هندبال همچنان در اغما!


هندبال همچنان در اغما!

شهرآرا آنلاین (/fa/component/roojanews/frame.html?href=../../) - مرتضی اخوان - لیگ برتر هندبال کشور از امروز آغاز می‌شود که عدم حضور نماینده‌ای از مشهد که همواره یکی از قطب‌های هندبال کشور بوده است، بدجور توی ذوق می‌زند. هندبال...


شهرآرا آنلاین - مرتضی اخوان - لیگ برتر هندبال کشور از امروز آغاز می‌شود که عدم حضور نماینده‌ای از مشهد که همواره یکی از قطب‌های هندبال کشور بوده است، بدجور توی ذوق می‌زند. هندبال مشهد در روزگاران نه‌چندان‌دور با تیم‌هایی چون «ابومسلم»، «صنایع مشهد»، «دخانیات»، «کارتن مشهد»، «مقاومت» و «داروسازی ثامن»، ملی‌پوشان زیادی را به تیم ملی معرفی می‌کرد و همواره در مسابقات کشوری حرف‌های زیادی برای گفتن داشت. تمام این‌ها درحالی بود که بعد از انصراف مجموعه کارتن مشهد از تیم‌داری به‌مدت 8 سال مشهد در لیگ کشور نماینده‌ای نداشت. البته در سال83 هم مشهد نماینده‌ای به نام «ثامن» در لیگ داشت که به‌دلیل نبود اسپانسر مالی پس از یک‌سال منحل شد تا اینکه در سال91 مؤسسه مالی‌اعتباری ثامن‌الحجج هندبال مشهد را تحت‌پوشش قرار داد و موفقیت‌های نماینده مشهد در لیگ برتر دوباره آغاز شد. ثامنی‌های مشهد در همان سال اول حضورشان در لیگ برتر هندبال به مقام قهرمانی رسیدند، اما با تلاش مالک هم‌نامشان در سبزوار جام را با قوانین عجیب‌وغریب تقدیم آن‌ها کردند! ثامنی‌های مشهد در سال93-92 به مقام دوم رسیدند و سال بعد هم عنوان سومی مسابقات را از آنِ خود کردند.

پایان عصر باشکوه دهه90

بعد از اتفاقات عجیب‌وغریب برای مؤسسه مالی‌اعتباری ثامن‌الحجج و منحل‌شدن این مجموعه، هندبال مشهد دوباره به روزگار غربت هشت‌ساله بازگشت. مشهدی‌ها نه‌تنها در لیگ برتر 2 سال اخیر شرکت نکردند، بلکه تلاششان برای جذب اسپانسری دیگر و زندگی در حیاط لیگ برتر هندبال هم ناکام ماند. امسال نیز باوجود تمام تکاپویی که برای جذب حامی و تیم‌داری مشهد در لیگ برتر صورت گرفت، جای مشهد در این لیگ خالی است؛ غیبتی که بسیاری از کارشناسان این رشته ورزشی دلیل اصلی آن را نبود اسپانسر عنوان می‌کنند. اسپانسری که گاه با حمایت بی‌حساب‌وکتابش چون مؤسسه مالی‌اعتباری ثامن‌الحجج درهای بهشت را به روی تیمش باز می‌کند و گاه نبودش یعنی عدم حضور در بالاترین سطح مسابقات کشور.

ناتوانی رسانه‌ای بلای جان هندبال

«اسپانسرها به هندبال نمی‌آیند، چون بازخورد رسانه‌ای خوبی برایشان ندارد.» این‌ها صحبت‌های محمدرضا خزاعی، از پیش‌کسوتان این ورزش، است که معتقد است اگر هندبال بتواند خودش را در بخش بازخورد رسانه‌ای تقویت کند، اسپانسرها هم به میدان می‌آیند. شاهد این مدعا هم بلاتکلیفی لیگ در آستانه شروع هفته نخست از تعیین‌تکلیف نهایی تیم‌های شرکت‌کننده در آن است. 6 تیم زاگرس اسلام‌آباد، نفت‌وگاز گچساران، نیروی زمینی کازرون، فرازبام خائیز دهدشت، صنعت‌مس کرمان و سربداران سبزوار در هفته اول مقابل یکدیگر به میدان می‌روند، درحالی‌که ذوب‌آهن و فولادمبارکه سپاهان منتظر تعیین‌وضعیت 2 تیم انصراف‌داده هپکو اراک و مارون هستند. خزاعی درباره علل عدم حضور نماینده‌ای از مشهد در لیگ برتر تصریح کرد: «بدون تردید نبود اسپانسر مهم‌ترین عامل است، البته نباید این را هم فراموش کنید که این تنها مشکل هندبال نیست. ما در استان خراسان در سایر رشته‌ها هم مشکل داریم، اما هندبال چون بازخورد رسانه‌ای کمتری دارد، کارش سخت‌تر است.»

