تجویزهای بی مورد برخی پزشکان


تجویزهای بی مورد برخی پزشکان

دکتر ملک زاده: مردم و پزشکان هردو در تجویزهای بی مورد مقصرند که نیاز به آگاهی و نظارت بیشتر است.   

­رضا ملک‌زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در تیتر امشب درباره تجویز اضافی اندوسکوپی ها گفت: فقط منظور اندوسکوپی نیست بلکه مجموعه ای از خدمات است برخی اوقات بیش از نیاز استفاده شود؛ به طور مثال عمل سزارین عمل حیات بخشی است که باید ده تا 15 درصد زایمان ها اتفاق بیفتد که 60 درصد در بیمارستان های دولتی و 90 درصد در بیمارستان های خصوصی انجام می شود.

­سزارین هم برای مادر مناسب نیست هم برای نوزاد یا آنژیو گرافی های قلب در بیشتر موارد ضروری نیست. بخشی از مردم فکر می کنند این گونه تجویزها برای سلامتی مفید است. او افزود: در بعضی موارد هم باید به حرف مریض گوش داد اما به طور کلی باید مفهوم صحیح از مراقبت ها را داشته باشیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: نظارت در دنیا بر اساس عملکرد انجام می شود و در ایران به تازگی این کار شروع شده مثلا پرونده الکترونیک چندسالی است که شروع شده و به پیش می رود. آموزش ها در حوزه پزشکان و مردم باید بیشتر شود.

ملک زاده افزود: در مورد بیماری ها باید اطلاعات مردم را بالا ببریم و نگرانی ها را کاهش دهیم. اگر با روشی ساده به مردم اطلاعات دهیم بسیاری از نگرانی ها برطرف خواهد شد.

­او گفت: اخلاق در پزشکان بسیار مهم است. باید به جای جذب نیرو بهره وری و نوآوری را بالا ببریم مثلا درباره پرونده الکترونیک بسیار خوشبین هستیم.تمام متخصصان داخلی مجاز هستند در مطب اندوسکوپی را انجام دهند و همه پزشکان در دایره نظارت قرار دارند. اندوسکوپی تشخیص خود پزشک است ولی سیستم ارجاع در کنار سیستم نظارتی باید شکل بگیرد و مردم با نظام ارجاع آشنا شوند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت افزود: اگر پزشکی تشخیص دهد که بیمار باید اندوسکوپی شود تخلف محسوب نمی شود اما به طور کلی باید به مردم اموزش لازم ارائه شود که از پزشک تقاضای اندوسکوپی نکنند و باید در این حیطه آگاهی مردم را بالا ببریم.در ایران شایع ترین نوع سرطان، سرطان معده است به همین دلیل تعداد اندوسکوپی ها بیشتر است.

او افزود: باید نظام ارجاع و پرونده الکترونیک حاکم باشد و همکاری مردم نیز بسیار مهم است.حسین‌علی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: چه در بخش مراکز درمانی چه در بخش خصوصی گاهی تجویزهایی انجام میشود که ضرورتی ندارد. به نظر می رسد که مسائل و انگیزه مالی عامل عمده کارهای غیر علمی باشد.­

او گفت: متاسفانه در حوزه سلامت نظارت کافی وجود ندارد و گروه هایی که کار نظارت را برعهده دارند به خوبی کار خود را انجام نمی دهند.­

شهریاری درباره قوانین نظارت بر اجرا گفت: ما کمبود قانون نداریم بلکه مشکل اجرا و کمبود نیروی انسانی داریم. دولت به دلیل مشکلات مالی کار را به اصناف واگذار کرده است که نتیجه مثبتی عاید جامعه نخواهد شد.

­او درباره سیستم ارجاع گفت: بیش از ده سال است که این امر تصویب شده اما به طور کامل اجرایی نشده است. بهترین راه برای عدالت سیستم ارجاع و پزشک خانواده است. پرونده الکترونیک نیز طول می کشد که به طور کامل اجرا شود. راهنمای بالینی نیز به اینگونه است که پزشکان بتوانند بر اساس راهنمای بالینی دارو تجویز کنند ولی هنوز در کشور ما اجرایی نشده است.

او افزود: صدا و سیما، اموزش و پرورش و دانشگاه ها نقش مهمی در آگاهی دادن و بالابردن سطح سواد سلامت مردم دارند.

علیرضا سلیمی معاون آموزش و پژوهش سازمان نظام پزشکی دیگر مهمان برنامه درباره برخورد با تجویزهای غیرعلمی گفت: آموزش های همگانی در تمام دنیا نقش مهمی دارد. برخی ازمایش ها نرمال و طبیعی هستند و می توانند پزشک و بیمار را در مسیر درست قرار دهند.­

او افزود: ممکن است 40 تا 50 درصد تجویز اندوسکوپی داشته باشیم یا اینکه نورم تجویز دارو در ایران 2/8 دهم است ولی قسمت عمده تجویز مربوط به پزشک نیست.نظارت همیشه بار منفی ندارد بلکه بیشتر جنبه اصلاح دارد. در نظام پزشکی بیشتر شکایات بررسی می شود.­سلیمی درباره نسخه های الکترونیک گفت: حدود 90 نسخه الکترونیک صادر شده و این نشان می دهد که به سمت کارت هوشمند پیش می رویم و این امر به پزشک در جلوگیری از نسخه های تکراری کمک می کند.

او درباره ضوابط اندوسکوپی در مطب پزشکان گفت: بخشی که مربوط به سازمان نظام پزشکی می شود اما تجویز بیش از اندازه از راههای مختلف نظارت می شود. یکی از راههای نظارت سازمان نظام پزشکی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...