پاسپورت افغانی نگیرید، پشتونستان را بسازید


محمود خان اچکزی، رهبر بخشی از پشتون‌های پاک‌ستان به بی‌بی‌سی گفت: «پشتون‌های پاکستان در کنار شهروندی ‌کشور خودشان، شهروندی کشور افغانستان‌ را نیز بگیرند.» این درحالی‌ است که یک هفته‌ پیش‌تر، عمران خان (نخست وزیر تازه‌ی پاکستان) به‌رسانه‌های کشورش...

محمود خان اچکزی، رهبر بخشی از پشتون‌های پاک‌ستان به بی‌بی‌سی گفت: «پشتون‌های پاکستان در کنار شهروندی ‌کشور خودشان، شهروندی کشور افغانستان‌ را نیز بگیرند.» این درحالی‌ است که یک هفته‌ پیش‌تر، عمران خان (نخست وزیر تازه‌ی پاکستان) به‌رسانه‌های کشورش گفته‌ بود:«حکومت او به‌ تمام شهروندان افغانستان که در پاکستان زندگی کرده‌/ می‌کنند، شهروندی (تابعیت) می‌دهد.

به‌ هرحال، پشتون‌های پاکستان از محروم‌ ترین های آن کشور هستند، آنان با وجود این‌که در حدود ۲۰ میلیون کل جمعیت‌ آن‌کشور را می‌سازند، ولی هنوز به‌ کمترین تسهیلات زندگی‌ دسترسی ندارند، چون در پاکستان قدرت سیاسی، اقتصادی‌ نظامی را پنجابی‌ها به‌دست دارند، و طبیعتن پنجابی‌ها دوست ندارند تا پشتون‌های پاکستانی، رشد کنند و به‌قدرت برسند.

از جانبی‌هم، پشتون‌های پاکستان عملا و بارها گفته‌اند که، در قضایای اختلافی میان دو کشور پاک‌ستان و افغان‌ستان، آن‌ها با کشور خودشان “پاکستان” هستند که حق هم دارند.حتا باری همین آقای محمود خان اچکزی گفته بود، در صورت نیاز، او و همه هواخواهانش یک قدم پیش‌تر از ارتش پاکستان در برابر افغانستان قرار خواهند داشت، و الحق که این مساله ‌را آنان بارها به اثبات هم رسانیده‌اند.

این‌طرفتر اما خوش‌بینی‌های حاکمان (پشتون) افغانستان نسبت به پشتون‌های آن‌طرف مرز رسمی و بین‌المللی (دیورند) بارها باعث چند دستگی و بی‌باوری در میان اقوام بومی و غیر پشتون (افغان) کشور‌ شده‌است که بگونه‌ی نمونه می‌توان از وضع اسفبار کنونی حکومت وحدت ملی یاد کرد.

به‌هرحال، من دو راه‌حل ساده‌، ممکن و منطقی را برای رهانیدن شهروندان پشتون پاک‌ستان از ستم پنجابی‌ها، پیشنهاد می‌کنم!

۱-پشتون‌ها باید محکم و استوار بایستند و برای تامین حقوق و منافع‌شان تا توان دارند، مبارزه و مقاومت نمایید. مبرهن‌است که گرفتن حق شهروندی "تابعیت" افغانستان به هیچ درد شان نمی‌خورد. پس کمی هم ما را درک کنند و بیشتر از این باعث درد سر مردم ما نشوند، چون الحمدالله ما به قدر کافی درد سر داریم.

۲-همه‌پرسی (رفراندوم) انجام دهند، از بدنه‌ی پاکستان جدا شوند و برای خودشان کشوری به اسم پشتونستان (پختون‌خواه) بسازند. این خیلی خوب‌است اگر روزی که یک کشور کاملا پشتون نشین در نقشه‌ی جهان وجود داشته باشد که تنها پشتون‌ها در آن زیست نمایند و از تمام حقوق شان هم برخوردار باشند.

البته پیشنهاد نخست خیلی دشوار نیست و اندکی مبارزه‌ می‌طلبد. پیشنهاد دومی اما یک اندازه چالش برانگیز است. به قول آمر صاحب شهید، اگر ملتی اراده کند، آنگاه هیچ‌ قدرتی نمی‌تواند مانع پیروزی آن‌ شود.

به‌ هرحال، اینجا نقش ما "افغان‌ستانی‌ها" مثل همیشه، خیرخواهی دیگران بوده و هست، ما اغلب حامی محرومان و مظلومان بوده‌ایم و هستیم. ما همیشه سعی کرده‌ایم تا هیچ ‌نوع دخالتی در امور کشور ها نداشته ‌باشیم. مخصوصا اگر یک کشور پشتون نشین در همسایگی ما قرار داشته‌ باشد که البته در آن‌ وقت ما همسایه‌ی هم خواهیم بود.

از سوی دیگر، تشکیل یک کشور مستقل پشتون نشین کمک می‌کند تا شما هم بسان سایر ملت‌ها، از پیشرفت و ترقی برخوردار شوید و زندگی خوب، باعزت و آرامی را برای خود و فرزندان تان فراهم سازید.

مرتضی جلالی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی