خواص تخم مرغ قهوه‌ ای: 18 فایده اثبات شده تخم مرغ رسمی برای سلامتی


خواص تخم مرغ قهوه‌ ای: 18 فایده اثبات شده تخم مرغ رسمی برای سلامتی

قبل از اینکه درباره خواص تخم مرغ قهوه‌ ای که به تخم مرغ محلی یا تخم مرغ رسمی نیز معروف است بگوییم باید بیان کنیم که تخم مرغ یکی از غنی‌ترین منابع پروتئین‌های حیوانی است و فایده‌های سودمند دیگری نیز دارد که فقط با خوردن محصولات حیوانی به دست می‌آیند. همچنین هر روز می‌توانیم تخم مرغ را به عنوان بخشی از وعده‌ی غذایی خود استفاده کنیم. علاوه بر خوردن...

قبل از اینکه درباره خواص تخم مرغ قهوه‌ ای که به تخم مرغ محلی یا تخم مرغ رسمی نیز معروف است بگوییم باید بیان کنیم که تخم مرغ یکی از غنی‌ترین منابع پروتئین‌های حیوانی است و فایده‌های سودمند دیگری نیز دارد که فقط با خوردن محصولات حیوانی به دست می‌آیند. همچنین هر روز می‌توانیم تخم مرغ را به عنوان بخشی از وعده‌ی غذایی خود استفاده کنیم. علاوه بر خوردن خود تخم مرغ به تنهایی، ما از تخم مرغ در خوراکی‌های فراوری شده‌ی دیگری مانند نان، نودل، کیک، و غیره استفاده می‌کنیم. اساسا، تخم همه‌ی انواع ماکیان را می‌توان خورد.

خواص تخم مرغ قهوه‌ ای: 18 فایده اثبات شده تخم مرغ رسمی برای سلامتی

اما معمولا آنچه بیشتر از همه استفاده می‌شود تخمی است که مرغ‌ها می‌گذارند، که یا سفید (ماشینی) است یا قهوه ‌ای (رسمی/محلی). بله دو نوع تخم مرغ وجود دارد، تخم مرغ سفید (ماشینی) و تخم مرغ قهوه ‌ای (تخم مرغ رسمی). وقتی بخواهیم از فایده‌های تخم مرغ برای سلامتی صحبت کنیم، می‌توانیم بگوییم که هر دو نوع تخم مرغ اساسا فایده‌ها و ارزش غذایی یکسانی دارند.

پوسته‌ی آن‌ها به هر رنگی که باشد، تفاوت مواد مغذی موجود در تخم مرغ‌ ها را فقط رژیم غذایی مرغ‌ها تعیین می‌کند. با وجود این، تخم مرغ قهوه‌ ای یا تخم مرغ رسمی این روزها محبوب‌تر هستند، چون امروزه این تخم مرغ‌ّ های محلی سرشار از امگا ۳ رواج بیشتری پیدا کرده‌اند. بنابراین، می‌توانیم بگوییم که در این روزها آدم‌ها، به خاطر فایده‌هایی که برای سلامتی دارد، بیشتر به دنبال مصرف تخم مرغ های قهوه ای یا رسمی هستند.

ارزش غذایی تخم مرغ قهوه‌ ای

ارش غذایی موجود در هر عدد تخم مرغ قهوه ای (رسمی/ محلی) به قرار زیر است.

۷۰ کالری
۵ گرم چربی کل
۷۰ میلی گرم سدیم
۰ گرم کربوهیدارت
۶ گرم پروتئین
۳۰۰ واخد ویتامین A
۲۰ میلی گرم کلسیم
۰.۷ میلی گرم آهن
1.5 گرم چربی‌های اشباع شده
تخم مرغ قهوه ای حاوی ویتامین B5، ویتامین B12، ویتامین B2، فولات، فسفر، سلنیوم، اسیدهای چرب و آمینو اسید نیز هست. کالری کل موجود در تخم مرغ قهوه ای اساسا به میزان چربی (۶۵٪) و پروتئین (۳۵٪) آن بر می‌گردد.

خواص تخم مرغ قهوه‌ ای یا تخم مرغ رسمی / محلی

بیاید تفاوت بین تخم مرغ سفید و تخم مرغ قهوه ای را فراموش کنیم. آنچه بیشتر در اینجا اهمیت دارد آن است که تخم مرغ های قهوه‌ ای بسیار زیاد برای سلامتی ما مفید هستند. دلایل این گفته به قرار زیر است:

۱. تخم مرغ قهوه ای از دژنراسیون ماکولا پیشگیری می‌کند

تخم مرغ قهوه ای حاوی آنتی اکسیدان‌هایی به نام‌های کاروتنوئیدها، لوتئین و زآگستین است. بر مبنای مطالعات انجام شده، این آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا را در افراد مسن پایین بیاورند. و این به خاطر آن است که آنتی اکسیدان‌های موجود در زرده‌ی تخم مرغ با تقویت شبکیه‌ی چشم قدرت بینایی را بهبود می‌بخشند.

