امروز ۲۱ مهر تصادف جاده ای اتوبوس حادثه آفرید ۵ کشته بر جای گذاشت، حال وجود ۲۱ میلیون خودرو فاقد زیر ساخت در آستانه فصل سرما با گرانی لاستیک و دیگر تجهیزات و نبود زیرساخت های لازم تردد خودروها موضوع مهم و قابل بررسی جدی است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، تصادفات و تلفات ناشی از آن موضوع گفتگوی ویژه خبری بود که سردار سردار محمدحسین حمیدی رئیس پلیس راه کشور در رابطه با حادثه استان فارس مبنی بر کشته شدن ۵ مسافر اتوبوس گفت: راننده فرصت استراحت داشت و یک آن خواب می رود و در شانه خاکی مسیر مقابل به بغل خوابید و پنج نفر جان خود را از دست می دهند.

وی افزود: عامل انسانی در همه جای دنیا دلیل بخش بالای تصادفات است و سهمی بالغ بر ۶۰ درصد تصادفات جاده ای در کشور ما به دلیل عامل انسانی است.

رئیس پلیس راه کشور خاطر نشان کرد: در دنیا برای کاهش مخاطرات عامل انسانی در جاده ها تلاش می شود.

کاهش تلفات جاده ای به ۱۶ هزار نفر

حمیدی تصریح کرد: در سال ۸۴ با ۶ یا ۷ میلیون خودرو تلفات جاده ای ۲۸ هزار نفر در سال بود و با تلاش برای سهم کاهش عامل انسانی و کاری که در این رابطه رخ داد با افزایش خودروها تلفات جاده ای به ۱۶ هزار جان باخته در سال رسید.

وی از کاهش حوادث اتوبوسی خبر داد و افزود: در سال ۸۴ هزار اتوبوس بود با تلفات بسیار و سال ۹۶ تعداد کشته های اتوبوس ها به ۱۶ هزار اتوبوس رسید و تلفات هم به نصف کاهش یافت.

۵۰۰ میلیون نیاز رفع هر نقطه حادثه خیر

محمد تیموری معاون توسعه سازمان حمل و نقل جاده ای وزارت راه در ادامه عنوان کرد: ۱۵۸۲ نقطه حادثه خیر در کشور شناسایی شده و ۳۰۰ میلیارد تومان برای رفع ۵۷۰ نقاط حادثه خیز صرف شده و برای هر نقطه ۵۰۰ میلیون هزینه می خواهد و گاهی تقاطع های غیر هم سطح موجب رفع نقاط پر حادثه می شود که اعتبار بالایی نیاز دارد.

وی در مورد نقاط پر حادثه نیز خاطر نشان کرد: سهم راه و خودرو در تصادفات بر عامل انسانی اثرگذار است.

۱۵۰۰ محل حادثه خیز بحرانی

سردار حمیدی در ادامه عنوان کرد: محل های حادثه خیز شناسنامه دار ۳۵۰۰ محل است و از این میزان ۱۵۰۰ محل بحرانی تر است را در اولویت قرار دادیم.

۲۱ میلیون خودرو در جاده ها فاقد زیر ساخت

احمد رضا عامری رئیس اتحادیه شرکت های مسافری در ادامه عنوان کرد: ما در هر عامل تصادف راننده، ناوگان و جاده دچار مشکل هستیم و سهم تلفات جاده ای اتوبوس ها ۲ درصد است و جا ما به جایی حمل و نقل مسافر در سال بالغ بر ۲۰۰ میلیون نفر است و این ناوگان تنها بخشی است که با افزایش نرخ لاستیک و سایر قطعات افزایش نرخ بلیط نداشته است.

وی خاطر نشان کرد: تصادف در لحظه اتفاق می افتد و جز خواب آلودگی افسر کارشناس عامل دیگری را نمی تواند اعلام کند و باید علت تامه شناسایی شود و جای این مباحث در تلویزیون نیست و باید یک گروهی شناسایی کنند عوامل را و این اتفاق معمولا نمی افتد.

رئیس اتحادیه شرکت های مسافری با طرح این موضوع که ۲۱ میلیون خودرو داریم و زیر ساخت های لازم برای این تعداد خودرو را نداریم گفت: وارد کرد خودرو و صنعت خودرو در همه جای دنیا پر سود است و در کشور ما زیر ساخت های لازم را برای تعداد ۲۱ میلیون خودرو، ندارد.

در حال تکمیل...