از سردون شعر در وصف عاشورا تا تمجید از مرجعیت شیعه و انقلاب اسلامی ایران؛ پیام تامل برانگیز روحانی اهل سنت عربستان از پشت میله های زندان


از سردون شعر در وصف عاشورا تا تمجید از مرجعیت شیعه و انقلاب اسلامی ایران؛ پیام تامل برانگیز  روحانی اهل سنت عربستان از پشت میله های زندان

شفقنا- «شیخ حسن فرحان المالکی» روحانی اهل سنت و اندیشمند سعودی است که با دیدگاههای خود همواره جنجال به پا کرده است؛ وی دیدگاههای معتدلی درباره مذاهب اسلامی دارد و به شدت از فرقه ضاله وهابیت انتقاد می کند. او چندین بار به دلیل انتقاد تند از وهابیت از سوی مقامات سعودی بازداشت شده است که اخرین آنها سال گذشته […]

از سردون شعر در وصف عاشورا تا تمجید از مرجعیت شیعه و انقلاب اسلامی ایران؛ پیام تامل برانگیز  روحانی اهل سنت عربستان از پشت میله های زندان

شفقنا- «شیخ حسن فرحان المالکی» روحانی اهل سنت و اندیشمند سعودی است که با دیدگاههای خود همواره جنجال به پا کرده است؛ وی دیدگاههای معتدلی درباره مذاهب اسلامی دارد و به شدت از فرقه ضاله وهابیت انتقاد می کند. او چندین بار به دلیل انتقاد تند از وهابیت از سوی مقامات سعودی بازداشت شده است که اخرین آنها سال گذشته بوده است. برخی نسبت به احتمال صدور اعدام برای وی ابراز نگرانی کرده اند.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از شفقنا عراق، دادستان عربستان به المالکی که اکنون در زندان «الحایر» یکی از مخوفترین زندان های آل سعود به سر می برد، اتهامات خطرناکی را نسبت داده است. اتهاماتی که چه بسا زمینه سازی برای صدور حکم اعدام برای این اندیشمند میانه رو باشد.

پیام المالکی از پشت میله های زندان/ درمقایسه با اهل بیت کاری نکرده ایم

این روحانی اهل سنت عربستان که برخی نسبت به وضعیت وی در زندان و احتمال صدور حکم اعدام برای وی ابراز نگرانی کرده بودند، در پیامی صوتی که از زندان «الحایر» در عربستان سعودی فرستاده، ضمن اشاره به اینکه وضعیت جسمی اش پایدار است، خطاب به خانواده و دوستدارانش تاکید کرده است که نگران نباشند.وی برای قربانی شدن آماده است.

مالکی در این پیام با اشاره به اینکه آنچه با آن روبرو شده در مقایسه با آنچه افراد مصلح به خود دیده اند، چیزی نیست، بیان کرد: در مقایسه با اهل بیت رسول الله و حتی افراد مصلح، ما هنوز کاری نکرده ایم.

شیخ مالکی تاکید کرد که وضعیتش مناسب است و افزود که تنها به آینده ای نگاه می کند که می تواند با چنین فداکاری هایی روبرو شود. هر کس در گذشته ساعت می پوشید، تازیانه می خورد و هر کس به اسلام ابوطالب اعتقاد داشت، به اعدام محکوم می شد.

این زندانی سیاسی عربستانی خاطرنشان کرده که تنها حق خود در انتقاد و ابراز دیدگاه را گرفته و از غلو، افکار ابن تیمیه، وهابیت و داعش انتقاد کرده است و زندان را فرصتی برای دیدار با دوستانش در حائر برشمرد.

المالکی درواکنش به احتمال صدور حکم اعدام خود نیز گفته است که برای قربانی شدن و فداکاری آماده می باشد.

تمجید از انقلاب اسلامی ایران

تمجید از انقلاب اسلامی ایران و تحریم اعتراضات مردمی از جمله اتهاماتی است که دادستان عربستان به حسن فرحان المالکی نسبت داده است.

از سردون شعر در وصف عاشورا تا تمجید از مرجعیت شیعه و انقلاب اسلامی ایران؛ پیام تامل برانگیز  روحانی اهل سنت عربستان از پشت میله های زندان

روزنامه «سبق» عربستان چندی پیش در مطلبی در این باره نوشت: دادستان کل عربستان ۱۴ اتهام را به المالکی نسبت داده و قرار است وی در دادگاه کیفری ریاض محاکمه سری شود.

براساس نوشته این روزنامه، دادستان عربستان مدعی شده است که حسن فرحان المالکی از تظاهرات و اعتراضات مردمی در بحرین حمایت کرده و نسبت به برگزاری آنها ترغیب کرده است.

اتهاماتی که به مالکی نسبت داده شده به قرار زیر است:

-تشکیک در اصول دین اسلام از طریق اهانت به سنت نبوی و منابع آن، رد اکثریت احادیث پیامبر(ص) و انکار صحت و روایت های بخاری، انتقاد ازابوبکر، عمر، عثمان و دیگر صحابه و لعن معاویه بن ابی سفیان و دعوت به ترک سیره اهل سنت و جماعت و اخذ عقاید گمراهانه.

-اهانت به مسئولان دولتی و هیئت علمای ارشد این کشور و افراط گرا خواندن آنها.

-پیروی از روش خلاف کتاب، سنت و اجماع سلف و تکفیر معاویه

-تلاش برای بر هم زدن انسجام اجتماعی و همبستگی ملی.

-حمایت از حزب الله و تمجید از انقلاب اسلامی ایران.

-انتقاد تند از مسئولان و والیان امر درعربستان در برنامه های تلویزیونی در کشورهای غربی .

-تالیف کتب و مقالات حاوی افکار منحرف خارج عربستان.

-دریافت اموال از داخل و خارج عربستان برای حمایت از افکار منحرف و ضد عربستان.

-خروج غیرقانونی از عربستان و سفر غیر قانونی به یمن .

عربستان همچنین اتهامات دیگری نظیر اهانت به مقامات عربستان در فضای مجازی، حمایت از داعش و القاعده، دروغ بستن به خدا و پیامبر خدا(ص)، ترغیب نسبت به انفجار در مدینه و انفجار هواپیماها و تحریک افکار عمومی را به این محقق سعودی نسبت داده است.

مرجعیت شیعه عاری از تکفیر است/ شیعیان با اتهامات غیر واقعی زیادی مواجه هستند

حسن الفرحان المالکی را میتوان از جنجال برانگیزترین اندیشمندان سعودی در سال‌های اخیر دانست. این پژوهشگر سعودی که به نقد درون گفتمانی سلفی‌گری معروف است دیدگاه های متفاوتی را نسبت به مفتی‌های عربستانی درباره جزم گرایی وهابیت و رویکرد دینی شیعیان دارد. او از جمله کسانی است که معتقد بر لزوم گفت‌وگوی جدی بین اهل سنت و شیعیان است و بارها بر اهمیت برخورد بهتر با شیعیان عربستان تاکید کرده است.

از سردون شعر در وصف عاشورا تا تمجید از مرجعیت شیعه و انقلاب اسلامی ایران؛ پیام تامل برانگیز  روحانی اهل سنت عربستان از پشت میله های زندان

او که در ماه اکتبر سال ۲۰۱۴ از سوی نیروهای امنیتی سعودی بازداشت شده، خود را موظف به مقابله با رادیکالیسم دینی در عربستان سعودی میداند و از وضعیت موجود در فضای مذهبی این کشور به شدت انتقاد می‌ورزد. انتقادات المالکی همچنین موجب ممنوعیت او از حضور در برخی شبکه‌های دینی با گرایش سلفی ـ وهابی از جمله شبکه وصال عربی شده است.