خواص تخم مرغ قهوه‌ ای ۲: قدرت مغز را افزایش می‌دهد

یکی از فایده‌های تخم مرغ قهوه ای برای سلامتی که آدم‌ها به دنبال آن هستند فایده‌مندی‌اش برای تقویت قدرت مغز است. در مطالعه‌ای نشان داده شد که تخم مرغ رسمی حاوی مقدار مناسبی کولین است که می‌تواند قدرت مغز، حافظه، و توانایی شناختی را بهبود ببخشد. با مصرف یک عدد تخم مرغ قهوه ای ما قادر خواهیم بود یک چهارم نیاز روزانه‌مان به کولین – برای تقویت قدرت مغز – را برآورده سازیم.

خواص تخم مرغ قهوه‌ ای: 18 فایده اثبات شده تخم مرغ رسمی برای سلامتی

۳. تخم مرغ قهوه‌ ای کلسترول خون را افزایش نمی دهد

مردم بر این باور هستند که مصرف تخم مرغ ممکن است کلسترول خون را افزایش دهد چون هر تخم مرغ حاوی سطح بالایی از کلسترول در زرده‌ی خود است. با وجود این، پژوهش‌ها اثبات کرده‌اند این پیش‌داوری نادرست است. آن بخش که زرده‌ی تخم مرغ کلسترول بالایی دارد درست است. اما، کلسترول موجود در زرده‌ی تخم مرغ نمی‌تواند کلسترول خون را چندان بالا ببرد. بلکه حتی سطح کلسترول خوب را افزایش می‌دهد.

در مطالعه‌ای اثبات شده است که مصرف ۲ عدد تخم مرغ در روز و به مدت ۶ هفته می‌تواند کلسترول خوب بدن را تا ۱۰٪ افزایش دهد. نکته‌ای که در اینجا باید بر آن تاکید کنیم آن است که باید به میزان مصرف توجه داشته باشیم. مادامی که از حد مجاز توصیه شده فراتر نرویم، مسئله‌ کلسترول خون‌مان تحت کنترل و همه چیز روبراه خواهد بود.

خواص تخم مرغ قهوه‌ ای ۴. تخم مرغ رسمی تری‌گلیسیرید را پایین می‌آورد

تخم مرغ قهوه ای مرغی که امگا۳ بیشتری مصرف کرده است عموما دارای اسیدهای چرب امگا۳ بیشتری است. چنین شایع است که امگا۳ در کاهش سطح تری‌گلیسیرید خون قدرتمند عمل می‌کند. تری‌گلیسیرید یکی از عوامل ایجاد بیماری‌های قلبی است. بنابراین، با مصرف تخم مرغ قهوه‌ای سرشار از امگا۳ که می‌توانیم به راحتی از فروشگاه‌های محله آن‌ها را تهیه کنیم خطر ابتلا به بیماری‌های مرگبار قلبی را کاهش دهید.

۵. تخم مرغ قهوه ای توده‌ی عضلانی را افزایش می‌دهد

یکی از محتویات غالب در تخم مرغ پروتئین است. به ویژه در سفیده‌ی تخم مرغ، مقدار بسیار زیادی پروتئین وجود دارد. همان طور که می‌دانیم، پروتئین در حفظ تناسب اندام و من جمله افزایش توده‌ی عضلانی بدن نقش مهمی ایفا می‌کند. به همین دلیل است که بدنسازان مصرف تخم مرغ را به طرز چشمگیری در رژیم غذایی‌شان اضافه می‌کنند چون تخم مرغ در دسترس‌ترین منبع پروتئین است که می‌تواند باعث رشد حجم و توده‌ی عضلانی‌ آن‌ّها بشود. آن‌ها معمولا بیش از ۵ عدد تخم مرغ قهوه ای در روز مصرف می‌کنند.

خواص تخم مرغ قهوه‌ ای ۶: به کاهش وزن کمک می‌کند

اکثر آدم‌ها بر کربوهیدرات‌ها برای حفظ انرژی خود تاکید دارند. اما، کربوهیدرات بیش از حد باعث می‌شود به راحتی وزن‌تان افزایش پیدا کند. به عنوان جایگزین، می‌توانید مصرف کربوهیدرات را کم و آن را با پروتئین جایگزین کنید چون پروتئین در عین فراهم آوردن انرژی بدن شما را سیر نگه می‌دارد و مانع از احساس گرسنگی کردن‌تان می‌شود.

