2500 کیلومتر آزاد راه به بخش خصوصی واگذار شد


2500 کیلومتر آزاد راه به بخش خصوصی واگذار شد

مدیر کل جذب سرمایه ی وزارت راه و شهرسازی گفت: در راستای عملیات واگذاری طرح های وزارت راه، بالغ بر 2500 کیلومتر آزاد راه با بیش از 700 میلیارد تومان گردش مالی را به بخش خصوصی واگذار کرده ایم.

2500 کیلومتر آزاد راه به بخش خصوصی واگذار شدبه گزارش خبرگزاری صداوسیما مهدی حیدری،­ در گفتگو ­­با رسانه ملی­­ افزود: حجم فعالیت هایی که وزارت راه و شهرسازی در سطح ملی انجام داده است نیازمند مبلغی بالغ بر 250 هزار میلیارد تومان است ­که قطعا چنین منبع مالی از طریق ردیف های بودجه ای در سنوات مختلف بدست نمی آید.
وی گفت: به منظور تکمیل همه ­پروژه هایی که پیوست قانون است و مسئولیت اجرایی شدن آنها بر عهده ی وزارت راه و شهرسازی است ­­تغییر رویکرد به سمت بخش خصوصی و نیز واگذاری طرح ها یک الزام محسوب می شود که در این راستا این وزارتخانه­­­ اقدامات خوبی انجام داده است.
حیدری تصریح کرد: برای واگذاری طرح ها، وزارت راه و شهرسازی تنها وزارتخانه ای است که یک قانون خاص به نام قانون احداث پروژه های عمرانی حوزه ی راه و ترابری تدارک دیده است ضمن اینکه ناگفته نماند این قانون در سال 1366 به تصویب رسیده و آئین نامه ی اجرایی آن نیز در سال 1367 ابلاغ­ شده ­و در نهایت در سال 1395 بروز رسانی شده است.
مدیر کل جذب سرمایه و تجهیز منابع وزارت راه ادامه داد: پیرو این قانون تاکنون توانسته ایم پروژه های زیادی را در سطح ملی به بخش خصوصی واگذار کنیم که در حال حاضر در مرحله ی احداث و بهره برداری هستند.
وی گفت: در کنار قانون ویژه ی وزارت راه،​ قانونگذاران مجلس شورای اسلامی نیز بوسیله ی تصویب تبصره ی 19 قانون بودجه ی سال جاری،​ شرایط جدیدی را به منظور انجام واگذاری ها ایجاد کرده اند که هم اکنون شرکت راه آهن و شرکت عمران شهرهای جدید پروژه هایشان را بوسیله ی آن واگذار کرده اند.
حیدری در خصوص آمار و تعداد واگذاری های انجام شده توسط وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر این نکته که برای واگذاری لزوما بستر قانونی تبصره ی 19 مبنا محسوب نمی شود افزود: در حال حاضر بالغ بر 2500 کیلومتر از آزاد راههای ما در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته است که مشغول بهره برداری است.
مدیر کل جذب سرمایه ی وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: گردش مالی این واگذاری سالانه بیش از 700 میلیارد تومان است ضمن آنکه عملیات واگذاری طرح های نیمه تمام به بخش خصوصی در سایر دستگاه هایی نظیر وزارت نیرو (بطور مشخص در بخش آب و فاضلاب) بسیار موفق بوده است.
وی با ارائه ی آماری دیگر در خصوص روند واگذاری ها گفت: ما هم اکنون فاز ۱ بندر شهید بهشتی چابهار،ترمینال فرودگاه امام خمینی­­و نیز ترمینال شیراز را بخش خصوصی واگذار و بیش از 12 قرارداد آزاد راه جدید را نیز با مشارک بخش خصوصی منعقد کرده ایم.
حیدری ارزش ریالی این واگذاری ها را رقمی حدود ­30 هزار میلیارد تومان برآورد کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403