فرحان المالکی در گفتگویی با پویش مردمی “ارفع صوتک” وابسته به شبکه الحره به مساله وجود تکفیر در میراث عقایدی شیعه اینگونه پاسخ داده بود: « اگر در گذشته نیز گفتمان افراطی در میان برادران شیعه وجود داشته باشد اما امروز از زبان مفتی‌های معاصر شیعه آن را نمی‌شنویم. شخصیت هایی مانند (آیت الله) خامنه ای، (آیت الله) سیستانی و (آیت الله) محمد حسین فضل الله از میراث شیعه فراتر رفته اند. من همه فتواهایی که حقوق دیگری را هتک می‌کند محکوم می‌شمارم اما مشکل این است که برخلاف تشیع، فتواهای تکفیر در میراث سلفی همچنان به قوت خود باقی است.» او در ادامه ادعای مجری در رابطه با کشتار اهل سنت از سوی گروه های شیعه در عراق و سوریه را غیر مستند می‌داند و تاکید می‌کند که شیعیان با اتهامات غیر واقعی زیادی مواجه هستند.
از سردون شعر در وصف عاشورا تا تمجید از مرجعیت شیعه و انقلاب اسلامی ایران؛ پیام تامل برانگیز  روحانی اهل سنت عربستان از پشت میله های زندان
این اندیشمند سعودی با تاکید بر کارساز بودن نهاد مرجعیت تشیع و فقدان چنین نهادی در میان اهل سنت، در مصاحبه خود گفته بود: « بهتر است که مفتی از سوی خود مراجع تعیین شوند و نه از سوی حکومت. من در مدت زمان سکونتم در لبنان از نزدیک دیدم که مسیحیان به همین ترتیب اسقف اعظم خود را تعیین می‌کنند.» «سلفی‌ها هیچگاه به گفت و گو با دیگری اعتقاد ندارند. در گذشته نیز ملک عبدالله مفتی های وهابی را به مذاکره با سایر مذاهب و ادیان مجبور می‌کرد.»

فرحان المالکی به مساله وجود تکفیر در میراث عقایدی شیعه اینگونه پاسخ داده است: « اگر در گذشته نیز گفتمان افراطی در میان برادران شیعه وجود داشته باشد اما امروز از زبان مفتی‌های معاصر شیعه آن را نمی‌شنویم. شخصیت هایی مانند (آیت الله) خامنه ای، (آیت الله) سیستانی و (آیت الله) محمد حسین فضل الله از میراث شیعه فراتر رفته اند. من همه فتواهایی که حقوق دیگری را هتک می‌کند محکوم می‌شمارم اما مشکل این است که برخلاف تشیع، فتواهای تکفیر در میراث سلفی همچنان به قوت خود باقی است.» او در ادامه ادعای مجری در رابطه با کشتار اهل سنت از سوی گروه های شیعه در عراق و سوریه را غیر مستند می‌داند و تاکید می‌کند که شیعیان با اتهامات غیر واقعی زیادی مواجه هستند.

از سردون شعر در وصف عاشورا تا تمجید از مرجعیت شیعه و انقلاب اسلامی ایران؛ پیام تامل برانگیز  روحانی اهل سنت عربستان از پشت میله های زندان

این اندیشمند سعودی با تاکید بر کارساز بودن نهاد مرجعیت تشیع و فقدان چنین نهادی در میان اهل سنت، در این باره گفته بود: « بهتر است که مفتی از سوی خود مراجع تعیین شوند و نه از سوی حکومت. من در مدت زمان سکونتم در لبنان از نزدیک دیدم که مسیحیان به همین ترتیب اسقف اعظم خود را تعیین می‌کنند.» وی در ادامه گفت: «سلفی‌ها هیچگاه به گفت و گو با دیگری اعتقاد ندارند. در گذشته نیز ملک عبدالله مفتی های وهابی را به مذاکره با سایر مذاهب و ادیان مجبور می‌کرد.»

گفتمان قرآنی تنها مرجع مورد پذیرش همه مذاهب اسلامی

در این گفت‌وگو فرحان المالکی گفتمان قرآنی را تنها مرجع مورد پذیرش از سوی همه مذاهب اسلامی معرفی کرده و آورده بود: «هم در میان شیعیان و هم در میان اهل سنت افراد افراطی و معتدل وجود دارد اما گفتمان قرآنی خطوط قرمزی را مشخص کرده که ضامن حفظ حقوق همه مذاهب است.» او ادامه می‌دهد: « مبارزه با اندیشه معنایی ندارد، حق طبیعی شیعیان و اهل سنت است که آرا و نظرات خود را مطرح کنند اما اجازه ندارند که از مشترکات قرآنی عبور کنند.»

از سردون شعر در وصف عاشورا تا تمجید از مرجعیت شیعه و انقلاب اسلامی ایران؛ پیام تامل برانگیز  روحانی اهل سنت عربستان از پشت میله های زندان

افراط گرایی امروز اموری است

العالم نوشت: المالکی دو سال گذشته نیز در مطلب زیر که آن را در صفحه فیسبوکش درباره انفجارهای سال ۹۵ عربستان منتشر کرده بود، چنین آورد:

نباید هر بار خود را فریب دهیم، تروریسم، دارای مکاتب و شخصیت های خاص خود است که نه به خوارج بلکه به بنی امیه می رسد.
اینکه به نیرنگ، افراط گرایی فعلی را افراط گرایی خوارج می نامند، به خاطر گریز از واقعیت است، آنهایی که امروز ما را به قتل رسانده و مساجد را منفجر می کنند، خود از خوارج تبری جسته و آنان را بدعت گذار می نامند چه اینکه اثر مقاله ها و تلاش خوارج اولیه برای تکفیر دیگران تمام شده است.

از منبج تا المکلا، از اندونزی تا نیجریه، از کراده عراق تا القاع لبنان، استانبول تا بروکسل و از مساجد القطیف و الاحساء تا مسجد نبوی مدینه منروه شاهد تکفیر و خشونت اموی یا همان بنی امیه است.
تکفیر اموی در تاریخ بسیار معروف است، همان منشی که ابتدا حضرت علی (علیه السلام) را تکفیر نمود و پس از آن “حجر بن عدی” همان که از صحابه مشهور پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) بود.

بنی امیه اند که وقاحت حمله به مساجد را دارند، حتی حساسیت مفرط نسبت به شیعیان، دارای ریشه اموی است چون بین امیه با اهل بیت (علیهم السلام) مخالفند.

این اندیشمند سعودی نوشت: اگر کتب داعش را بخوانید و تامل نمایید در خواهید یافت همه دارای ریشه اموی و برگرفته از اندیشه اشخاص مانند ابن تیمیه و مکاتب وی است.

اظهار نظر درباره فتوای حضرت آیت الله العظمی سیستانی

شیعه نیوز چندی پیش در مطلبی نوشته بود: المالکی چند سال گذشته نیز با انتشار مطلبی در فیس‌بوک خاطرنشان کرده بود: فتوای آیت‌الله سیستانی اولین فتوای جهاد در عراق به شمار می‌آید. فتوایی که در آن به مقابله با داعش به عنوان دشمن مشترک شیعه و اهل سنت حکم شده است. این در حالی است که فتاوای ما روزی دو بار عوض می‌شود، یک بار بر له یک مسئله حکم می‌دهیم و همان روز علیه همان موضوع حکم می‌کنیم.

از سردون شعر در وصف عاشورا تا تمجید از مرجعیت شیعه و انقلاب اسلامی ایران؛ پیام تامل برانگیز  روحانی اهل سنت عربستان از پشت میله های زندان
براساس این گزارش به نقل از شیعه نیوز، وی در ادامه نوشت: چرا پیروی و استقبال شیعیان از فتاوای علمایشان این چنین قوی و شدید است؟ بگذارید صریح بگویم. چون علمای آنها از روی مزاج و حال و هوس فتوا نمی‌دهند. «ما نمی‌خواهیم زمام خودمان را به کسانی مانند قرضاوی و عرعور [دو مفتی وهابی] بدهیم که مانند پنکه‌های آلمانی به هر طرف می‌چرخند».

دهم محرم روز جهانی وجدان نام گذاری شود

فرحان المالکی حتی درباره محرم نیز دارای دیدگاههای جالبی است .

به نقل از پایگاه کتاباب فی المیزان، المالکی سال ۲۰۱۵ میلادی در مطلبی در توییترش عبارت زیر را نوشته بود:

از سردون شعر در وصف عاشورا تا تمجید از مرجعیت شیعه و انقلاب اسلامی ایران؛ پیام تامل برانگیز  روحانی اهل سنت عربستان از پشت میله های زندان

روز جهانی وجدان

اگر مسلمانان به این عنوان عمیق از غرب و شرق پیشی بگیرند و آن را دهم محرم قرار دهند، قطعا به بشریت چیزی را اضافه می کنند که به شدت به آن نیاز دارد.

شعر فرحان المالکی درمورد عاشورا: ای کاش ما هم می توانستیم چون شیعه اندوهگین باشیم

حسن فرحان المالکی روحانی اهل سنت عربستان چند سال پیش نیز شعری را در مورد عزاداری شیعیان برای امام حسین(ع)سرود که ترجمه آن از نظر شما می گذرد.

از سردون شعر در وصف عاشورا تا تمجید از مرجعیت شیعه و انقلاب اسلامی ایران؛ پیام تامل برانگیز  روحانی اهل سنت عربستان از پشت میله های زندان

به نقل از خبرگزاری مهر، در این شعر چنین آمده است:

شیعه سالهاست بر آل محمد سوگوار است

آیا این پذیرفتنی است؟!
بعضی به آنها می گویند که زندگی تان را کنید
شما برای واقعه ای در ۱۴۰۰ سال پیش عزاداری می کنید!
من اما،‌ به شیعه می گویم که شما حق دارید!
که وفا به آل محمد برترین وفاهاست

وقتی کسی از نزدیکانتان می میرد و نمی خواهید او را فراموش کنید،
یعنی دوستش دارید
پس چرا شیعیان را به فراموشی رنج های محمد و آل محمد و آنچه بر گذشتگان ما رفته است وا می دارید
ای کاش ما هم می توانستیم چون شیعه اندوهگین باشیم
بر حسین و آل حسین

به درستی که دل های ما سخت شده است
و هرگز اشک نمی ریزند!
نه بر محمد و نه بر آل محمد
قلوبی چنان سخت، که انگار دشمن آنانیم

آری، ما اندوهی می خواهیم که از بعضی زواید شیعه پاک باشد
ما اندوهی به نشان وفاداری می خواهیم
اندوه عبرت
اندوهی بر بزرگانی که رهبر ایمان و آزادگی بوده اند

در حالی که فرهنگ علما و بزرگان دوستی و تظاهر به شادی است
افراطیان برای همه افسوس می خورند
مگر برای آل محمد!
چون شرک است!
و این فقه شیطان است!

بر ما واجب است که نصیبی از این اندوه داشته باشیم
که آنها اسوه های انذار و خداترسی اند
آنها گواهانی بر این امت اند که در اسلامشان آن چنان زیاده روی کرده اند
که آنها را یک به یک به قتل رساندند!
جز جعفر و حمزه
کل اهل بیت به دست این امت به قتل رسیده اند
گاه به شمشیر و گاه به زهر!
مگر جعفر و حمزه
و آنکه جوینده باشد البته خواهد دانست!

کار به آنجا رسید که برخی از زنانشان به قتل آنها همت گماردند!
پس چگونه است که مستحق اندوه نیستند؟!
که آنها شاهدانی زنده اند
بر امتی که اهل بیت پیامبرش را پیروی می کند:
پس آنها را می کشد، بر منابر نفرین می کند،
دوستدارانشان را کافر می شمرد
و ریختن خونشان را مستحب می داند و
سوگند به خدا! چنین امتی سالم است؟
آیا به پیامبر و دین اش وفادار است؟!

و تنها اینها نیست
پیش آنها نباید از هیچ فضیلت آل محمد سخن بگویی
وگرنه شیعی و رافضی هستی!
اما کسانی که خون اهل بیت را ریخته اند و نفرینشان می کنند اهل فضیلت اند!
آیا واقعا این امت محمد است؟

حب آل محمد به تنهایی شرف است ولو ذره ای دین نداشته باشیم!
حب شان شرف است
اشک بر آنان مردانگی
و خشم به خاطر آنها ایمان و وفاداری
پس انسانی پست تو را از نیل به افتخار وفاداری به آنان باز ندارد!

*آری، یاد آل محمد در وجود هر انسان زنده ضمیری باقی خواهد ماند
رنج های آنها گواهی است بر وقایع بزرگی که اتفاق افتاده است!
و آنها شاهدانی جاودان بر این وقایع باقی می مانند.*

درود بر هر کسی که بر محمد و آل محمد وفادار است
و هر سنی که آنهایی که او را از حب آل محمد برحذر می دارند اطاعت نکند
و این یک آزمایش است
کدام یک اولی تر است؟ اطاعت از اینها -که محب قاتلان ائمه اند
یا وفاداری بر محمد و آل محمد؟!

فرحان المالکی کیست؟

دکتر شیخ حسن فرحان المالکی اندیشمند و مبارز سنی عربستانی در سال ۱۳۹۰ هجری قمری در منطقه بنی مالک جنوبی ۱۵۰ کیلومتری شرق شهر “جازان” متولد شد؛ وی از چهره‌های مشهور در بین پژوهشگران تاریخی در کشورهای عربی و به ویژه عربستان سعودی محسوب می‌شود. فرحان المالکی به خاطر روشنگری هایش علیه وهابیت و سلفی گری و انصافش در برابر شیعیان، و همچنین انتقاد در مورد خلافت معاویه و یزید، اکنون در زندان آل سعود به سر می برد.

حسن فرحان در دسامبر سال ۲۰۱۲ میلادی در برنامه زنده شبکه وصال که متعلق به وهابیون سعودی است به انتقاد از برخی صحابه پیامبر(ص) می پردازد و این انتقاد وی باعث می‌شود آن برنامه قطع شده و دستور پخش این برنامه به طور کلی لغو گردد.

از سردون شعر در وصف عاشورا تا تمجید از مرجعیت شیعه و انقلاب اسلامی ایران؛ پیام تامل برانگیز  روحانی اهل سنت عربستان از پشت میله های زندان

مجری برنامه زنده از سوی اداره شبکه وصال اعلام می کند که به دلیل توهین حسن فرحان به معاویه این برنامه ناتمام مانده و مناظره باید قطع گردد.

از سردون شعر در وصف عاشورا تا تمجید از مرجعیت شیعه و انقلاب اسلامی ایران؛ پیام تامل برانگیز  روحانی اهل سنت عربستان از پشت میله های زندان

وی حتی به دلیل اعتراض به حکم اعدام آیت الله النمر، بازداشت شد.

حسن فرحان المالکی با اعدام روبروست

با این حال المالکی به دلیل دیدگاههایش بازداشت شده و با اعدام روبرو شده است. دادستان کل عربستان سعودی اخیرا اتهامات زیادی را به حسن فرحان المالکی نسبت داده و وی با خطر اعدام روبروست.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از خبرگزاری اوروک نیوز، حساب بازداشت شدگان دیدگاه در تویتر چند روز پیش اعلام کرد: دادگاه کیفری ویژه ریاض جلسه سری محاکمه شیخ فرحان المالکی را برگزار و اتهامات زیادی را به وی نسبت داد.

از سردون شعر در وصف عاشورا تا تمجید از مرجعیت شیعه و انقلاب اسلامی ایران؛ پیام تامل برانگیز  روحانی اهل سنت عربستان از پشت میله های زندان

این حساب افزود: گفتگو با شبکه های معاند و دریافت اموال از گروههای تروریستی از جمله اتهامات خطرناکی است که به این عالم سنی عربستانی نسبت داده شده است.

براساس گزارش رسانه های خبری، المالکی با خطر صدو حکم اعدام از سوی دادستان سعودی روبروست.

دادگاههای سعودی معمولا برای افرادی که چنین اتهاماتی را به آنها نسبت می دهد، حکم اعدام صادر می کند.

انتهای پیام

fa.shafaqna.com

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اینفوگرافیک/ نکات کلیدی زندگی موفق در جزء هفدهم قرآن