در این صورت، می‌توانید تخم مرغ را به عنوان یک خوراکی اصلی به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید. همچنین می‌توانید تخم مرغ را با خوراکی‌های مفید دیگری نیز مخلوط کنید تا احساس سیری خود را بتوانید حفظ کنید مثلا آووکادو یکی از این خوراکی‌ها است. بنابراین، می‌توانید به این صورت از خواص تخم مرغ قهوه‌ ای و آووکادو برای سلامتی بهره مند شوید.

۷. تخم مرغ قهوه‌ ای خطر سکته را کاهش می‌دهد

یک سری از آدم‌ها به خاطر این که فکر می‌کنند کلسترول موجود در تخم مرغ ممکن است باعث بیماری‌های قلبی و به خطر سکته منجر شود. اما در واقع، در مطالعات بسیاری دریافته‌اند که هیچ رابطه‌ای بین مصرف تخم مرغ و افزایش خطر سکته برای آدم‌های نرمال وجود ندارد.

بنابراین، مصرف تخم مرغ جزو عوامل و علل سکته محسوب نمی‌شود. اما مصرف تخم مرغ ممکن است برای افراد دیابتی یکی از عوامل خطر سکته باشد چون دیابتی‌ها رژیمی (به طور آگاهانه) دارند که از سلامتی کمتری برخوردار است.

۸. تخم مرغ رسمی برای پوست خوب است

تخم مرغ های قهوه ای برای پوست بسیار خوب هستند. فایده‌های تخم مرغ های قهوه‌ای برای پوست خودش را به خوبی نشان خواهد داد، چه آن را به عنوان غذا مصرف کنیم یا بر روی پوستمان بمالیم. می‌دانیم که تخم مرغ‌ها معمولا به عنوان یکی از روش‌های مراقبت پوست مرسوم و سنتی استفاده می‌شوند. ما می‌توانیم برای بهبود سلامت پوست صورتمان، سفیده‌ی تخم مرغ را روی صورتمان بمالیم.

خواص تخم مرغ قهوه‌ ای: 18 فایده اثبات شده تخم مرغ رسمی برای سلامتی

خواص تخم مرغ قهوه‌ ای ۹: برای دوران بارداری مفید است

عده‌ای می‌گویند در زمینه‌ی غذا، قانونی طلائی وجود دارد که می‌گوید قهوه‌ای بهتر است. در این صورت، می‌توانیم بگوییم که این قانون می‌تواند در مورد تخم مرغ ها هم صدق کند، چون تخم مرغ قهوه‌ ای حاوی اسیدهای چرب بیشتری نسبت به تخم مرغ سفید است. اسیدهای چرب برای سلامت بارداری و هم برای مادر و هم برای نوزاد بسیار مفید هستند.

به علاوه، خوراکی‌های قهوه‌ای ارگانیکی مثل تخم مرغ قهوه ای عموما از مرغ‌هایی که کمتر در معرض آفت کش‌ها، هورمون، و تزریق آنتی‌بیوتیک‌ها قرار داشته‌اند به وجود می‌آیند در نتیجه کمتر آلوده به سموم هستند. خود زرده‌ی تخم مرغ نیز برای نوزاد بسیار مفید است چون فایده‌های زرده‌ی تخم مرغ برای زیبایی و همینطور نوزاد اثبات شده است.

۱۰. تخم مرغ رسمی از سرطان پیشگیری می‌کند

تخم مرغ قهوه ای حاوی آنتی اکسیدان هایی است که قادر هستند با رادیکال‌های آزاد مبارزه و ذرات خطرناک را خنثی کنند. این عمل جلوی استرس اکسیداتیو را در ارگان‌های بدن خواهد گرفت که ممکن است یکی از عوامل ایجاد بیماری سرطان باشد.

۱۱. تخم مرغ قهوه‌ ای به سلامت استخوان ها کمک می‌کند

نکته‌ی دیگر درباره‌ی فهرست فایده های تخم مرغ قهوه‌ ای برای سلامتی آن است که تخم مرغ قهوه‌ ای به عنوان یک خوراکی تولید کننده‌ی ویتامین D محسوب می‌شود. همانطور که می‌دانیم، ویتامین D برای تقویت استخوان‌هایمان خوب است. به علاوه، تخم مرغ‌ ها و از جمله تخم مرغ قهوه ای سرشار از کلسیم و فسفر هستند که بهترین مواد معدنی برای استخوان‌ها به شمار می‌روند.

۱۲. تخم مرغ رسمی سرشار از سلنیوم است

یکی از مواد معدنی موجود در تخم مرغ قهوه‌ای ماده ی معدنی بسیار نادری است. این ماده‌ی معدنی نادر سلنیوم نام دارد. سلنیوم فعالانه به حفظ فعالیت آنتی اکسیدان‌ها کمک می کند. بنابراین، سلنیوم به آنتی اکسیدان کمک می‌کند در اثرگذاری بهتر بر سلامتی‌مان بهتر عمل کند.

خواص تخم مرغ قهوه‌ ای ۱۳: به حفظ سلامت عملکرد هورمونی کمک می‌کند

تخم مرغ قهوه ای حاوی ماده‌ی معدنی مفیدی است که ید نام دارد. این ماده‌ی معدنی را در خوراکی‌های معمولی پیدا نمی‌کنید. ید ماده‌ی معدنی است که توانایی حفظ عملکرد هورمون‌ها را در غده‌ی تیروئید دارد. بنابراین، مصرف ید به مقدار کافی ممکن است عملکرد هورمونی بدن ، من جمله متابولیسم، را تقویت کند.

۱۴. تخم مرغ رسمی برای مو خوب است

پروتئین موجود در تخم مرغ قهوه‌ ای برای کمک به حفظ سلامت موها بسیار خوب و مفید است. به طور سنتی از تخم مرغ مدت‌ها به عنوان درمانی برای موها استفاده می‌شده است. عده‌ای از افراد به استفاده از تخم مرغ برای موهای‌شان به صورت ماسک مو عادت دارند و آن را با مواد مفید دیگری مانند ماست نیز ترکیب می‌کنند تا از فایده‌هایی که ماسک سفیده‌ی تخم مرغ و ماست برای سلامتی موها به همراه دارند بهره مند شوند. یا اینکه می‌توانید فقط از زرده‌ی تخم مرغ استفاده کنید و مشکل موهایتان را برطرف سازید.

سایر خواص تخم مرغ قهوه‌ ای به قرار زیر است.

خواص تخم مرغ قهوه‌ ای ۱۵: متابولیسم بدن را تقویت می‌کند

متابولیسم یا سوخت و ساز بدن که مجموعه تغییرات ترکیبی و تخریبی است به سازواره‌ها (ارگانیسم‌ها) اجازه رشد و تولیدمثل، حفظ ساختار، و پاسخ به محیط خود را می‌دهند. و مصرف دائمی تخم مرغ باعث افزایش این سوخت و ساز و در نتیجه رشد و تولید مثل ارگان های بدن می شود.

۱۶. سطح انرژی را افزایش می‌دهد

تخم مرغ قهوه ای حاوی ماده‌ی معدنی و پروتیین بسیار مفید و زیادی است که می تواند انرژی کافی را به بدن شما برساند و بسیاری از خستگی ها و ناراحتی ها را از شما دور کند.

۱۷. فشار خون را کاهش می‌دهد

تخم مرغ قهوه ای برای افراد رژیمی و ورزشکار واقعا غذای مناسبی است و از همه مهمتر برای افرادی که از بیماری فشار خون رنج میبرند می تواند یک غذای عالی و خوب محسوب می شوند.

۱۸. باعث تحریک رشد می‌شود

شاید تا به حال مطالب زیادی از خواص مصرف زرده تخم مرغ برای رشد و تقویت موها شنیده باشید. و در این جا ما به شما می گوییم یکی از بهترین خواص تخم مرغ قهوه‌ ای تحریک رشد و افزایش قدرت موها است.

نکات احتیاطی در مورد مصرف تخم مرغ های قهوه ای / رسمی / محلی

گفته می‌شود کلسترول موجود در تخم مرغ ها سالم است. اما، اثر مصرف تخم مرغ ها ممکن است بسته به وضعیت سلامتی فرد مصرف کننده متفاوت باشد. در حالی که مصرف بیشتر یا کمتر از سه تخم مرغ در روز به آدم‌های سالم توصیه می‌شود، اما به کسانی که کلسترل بالا و دیابت نوع ۲ دارند نمی‌توان چنین توصیه‌ای کرد.

مصرف تخم‌ مرغ قهوه ای برای این افراد محدودیت‌های بسیاری دارد و آنها فقط می‌توانند سفیده‌ی تخم مرغ را مصرف کنند، چون زرده‌ی تخم مرغ بیشترین میزان کلسترول موجود در تخم مرغ را دارد.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده- کامروا ابراهیمی

منبع: drhealthbenefits

خواص تخم مرغ قهوه‌ ای: ۱۸ فایده اثبات شده تخم مرغ رسمی برای سلامتی

نوشته های مرتبط

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان