ضوابط استقرار صنایع اصلاح شد


ضوابط استقرار صنایع اصلاح شد

تهران-ایرنا-مدیرکل ارزیابی زیست محیطی درباره اصلاح ضوابط استقرار صنایع با تاکید بر اهمیت نحوه استقرار صنایع در کاهش آلودگی هوا گفت: ضوابط استقرار صنایع تولیدی اصلاح شد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست ، حمید جلالوندی افزود: در ماده 11 قانون هوای پاک آمده است هرگونه احداث، توسعه، تغییر خط تولید و تغییر محل واحدهای تولیدی، صنعتی و معدنی مستلزم رعایت مقررات ابلاغی از سوی سازمان محیط زیست است.
وی در تشریح اصلاح ضوابط استقرار صنایع افزود: تدوین مجموعه مقررات و ضوابط استقرار واحدهای تولیدی، صنعتی و معدنی با توجه به ضرورت و اهمیت بازنگری آن از جمله ایجاد فرصتی مناسب برای بررسی چالش ها و مشکلات اجرایی، ضوابط در استان های مختلف کشور، از لحاظ شفاف سازی، تعاریف محدوده ، حریم ، رده ها و...، بررسی شد.
وی ادامه داد: همچنین تعدیل فواصل بازدارنده مطابق با محدودیت های توپوگرافی و اقلیمی استان های کشور ، امکان مشخص کردن واحدهایی را که امکان استقرار در شهرک های صنعتی دارند و مواردی که این امکان را ندارند در این مجموعه ارائه شد.
وی ادامه داد: با هماهنگی شرکت شهرک های صنعتی، تلفیق و کاهش عناوین گروه های صنعتی طبقه بندی شده در ضوابط قبلی با توجه به ماهیت فرآیند تولید، رعایت طبقه بندی هفت رده ضوابط قبلی به دلیل سهولت و آشنایی قبلی ادارات کل محیط زیست، بازبینی فعالیت های طبقه بندی شده در رده های ضوابط و اصلاح مراتب در دستور کار این دفتر قرار گرفت.
جلالوندی گفت : پس از گذشت حدود 6 ماه بررسی کارشناسی و مشارکت ادارات کل حفاظت محیط زیست استان ها و دستگاه های ذیربط، مجموعه مقررات و ضوابط استقرار واحدهای تولیدی، صنعتی و معدنی تدوین و توسط رییس سازمان برای اجرا به ادارات کل استان ها ابلاغ شد.
وی افزود: پس از ابلاغ ضوابط جدید به ادارات کل حفاظت محیط زیست استانها، پیشنهادات، انتقادات و ابهامات احتمالی درمسیر اجرایی کردن ضوابط، ازاین ادارات دریافت شد. پس از تشکیل جلسه با نمایندگان تعدادی از ادارات کل حفاظت محیط زیست استان ها از جمله تهران، مازندران، خوزستان و بوشهر ، تمام نظرات و پیشنهادات مطرح شده بررسی شد . در مرحله بعد، ضوابط اصلاحی جدید در دفتر ارزیابی اثرات زیست محیطی تدوین شده و با امضاء ریاست سازمان به ادارات کل محیط زیست استان ها و وزارتخانه های ذیربط ابلاغ شد.
جلالوندی به مجموعه ای از نقاط قوت ضوابط تهیه شده اشاره کرد که شفاف سازی و احصاء تعاریف از جمله تعاریف محدوده و حریم شهر روستا، نواحی، پهنه ها و شهرک های صنعتی،سکونتگاه ها و مراکز جمعیتی و کاهش و تلفیق عناوین طبقه بندی گروه های صنعتی شامل : تلفیق گروه صنایع نفت و گاز با گروه صنایع شیمیایی،تلفیق گروه های صنعتی فلزی، ماشین سازی و برق و الکترونیک، حذف گروه صنایع نوین بدلیل داشتن مصوبه صنایع پیشرفته و دانش بنیان برخی از آنها است.
وی گفت: تعدیل فواصل بازدارنده و تطابق با رده های مصوب استان های شمالی، تعدیل فواصل از مراکز جمعیتی و مناطق تحت مدیریت و تطبیق با فواصل استان های شمالی کشور، حذف ماده 8 ضوابط استقرار قدیم و بازنگری آن شامل تخفیف فاصله برای رده های صنعتی واحدهای موجود دارای پروانه بهره برداری و مجوز زیست محیطی که حسب ضرورت قصد تغییر خط تولید ویا توسعه فرآیند را دارند لیکن امکان رعایت فواصل از کاربریها را ندارندو تهیه و ابلاغ فهرست واحدهای غیر مجاز جهت استقرار در شهرک های صنعتی برخی دیگر از نقاط قوت این ضوابط است.
جلالوندی افزود: امکان اعلام نظر درمورد استقرار واحدهای صنعتی و تولیدی رده های 1 تا 3 این ضابطه در مستثنیات مناطق حفاظت شده و پناهگاههای حیات وحش توسط ادارات کل حفاظت محیط زیست استانها ،تسهیل و حمایت از صنایع روستایی در روستاهایی که دارای طرح هادی مصوب هستند در زون کارگاهی، با مجاز شدن استقرار رده های 1 و 2 به غیر از صنایع گروه شیمیایی و واحدهای پرورشی گروه صنایع کشاورزی، رعایت ضابطه استقرار برای صنایع در مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی ضرورت تایید گزارش ارزیابی زیست محیطی و استعلام از اداره کل حفاظت محیط زیست استان ، لحاظ اعتبار زمانی برای مجوزهای زیست محیطی به مدت دو سال که درصورت عدم اقدام ، متقاضی موظف به اخذ نظر مجدد ادارات کل حفاظت محیط زیست است و تهیه آیین رسیدگی به اعتراض متقاضیان جواز تاسیس و بهره برداری در کمیسیون ماده 11 قانون هوای پاک از دیگر نقاط قوت است.
مدیر کل ارزیابی زیست محیطی تاکید کرد: برای شناسایی بیشتر کارشناسان قرار است ادارات کل حفاظت محیط زیست استان ها، دوره آموزشی برگزار کنند.
علمی 9014**1440

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید