هر آنچه باید برای کوهنوردی در فصل سرما بدانیم


هر آنچه باید برای کوهنوردی در فصل سرما بدانیم

برخی از کوهنوردان در فصل سرما بدلیل رعایت نکردن اصول ایمنی جان خود را از دست می دهند؛ اما با آموزش های لازم می توان از بروز حوادث جلوگیری کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، با آمدن فصل سرما صعود به قله های مرتفع با شرایط دشوار همراه است و خطرات زیادی برای کوهنوردان به همراه خواهد داشت. در سال های اخیر شاهد آن بودیم که کوهنوردان زیادی جان خود را در فصل سرما در قله های مرتفع از دست دادند .هنگامی که کوهنوردان در فصل سرما به دل کوه می زنند با کولاک، خستگی و گرسنگی روبرو می شوند و از همان زمان خطر مرگ آنان را تهدید می کند. بسیاری از کوهنوردان برای همیشه در قله‌های بلند مدفون می‌شوند و خیلی‌های دیگر هم پیکرشان از کوهستان خارج می‌شود.

هر آنچه باید برای کوهنوردی در فصل سرما بدانیم

حوادث دردناک در کوهنوردی

قله ها ، جان بسیاری از کوهنوردان را گرفته است البته دلیل بر این نمی شود که کوهنوردان در فصل سرما به قله صعود نکنند . از جمله حوادث دردناکی که می توان به آن اشاره کرد سال 93 که سه کوهنورد ایرانی به نام‌های آیدین بزرگی، پویا کیوان و مجتبی جراحی موفق به گشایش مسیر جدیدی به نام ایران در رخ جنوب غربی قله ۸۰۵۱ متری برودپیک شدند. همچنین لیلا اسفندیاری بانوی کوهنورد ایرانی که توانسته بود 22 مرتبه به قله دماوند با سه مسیر مختلف صعود کند . اسفندیاری به قله گاشربروم صعود کرد و پس از فرود آمدن از قله به علت خستگی فراوان در مسیر دشوار یخی لیز خورد و در بین دو شیب یخی متوقف شد و جان خود را از دست داد.

هر آنچه باید برای کوهنوردی در فصل سرما بدانیم

شرایط کوهنوردی در زمستان در همه جای دنیا یکسان است

شرایط کوهنودی در زمستان نسبت به نوع انتخاب در همه جای دنیا یکی است. برای مثال صعود به قله زیر خط 6000 در بیشتر موارد دشوار است و غالبا صعود نشده باقی می ماند. 7000 متری های عالم یکی پس از دیگری صعود شده اند و تاکنون فقط تعداد نسبتا کمی از برج های 7000 متری و قلل فرعی آن صعود نشده است.انتخاب قله برای کوهنوردی در زمستان از آن جهت مهم است که طول مسیر و ارتفاع بیشتر باعث افزایش تجهیزات کوهنوردی می گردد. از صعود های انفرادی به ارتفاعات که بگذریم برای صعود زمستانی به یک قله 3500 متری در ایران به جز مواردی که این ارتفاعات در قلب مجموعه قلل قرار داشته باشند، به طورکلی یک برنامه حداکثر 2 تا 3 روزه باید طرح ریزی شود.

فواید کوهنوردی بر سلامت جسمانی

کوهنوردی علاوه بر خطرات فراوان فوایدی برای ورزشکاران نیز به همراه دارد. در هنگام کوهنوردی ، متابولیسم ( سوخت و ساز ) مواد شناور در خون مانند قند ، کلسترول ، پروتئین ها و اسید اوریک به بهترین وجه صورت می گیرد و در نتیجه سوخت و ساز کامل خون از ابتلا به بیماری قند نیز جلوگیری می کند.

در فعالیت کوهنوردی ، کالری مورد نیاز بدن به 3 برابر افزایش پیدا می کند. بدن برای تامین کالری مورد نیاز خود به اجبار چربی های ذخیره شده را می سوزاند و به مصرف می رساند ، از طرفی در موقع فعالیت ورزشی ، انسان به شدت عرق می کند و مقداری از چربی های زیر پوست در اثر تعریق شسته و دفع می شوند. به هنگام کوه نوردی مقدار خون موجود در عضلات بدن 20 برابر افزایش پیدا می کند و پر خون شدن عضلات باعث می شود که غذای بیشتری به عضلات برسد و عضلات قوی تر بشوند.

هر آنچه باید برای کوهنوردی در فصل سرما بدانیم

کوهنوردان با آموزش های لازم می توانند اصول بقا را رعایت کنند

در این راستا رضا زارع رئیس فدراسیون کوهنوردی در گفتگو با خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان بیان کرد : در تمامی فصول ، افرادی که می خواهند کوهنوردی کنند باید نکات ایمنی را رعایت کنند و این رعایت فقط مختص به فصل سرما نیست. ورزشکاران با دیدن آموزش های لازم در زمینه کوه می توانند اصول بقا را رعایت کند و از خود در برابر اتفاقات غیر مترقبه محافظت کند .در اکثر شهر ها به خاطر مجاورت با ارتفاعات ، مردم به خاطر جذابیت کوه ، برای تفریح آخر هفته به ارتفاعات صعود می کنند.

او گفت : از جمله نکاتی که کوهنوردان در فصل سرد باید رعایت کنند به شرح زیر است :

برای صعود به ارتفاعات حتما با گروه و افرادی که با تجربه هستند به قله بروند. مبدا و مقصد مسیر خود را به اطلاع خانواده یا افراد متبحر در کوهنوردی اطلاع بدهند که اگر اتفاقی افتاد بدانند از کدام مسیر صعود کرده اند و در امداد رسانی ابهام وجود نداشته باشد . کوه پیمایی را از صبح زود و پیش از طلوع آفتاب آغاز کنند و قبل از ظهر به پایان مسیر خود برسند . لوازم همراه خود را بر اساس فصلی که در آن هستند چیدمان کنند و مواد غذایی پر انرژی و انرژی زا همراه داشته باشند. پوشش و البسه کوهنوردی تخصصی است و در فصل سرما به خصوص در ارتفاعات به خاطر رقیق بودن هوا موجب شدت تابش می شود که به پوست و چشم آسیب می رساند . حتما باید از ضد آفتاب و عینک دودی مناسب استفاده شود. لایه های لباس هایی که استفاده می شود حتما باید منطبق با شرایط آب و هوایی باشد. بادگیری که یک کوهنورد باید بر تن کند باید مطابق با تکنولوژی روز باشد که تعرق بدن را دفع کند، چرا که اکثر آسیب دیدگی ها و سرما زدگی ها بر اساس تعرق بدن و شدت باد است. خوشبختانه تولیدات داخلی در این راستا بسیار پیشرفت کرده است و می توان با تجهیز شدن از اتفاقات نا خوشایند جلوگیری کرد. در نهایت باید از کفش های استاندارد که آب و برف به داخل نفوذ نکند استفاده شود.

هر آنچه باید برای کوهنوردی در فصل سرما بدانیم

او در پایان افزود : با آمدن فصل سرما، با آلودگی هوا روبه رو می شویم که تاثیرات آلودگی در فعالیت های ورزشی چند برابر می شود و کوهنوردان در این راستا باید مطالعات کافی داشته باشند .کوهنوردی در بخش تخصصی ، ورزشی گران است ولی در بخش همگانی ، تپه نوردی و دامنه نوردی می توان با کمترین هزینه به ارتفاعات صعود کرد.

بیشتر بخوانید :

لیست نهایی تیم کوهنوردی ایران برای مسابقات آسیایی جاکارتا مشخص

صعود نمایندگان سنگنوردی ایران به مرحله نهایی بازی‌های آسیایی

زارعی:نتایج نمایندگان سنگ‌نورد ایران رضایت بخش نبود

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا