پایان روابط تیره آنکارا و واشنگتن با آزادی کشیش برانسون


پایان روابط تیره آنکارا و واشنگتن با آزادی کشیش برانسون

تحلیل‌گر ارشد اندیشکده آمریکایی تداوم روابط آنکارا با تهران، نهایی شدن خرید سامانه «اس-400» و موضوع سوریه را از جمله موانع جدی در بهبود روابط دیپلماتیک بین ترکیه و آمریکا برشمرد.

خبرگزاری فارس: «اندرو برانسون» کشیش آمریکایی بازداشت‌شده در ترکیه که پرونده قضایی‌اش به یکی از چالش‌ها در روابط واشنگتن و آنکارا تبدیل شده بود، روز جمعه عازم آمریکا شد شد.

با آزادی این کشیش آمریکایی در حالی‌که برخی بر بهبود روابط ترکیه و آمریکا تاکید دارند، اما برخی تحلیل‌گران بر تداوم تنش این دو کشور بابت موضوع‌هایی، چون تداوم همکاری ترکیه با ایران، خرید سامانه موشکی «اس-۴۰۰» ساخت روسیه از سوی آنکارا و اوضاع سوریه اشاره می‌کنند.

وبگاه تحلیلی «احوال» شنبه شب به وقت تهران در گزارشی در این زمینه و به قلم «آرون اشتین» کارشناس ارشد امور غرب آسیا (امور ایران و ترکیه) در اندیشکده «شورای آتلانتیک» نوشت: برانسون که جمعه توسط دادگاهی در ترکیه پس از بازداشت دو ساله بابت اتهام‌های تروریستی از حبس آزاد شد، در مرکز جار و جنجال دیپلماتیک بین دو متحد ناتو در زمینه‌های مختلف از جمله ایران، جنگ داخلی سوریه و خرید سامانه موشکی اس-۴۰۰ ساخت روسیه از سوی ترکیه قرار دارد.

این تحلیلگر امور منطقه در گزارش خود با توضیح موضوع کشیش برانسون نوشت: قصور ترکیه در آزادی برانسون، تلاش‌های دیپلماتیک دوجانبه آمریکا را معلق کرد و موجب شد تا کاخ سفید این مسئله را با تهدید پیگیری کند.

اشتین با پرداختن به موضوع «ایران» و ناراحتی واشنگتن از تداوم همکاری آنکارا و تهران ادامه داد: در حالی‌که آمریکا در ماه نوامبر (آبان) در تلاش برای اعمال تحریم‌های ثانویه برای کاهش واردات انرژی از ایران است، تنش آمریکا با ترکیه بابت انرژی ایران نیز می‌تواند شدیدتر شود. در واقع، با اندیشیدن بدین مسئله می‌توان متوجه شد که ریشه‌های بحران بر سر ماجرای «هاکان آتیلا» (بانکدار ترکیه‌ای متهم به دور زدن تحریم‌های ایران که ۱۴ ماه است که در زندان‌های آمریکا به سر می‌برد) و سپس جریان «هالک‌بانک»، به ماجرای تحریم‌ها علیه ایران در سال ۲۰۱۲ و تلاش‌های آنکارا برای متوقف کردن آن‌ها مرتبط است.

نویسنده به موضوع دیگر اختلاف آنکارا و واشنگتن پرداخت و ادامه داد: آینده شهر «منبج» سوریه که دو طرف در آنجا برای ایجاد یک نقشه راه اوایل سال جاری موافقت کردند، همچنان منبع تنش ادامه‌دار بین آنکارا و واشنگتن است. فراتر از هماهنگ کردن گشت‌زنی‌های مشترک در خط مقدم نیرو‌های نظامی، دو طرف باید قبل از پرداختن به مسئله تسلط و اداره شهر منبج، وضعیت گشت‌زنی و مسئولیت آن‌را مشخص کنند.

تحلیلگر اندیشکده شورای آتلانتیک ادامه داد: سپس موضوع خرید سامانه موشکی بحث برانگیز اس-۴۰۰ ساخت روسیه مطرح است که آمریکا با آن مخالفت کرده است. این توافق بین مسکو و آنکارا می‌تواند انتقال جنگنده «اف-۳۵» به ترکیه را تهدید کند و در عین حال منجر به تحریم شرکت‌های ترکیه شود.

اشتین در ادامه با اشاره به این که آزادی برانسون تا حدودی مشکلات داخلی ترکیه را حل می‌کند، نوشت: شاید آزادی برانسون تنها به بزرگ شدن اختلاف‌های بسیار جدی و ملموس در خصوص انواع موضوع‌ها در «سیاست خارجی» بین دو طرف کمک کند. باید در نظر گرفت که ترکیه برای آزادی برانسون دلیل کافی داشت. ترکیه با یک اقتصاد بحرانی و چشم‌انداز فشار بیشتر از سوی آمریکا می‌توانست حل مشکلات اقتصادی خود را سخت‌تر کند.

علاوه بر این، با مباحث کنونی در مورد سوریه و موضوع نهایی شده خرید اس-۴۰۰، کنار رفتن ماجرای برانسون می‌تواند به ترکیه کمک کند تا حدی حسن نیت مورد نیاز از سوی قوه مجریه و مقننه آمریکا را به دست آورد.

نویسنده در خاتمه نوشت: در این ماجرا هنوز لازم است که مشکلات واقعی بین آنکارا و واشنگتن حل و فصل شوند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اظهارات جدید رئیس موساد درباره توافق با حماس برای مبادله اسرا