دعای قبل از خواب شب | اجابت دعا در دل شب


دعای قبل از خواب شب دعای شب و دعای قبل از خوابیدن در شب تأثیر دعا در شب  ما در روایات و معارفمان، هم نسبت به شب و هم نسبت به روز مطالبی داریم که یک زمان خاص را برای دعا مشخص می‌کنند. یعنی در شب بر یک ساعت خاص و یک ظرف خاص ودر روز هم بر یک زمان خاص، برای دعا کردن تأکید شده است. در باب شب چند دسته روایت وجوددارد که یک دسته از این روایات بطور کلّی...

دعای قبل از خواب شب | اجابت دعا در دل شب

دعای قبل از خواب شب

دعای شب و دعای قبل از خوابیدن در شب

تأثیر دعا در شب

ما در روایات و معارفمان، هم نسبت به شب و هم نسبت به روز مطالبی داریم که یک زمان خاص را برای دعا مشخص می‌کنند. یعنی در شب بر یک ساعت خاص و یک ظرف خاص ودر روز هم بر یک زمان خاص، برای دعا کردن تأکید شده است.

در باب شب چند دسته روایت وجوددارد که یک دسته از این روایات بطور کلّی شب را بعنوان «زمان مناسب برای دعا کردن» مطرح میکند که در آن ظرف زمانی، دعا مطلوب است و «خودِ شب» بر دعا اثر دارد. من چند روایت را میخوانم و همین طور گام به گام پیش میروم.

قبل از خواب این دعا را بخوانید:

دعا براى خواب رفتن و دعا برای خوابیدن و دعای مخصوص قبل از خواب در شب را بخوانید که فواید زیادی دارد. در یکی از از احادیث صحیح از حضرت امام محمد باقر «ع» منقول است که هرگاه کسى دست را در زیر سر گذاشته بخوابد بگوید :

بِسْمِ اللّهِ اَلّلهُمَّ اِنّى اَسْلَمْتُ نَفْسى اِلیْکَ وَ وَجَّهْتُ وَجْهى اِلَیْک وَفَوَّضْتُ اَمْرى اِلَیْکَ وَاَلْجَاْتُ ظَهْرى اِلَیْکَ وَ تَوَکَّلْتُ عَلَیْکَ رَهْبَةً مِنْکَ وَرَغْبَةً اَِلیْکَ لامَلْجَاءَ وَلا مَنْجا مِنْکَ اِلَیْکَ امَنْتُ بِکِتابِکَ الَّذى اَنْرَلْتَ وَبِرَ سُولکَ الَّذى اَرْسَلْتَ

و بعد ازآن تسبیح حضرت فاطمه «ع» بخوانید.

در حدیث صحیح دیگر فرمود که ترک نکند در وقت خواب این دعا را :

اُعیذُ نَفْسى وَ دُرّیَتى وَ اَهْل بَیْتى وَمالى بِکَلِماتِ اللّهِ التّاماتِ مِنْ کُلِّ شَیْطانٍ وَهامَةٍ وَمِنْ کُلِّ عَیْنِ لامَةٍ

که باین دعا تعویذ میفرمود حضرت رسول

صلّى اللّه عیله وآله وسلّم امام حسن و امام حسین صلوات اللّه علیهما را.

خواندن این سوره قبل از خواب رفتن :

در حدیث صحیح از حضرت صادق «ع» منقول است که سوره قُلْ هُوَ اللّهُ اَحَدٌ وسوره قُلْ یا اَیُّهَا الْکافِروُنَ را پیش از خواب بخوان که

قُلْ یا اَیُّهَا الْکافِروُنَ بیزارى از شرک وَقُلْ هُوَّاللّهُ اَحَدٌ نسبت پروردگار است .

دعای قبل از خواب شب | اجابت دعا در دل شب

دعای آخر شب

دعای بعد از خوابیدن در رختخواب :

در حدیث صحیح دیگر فرمود که هر که بعد از خوابیدن در رخت خواب سه مرتبه بگوید:

اَلْحَمْدُلِلّهِ الَّذى عَلافَقَهَرَ اَلْحَمْدُلِلّهِ الَّذى بَطَنَ فَخَبَرَ وَالْحَمْدُلِلّهِ الَّذى مَلَکَ فَقَدَرَ وَالْحَمْدُللّهِ الَّذى یُحْیِى الْمَوْتى وَیُمیتُ اْلاَحْیاء وَهُوَ عَلى کُلِّ شىِءِ قَدیر

از گناهان بیرون میآید، مانند روزى که از مادر متولدشده بود.

خواندن آیة الکرسى قبل از خواب

از حضرت امام رضا «ع» منقول است که آیة الکرسى در وقت خواب بخواند، از فالج ایمن گردد.

خواندن سوره یس قبل از خواب رفتن

از حضرت صادق علیه السلام منقول است که هر که سوره یس پیش از خواب بخواند، حق تعالى هزار ملک باو موکل گرداند که وی را از شر شیاطین و هر بلائى حفظ کند.

از حضرت امام محمد باقر علیه السلام منقول است که هر که سوره اِذا وَقَعَتِ الْواقِعَهْ هر شب پیش از خواب بخواند، در قیامت روى او مانند ماه شب چهارده باشد.

در حدیث دیگر فرمود که هر که سوره هائى که در اَوّلشان سَبَّحَ لِلّهِ وَیُسَّبِحُ لِلّهِ است ؛ پیش ازخواب بخواند، نمیرد تا بخدمت حضرت صاحب الامر عجل اللّه فرجه برسد و اگر بمیرد، در همسایگى حضرت رسول صلّى اللّه علیه وآله وسلّم جا دهند اورا.

دعا برای دفع بلا در شب

در حدیث دیگر فرموده که هر که هر شب این دعا را بخواند، تا صبح وی را عقرب و هیچ گزنده نگزد:

اَعُوذُ بِکَلِماتِ اللّهِ التّاماتِ الَّتى لایُجاوَزْ هُنَّ بَرٌ وَلا فاجِرٌ مِنْ شَرِّ ماذَرَاءَ وَمِنْ شَرِّ مابَرَاءَ وَمِنْ شَرِّ کُلِّ دابَّةٍ هُوَ اخِذٌ بِناصِیَتِها اِنَّ رَبّى عَلى صِرطٍ مُسْتَقیمٍ.

از جناب امام رضا علیه السلام منقول است که هر که در وقت خواب این آیه را بخواند خانه برسرش خراب نشود:

اِنَّ اللّهَ یُمْسِکُ السَّمواتِ وَاْلاَرْضَ اَنْ تَزُوِ لاوَلَئِنْ زاَلتا اِنْ اَمْسَکَهُما مِنْ اَحَدٍ مِنْ بَعْدِهِ اِنَّهُ کانَ حَلیما غَفُورا.

از حضرت صادق علیه السلام منقول است که چون کسى برختخواب رود، بگوید:

اَلّلهُمَّ اِنّى اَحْتَبْسَتُ نَفْسى فَاحتَبِسْها فى مَحَلِّ رِضْوانِکَ وَمَغْفِرَتِکَ وَاِنْ رَدَدْتَها فَارْدُدْها مُؤ مِنةً عارِفَةً بِحَقِّ اَوْلِیائِکَ حَتّى تَتَوَفّاها عَلى ذلِکَ.

در حدیث دیگرفرمود که حضرت رسول صلّى اللّه علیه وآله وسلّم دراین وقت آیة الکرسى میخواندند و بعد ازآن مى گفتند:

بِسْمِ اللّهِ آمَنْتُ بِاللّهِ وَکَفَرْتُ بِالطّاغُوتِ اَلّلهُمَّ احْفَظْنى فى مَنامى وَفى یَقِظَتى و بهتر اینست که آیة الکرسى را تا هُمْ فیها خالِدوُنَ بخواند.

در حدیث دیگر فرمود که چون برختخواب رفتى تسبیح حضرت فاطمه صلوات اللّه علیها بخوان و آیة الکرسى و:

قُلْ اَعُوذُ بِرَبِّ النّاسِ وَقُلْ اَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَق و ده آیه از اول سوره والصافات و ده آیه از آخر سوره والصافات بخواند.

دعای قبل از خواب شب | اجابت دعا در دل شب

دعای شب برای دوستان

دعاهای شفارش شده حضرت محمد «ص» قبل از خواب

در حدیث صحیح دیگر منقول است که آن حضرت فرمودند که این دعا را در وقت خواب بخوان :

اَشْهَدُ اَنْ لا اِلهَ اِلاّ اِللّهُ وَاَنَّ مُحَمَدّا صَلَى اللّهُ عَلَیهِ وَآلِهِ عَبْدُهُ وَرَسوُلُهُ اَعُوذُ بِعَظَمَةِ اللّهِ وَاَعوُذُ بِعِزَّةِ اللّهِ وَاَعُوذُ بِقُدْرَةِ اللّهِ وَاَعوُذُ بِجَلالَ اللّهِ وَاَعوُذُ بِسُلْطانِ اللّهِ اِنَّ اللّهَ عَلى کُلِّ شَیْئى قَدیرٌوَاَعُوذُ بِعَفْو اللّهِ وَاَعوُذُ بِغُفْرانِ اللّهِ وَاَعوُذُ بِرَحْمَةِ اللّهِ مِنْ شَرِّ السَّاءْمَةِ وَالْهامَةِ وَمِنْ شَرِّ کُلّ دابَةٍ صَغیرَة اَوْ کَبیرَةٍ بِلَیْلٍ اَوْ نَهارٍ وَمِنْ شَرِّ فَسَقَةِ الْجِنِّ وَاْلاِنْسِ وَمِنْ شَرِّ فَسَقَةِ اِلْعَرَبِ وَالْعَجَمِ وَمِنْ شَرِّ الصّوعِقَ وَالْبَرْدِ اَلّلهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ عَبْدِکَ وَرَسُولِکَ وَآلِهِ الطّاهِرینَ.

از حضرت رسول صلّى اللّه علیه وآله وسلّم منقول است که هر که سوره اَلْهیکُمُ التَّکاثُرْ را در وقت خواب بخواند، گناهانش ‍ آمرزیده شود، او

و همسایگانش از بلاها محفوظ مانند و اگرصدبار بخواند گناه پنجاه ساله از آینده عمرش آمرزیده شود.

در حدیث معتبر دیگر فرمود که هر که در وقت خواب بگوید:

اَلّلهُمَّ اِنّى اُشْهِدُکَ اَنَّکَ افْتَرَضْتَ عَلَىٍَّّ طاعَةِ عَلِىّ بْنِ اَبى طالِبٍ وَالْحَسَن وَالْحُسَیْنِ وَعَلِىّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَمُحَمَّدِ بْنِ عَلِىّ وَجَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ وَمُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَعَلِىِّ بْنِ مُوسى وَمُحَمَّدِ بْنِ عَلِی وَعَلِىّ بْنِ مُحَمَّدٍ وَالْحَسَنِ بْنِ عَلِىِّ وَالْحُجَّةِ الْقائِمِ صَلَواتُ اللّهَ عَلَیْهِ وَعَلَیْهِمْ اَجْمَعینَ ودر آنشب بمیرد داخل بهشت شود.

خواندن سوره سوره انا انزلناه قبل از خواب

*در روایت معبتر دیگر فرمود که هر که در وقت خواب یازده مرتبه سوره انا انزلناه بخواند، حق تعالى یازده ملک بر او موکل گرداند، که وی را شر

شیطان حفظ کنند تا صبح .

سفارش امام علی «ع» برای قبل از خواب شب

در حدیث معتبر از حضرت امیرالمؤ منین «ع» منقول است که هر که در وقت خواب این آیات را بخواند از دزد ایمن گردد:

قُلْ ادْعُو اللّهُ اَوْادْعُو الرَّحْمنَ اَیّاما تَدْعُوا فَلَهُ اْلاَسْماءُ الْحُسْنى وَلا تَجْهَرْ بِصَلَواتِکَ وَلا تُخافِتْ بِها وَابْتَغِ بَیْنَ ذلِکَ سَبیلاً وَقُلْ الْحَمْدُلِلّهِ الَّذى لَمْ یَتَّخِذْ وَلَدا وَلَمْ یَکُنْ لَهُ شَریکٌ فى الْمُلْکِ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ وَلّىٌ مِنَ الذُّلِّ وَکِبّرْهُ تکبیرا.

در حدیث معتبر از حضرت على بن الحسین علیه السلام منقول است هر که در وقت خواب این دعا رابخواند فقر و پریشانى از او برطرف شود و هیچ گزنده باو ضرر نرساند:

اَلّلهُمَّ اَنْتَ اْلاَوَّلُ فَلا شَیْئىَ قَبْلَکَ وَاَنْتَ الظّاهِرُ فَلا شَیْئىَ فَوْقَکَ وَاَنْتَ الْباطِنُ فَلا شَیْئىَ دُونَکَ وَاَنْتَ اْلاخَرُ فَلا شَیْئَى بَعْدَکَ اَلّلهُمَّ رَبُّ السَّمواتِ الْسَبْعِ وَرَبُّ اْلاَرَضینَ السَّبْعِ وَرَبُّ التَّوْریةِ وَاْلاِنْجیلِ وَالزَّبُورِ وَالْقُرآنِ الْحَکیمِ اَعُوذُبِکَ مِنْ شَرِّ کُلِّ دابَةٍ اَنْتَ آخِذٌ بِناصِیَتِها اِنَّکَ عَلى صِراطٍ مُسْتَقیمٍ.

ازحضرت رسول صلّى اللّه علیه وآله وسلّم منقول است که هر که در وقت رفتن برختخواب سوره تَبارَکَ الَّذى بِیَدِهِ الْمُلْکُ بخواند، پس چهار مرتبه اَلّلهُمَّ رَبَّ الْحِلِّ وَالْحَرامِ بَلِّغْ روُحَ مُحَمَّدٍ عَنّى تَحِیَّةً وَسَلاما بگوید، حقتعالى دو ملک را موکل گرداند، که بنزد حضرت رسول صلّى اللّه علیه وآله وسلّم روند بگویند که فلان شخصى ترا درود میرساند پس حضرت فرماید بر او باد درود و رحمت و برکات الهى .

دعای قبل از خواب شب | اجابت دعا در دل شب

دعا در دل شب

اجابت دعا در دل شب

سحرگاه

یک دسته از روایات را هم داریم که این ها تعبیر به سَحَر می کند که الآن نمی رسم آن‌ها را مطرح کنم و بعداٌ به این روایات هم می رسیم. امّا مجموع این روایات را اگر ما جمع‌ بندی کنیم، همین چیزی به دست می آید که ما در باب مسائل فقهی و بحث‌های‌ فقهی که میکنیم هم مطرح میکنیم و می گوییم «ثلث آخر شب»؛ که حتی در باب نماز شب هم از نظر فضیلت میرویم سراغ آن زمان و میگوییم نماز شب در ثلث آخر شب فضیلت بالاتری دارد.

هر چه به صبح نزدیکتر باشد

پس من اوّل رفتم سراغ «شب»؛ چون در میان شبانه‌روز دیدیم که از نظر دعا کردن روی شب تأکید شده است. یعنی این زمان در باب اجابت مؤثر است. بعد هم شب را خُرد کردیم تا به این جا رسیدیم.

هیچ مانعی هم ندارد که ما این حرف را بزنیم که از نیمه شب به آن طرف، هرچه به طلوع فجر نزدیک‌تر شود، اثرش هم بیشتر می شود. اینها تصویرهای طلبگی است که مطرح میکنم. یعنی این روایاتی که خُرد کردم، هیچ‌کدام باهم منافات ندارد. چون هرچه به طلوع فجر نزدیک شود، اثرش بیشتر است.

چگونگی تأثیر زمان بر دعا

مطلبی که این جا هست این است که آیا تأثیر زمان بر روی «دعا» است یا نه، از باب تأثیر زمان بر روی «داعی» است؟ انچه که من میگویم این است که هیچ مانعی ندارد که هردو باشد. این‌طور نیست که اینها مانعةالجمع باشد. نخیر، هیچ مانعی ندارد که این زمان هم بر روی دعا و هم بر روی داعی اثر داشته باشد.

تأثیر زمان بر دعا

اما این جا یک مطلب هست و آن این است که کیفیت اثر زمان بر روی دعا چگونه است؟ این بحث از محدوده فکر من و تو خارج است که بخواهیم این جا از پیش خودمان حرف بزنیم ودر کیفیت اثرگذاری زمان بر روی دعا از نظر اجابت وارد شویم. این دیگر در محدوده فکر ما نیست؛ پس این بحث را بگذاریم کنار.

تأثیر زمان بر داعی

انچه برای ما قابل لمس و ادراک است و چه‌بسا در معارفمان هم هست، این است که این زمان بر روی داعی، یعنی آن کسیکه دارد دعا میکند اثر دارد. حالا من یک اشاره میکنم که این تأثیر به چه نحو است.

انسان در شب بطور غالب این‌طور است که کارهای روزمرّه‌اش که به پایان رسید، استراحت می کند؛ وقتی که استراحت کرد، خصوصاً از نصف شب به آن طرف، یعنی زمانی که همه ی طبق معمولً خوابیده‌اند، آن سنخ افکار و اشتغالات ذهنی همه ی از بین می رود؛ وقتی این ها پاک شد، روایات ما می گوید حالا بلند شو و این ذهنی راکه از این اشتغالات و تعلقات تا حدی تخلیه شده است، این را متوجه معبود خود کن و از او در خواست کن.

دعای قبل از خواب شب | اجابت دعا در دل شب

دعای نیمه شب

دلِ شب

دریک روایت اینطور آمده است که پیغمبر اکرم «ص» فرمودند:

«لَمَّا عُرِجَ بِی إِلَى السَّمَاءِ نُودِیتُ یَا مُحَمَّدُ!»

شبی که من رابه معراج بردند، ندائی به من رسید که یک بخش ازآن ندا این بود:

«وَ مَنْ کَآنَتْ لَهُ حَاجَةٌ سِرّاً بَالِغَةً مَا بَلَغَتْ»

یعنی هر شخصی که حاجتی مخفی دارد ـ‌هر چه میـــخواهد باشد‌ «إِلَیَّ أَوْ إِلَى غَیْرِی»؛ از من یا از دیگری، «فَلْیَدْعُنِی فِی جَوْفِ اللَّیْلِ خَالِیاً»؛ پس محرمانه ودر دل شب، از من تقاضا کند.

«وَ لْیَقُلْ وَ هُوَ عَلَى طُهْرٍ یَا اللَّه».

یعنی در حالیکه با طهارت است، بگوید یاالله…!

در روایت دیگری از پیغمبر اکرم «ص» آمده است :

«إِنَّ الْعَبْدَ إِذَا تَخَلَّى بِسَیِّدِهِ فِی جَوْفِ اللَّیْلِ الْمُظْلِمِ وَ نَاجَاهُ أَثْبَتَ اللَّهُ النُّورَ فِی قَلْبِهِ»

اگر بنده با مولایش در دلِ شبِ تاریک خلوت کند و با او راز و نیاز کند، خداوند نور را در دلش استوار میکند.

«فَإِذَا قَالَ یَا رَبِّ! یَا رَبِّ! نَادَاهُ الْجَلِیلُ جَلَّ جَلَالُهُ لَبَّیْکَ عَبْدِی سَلْنِی، أُعْطِکَ وَ تَوَکَّلْ عَلَیَّ؛ أَکْفِکَ».

وقتی بگوید پروردگار من! پروردگار من! خداوند هم جوابش را میدهد و ندا میکند لبّیک بنده من! بخواه تا به تو بدهم! به من توکل کن تا برایت کارسازی کنم!

اتمام دعای شب

دعای شب و دعای شب قدر در پایین موجود است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود همه آهنگ های ارسان ار