در درجات مختلف می‌شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کارشناسی داوری دیدار صنعت نفت آبادان و پرسپولیس