عدم حمایت و قیچی پرهای هندبال مشهد

عبدا... کافی، از پیش‌کسوتان هندبال مشهد و دبیر اسبق هیئت هندبال خراسان رضوی، درباره حضور‌نداشتن نماینده‌ای از مشهد در لیگ برتر هندبال، به شهرآرا گفت: «مسئله اسپانسر هم مهم است، اما به نظر من بخشی از مشکل هم به حمایت‌ها برمی‌گردد. چند سال هیئت بدون رئیس و با سرپرست اداره شد و همین مسئله به هندبال مشهد ضربه زد.» وی افزود: «تربیت‌بدنی مشهد هم باید حمایت‌های لازم را از هیئت هندبال مشهد انجام می‌داد. وقتی یک هیئت حتی زمینی برای تمرین در اختیار ندارد، خب چه انتظاری داریم؟!» کافی تصریح کرد: «من فکر می‌کنم هندبال مشهد همچون کبوتری است که پَرش را قیچی کردند و با این شرایط نمی‌تواند بپَرد و انتظارپریدن‌داشتن از او اشتباه است.»

فعل خواستن، فعلی که صرف نمی‌شود!

اصغر سهمی، یکی از مربیان و کارشناسان هندبال مشهد، دراین‌باره گفت: «فدراسیون باید پاسخ‌گوی این شرایط باشد؟» وی درباره شرایط تیم‌داری مشهد در لیگ برتر اظهار کرد: «باید از مدیران هیئت هندبال پرسید که چرا شرایط را به‌گونه‌ای فراهم نمی‌کنند که مشهد نماینده‌ای در لیگ برتر داشته باشد؟ من فکر می‌کنم باید برای این مهم فقط فعل خواستن را صرف کرد.» سهمی تصریح کرد: «شما نگاه کنید امروز در سبزوار قاسم شعبانپور با تلاش خودش و کمک‌های نماینده این شهر در مجلس تیمی را جمع‌وجور کرده که اکثر بازیکنان این تیم هیچ توقع مالی ندارند. چرا در مشهد ما این شرایط را نمی‌توانیم فراهم کنیم؟!» سرمربی اسبق تیم‌های هندبال در مشهد خاطرنشان کرد: «شما ببینید در همین فوتبال از شهرهای بسیار کوچک اقصی‌نقاط ایران دنبال مجوزگرفتن برای حضور در لیگ‌های بالا در فوتبال کشور هستند، اما ما به چه راحتی پشت عباسی‌ها را خالی می‌کنیم. این یعنی مدیران ما در این شهر به فکر این چیزها نیستند.» وی یادآور شد: «در برخی هیئت‌های ما در همین شهر کارشان فقط این است که دور هم بنشینند، چایی بخورند و غیبت کنند!»

قصور هندبالی فدراسیون و هیئت‌ها

در کنار تمام عللی که سبب شده است هندبال مشهد از داشتن یک تیم در لیگ برتر هندبال محروم باشد، باید به این مسئله هم توجه کرد که بسیاری از استان‌ها و شهرهای بزرگ کشور هم در لیگ برتر تیم ندارند و برخی از تیم‌هایی که تاکنون اعلام‌آمادگی کردند تا در لیگ برتر هندبال شرکت کنند، به‌دلیل مشکلات مالی از لیگ کنار کشیده‌اند. این یعنی آنکه هندبال نه‌تنها در مشهد که در کشور شرایطی بحرانی دارد؛ شرایطی که شاید بیش از هر چیز وام‌دار فدراسیون ضعیفی است که در برگزاری یک لیگ مرتب و منظم نیز ناتوان است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


همسر علی ضیا را می شناسید ؟! / حدس بزنید کیست ! + بیوگرافی و عکس عاشقانه!