فیلبند؛ رویایی ترین روستای ایران بر فراز ابرها + عکس


فیلبند؛ رویایی ترین روستای ایران بر فراز ابرها + عکس

فیل‌بند روستایی در شهرستان بابل در استان مازندران ایران است. اهالی به این روستا فلبن می‌گویند که…

فیل‌بند روستایی در شهرستان بابل در استان مازندران ایران است. اهالی به این روستا فلبن می‌گویند که کوتاه شده فیل‌بند است

عکس های دیدنی از طبیعت فیلبند مازندران

در میان کارهای روزمره، دغدغه های ریز و درشت زندگی، اخبار خوب و بد، تغییرهای سریع محیط اطراف و بیش از همه چیز سرعت سرسام آور تکنولوژی گرفتار شده ایم و همه را برای هدفی بزرگ در زندگی تحمل می کنیم. تا جایی که توان و انرژی و انگیزه مان به ما اجازه می دهد رو به جلو پیش می رویم و سعی داریم تا با انعطاف پذیری بالا مشکل ها را مدیریت کنیم. همه اینها را انجام می دهیم تا اهداف و آرزوهای مان را قدم به قدم به مرحله نهایی و سرانجام برسانیم و از موفقیت های کوچک و بزرگ مان لذت ببریم. در این میان اما ممکن است در قسمت هایی از مسیر انرژی و نشاط مان برای ادامه راه را از دست بدهیم و نیاز داشته باشیم تا دوباره قطار زندگی را بر روی ریل های موفقیت قرار دهیم. و چه چیزی بهتر از سفر می تواند این انرژی از دست رفته را به ما برگرداند و نیرو و روح و جان مان را تازه کند. گاهی لازم است در میان مسیر سخت زندگی، راهی به سمت یک سفر هر چند کوتاه باز کنیم، فکرها و دغدغه های مان را کنار بگذاریم، به ذهن مان برای تازه شدن فرصتی بدهیم و دوباره به خط زندگی باز گردیم.

فیلبند؛ رویایی ترین روستای ایران بر فراز ابرها + عکس
فیلبند، بام شرقی مازندران کجاست

به همین دلیل امروز قصد داریم دست تان را بگیریم و شما را به سفری آرامش بخش و نشاط انگیز ببریم. می خواهیم به یکی از زیباترین ییلاق های ایران سفر کنیم و بر فراز ابرها قدم بزنیم. مقصد امروز ما ییلاق فیلبند استان مازندران است؛ روستایی تماشایی که با منظره دریایی از ابرها انرژی از دست رفته تان را به شما باز می گرداند و حال تان را خوب می کند. ما را در این سفر همراهی کنید.

چرا ییلاق فیلبند؟

فیلبند از زیباترین ییلاق های استان مازندران است. در سفر به این روستا می توانید بر فراز اقیانوسی از ابر قدم بزنید و از مناظر طبیعی خارق العاده اطراف تان لذت ببرید. عکاسی از طلوع و غروب آفتاب و دریای ابری که ییلاق فیلبند را در بر می گیرد یکی از جذابیت های سفر به این روستاست. اینجا می توانید در یک روز بهاری هم باران، تگرگ و برف را تجربه کنید و هم از رنگین کمان و آفتاب و هوای صاف لذت ببرید.

مسیر روستای فیلبند، سخت اما زیبا

برای رسیدن به فیلبند باید راهی جاده هراز شوید و از فرعی روستای فیلبند (یا سنگ چال) راه تان را به سمت ییلاق در پیش بگیرید. مسیری که کوهستانی و آسفالت است؛ اما کیفیت آن در برخی قسمت ها چندان مناسب نیست. جاده اما زیبایی ها و دیدنی های بسیار دارد و شما را غرق در شگفتی می کند. اما مراقب باشید جذابیت های راه شما را از مسیر اصلی تان منحرف نکند. تا آنجایی که می توانید از مردم محلی مسیر درست را بپرسید تا در پیچ و خم های جاده گرفتار نشوید.

فیلبند؛ رویایی ترین روستای ایران بر فراز ابرها + عکس
سفر به منطقه رویایی فیلبند

جاده فیلبند را که در پیش می گیرید چیزی که بیش از همه توجه تان را به خود جلب می کند تک درخت هایی استوار و سبز در میان دشت است که زیبایی راه را چند برابر کرده اند. چشمه های کوچک و بزرگ نیز در مسیر به طبیعت صفای تازه ای می بخشند. یکی از معروفترین این چشمه ها، چشمه لار است. متاسفانه از محل دقیق آن اطلاعی نداریم اما می توانید با کمک گرفتن از اهالی به این چشمه برسید و از آب تازه و خنک آن لذت ببرید. اگر هم با تور به این روستا سفر کنید این امکان برای تان وجود دارد تا سوار نیسان های آبی مردم محلی شوید و سینه کش کوه را در میان مه و باران یا آفتاب و ابر بالا بیایید.


آشنایی با ییلاق فیلبند، روستایی بر فراز ابرها

طبیعت شمال ایران به قدری زیباست که تا مدت ها می توان از آن سخن گفت و به پایان نرسید؛ خطه سرسبز کشورمان که در هر گوشه از طبیعتِ خود، زیبایی سحرانگیزی را به نمایش می گذارد. از جمله این دیدنی ها که در سال های اخیر شهرت و محبوبیت فراوانی پیدا کرده است، ییلاق فیلبند در شهرستان بابل استان مازندران است. روستایی که از توابع دهستان خوشرود به شمار می رود و ییلاق اهالی روستای دیواملکشاه محسوب می شود.

فیلبند؛ رویایی ترین روستای ایران بر فراز ابرها + عکس
طبیعت روستای فیلبند

مردم این روستا در ماه های گرم سال به ییلاق فیلبند می روند و از خنکای هوای این منطقه و چراگاه های آن استفاده می کنند. فیلبند در زمستان ها به دلیل سوز و سرما و بارش برفِ شدید خالی از سکنه می شود و تنها تعداد کمی از اهالی در این ییلاق باقی می مانند. ارتفاع 2300 متری ییلاق فیلبند آن را به مرتفع ترین روستای بخش شرقی استان مازندران تبدیل کرده و بسیاری از آن با نام بام شرقی مازندران یاد می کنند. مهمترین و جذابترین ویژگی فیلبند اقیانوس ابری ست که بیشتر اوقات روستا را در بر می گیرد و چشم انداز فوق العاده ای به آن می بخشد. بسیاری از گردشگران برای تماشای این دریای ابر به این روستا می آیند و با دیدن منظره خارق العاده گذر ابرها از زیر پای شان با خاطره ای خوش به خانه باز می گردند.

دیدنی ها و تفریحات

وصف زیبایی های روستایی مانند ییلاق فیلبند کار آسانی نیست و شرح آن لحظه ای که ابرها تا دوردست ها زیر پای شما گسترده شده اند به سختی در کلمه می آید. با این همه در این قسمت سعی می کنیم به بهترین شکل دیدنی ها و تفریحات ییلاق فیلبند را برای تان توصیف کنیم.

عکاسی از دریای ابر فیلبند و طلوع و غروب های سحرانگیز

بهترین و دلچسب ترین کاری که می توان در سفر به فیلبند انجام داد، عکاسی از مناظر مختلف طبیعت بکر و تماشایی اینجاست. بیشتر از همه دریای ابر فیلبند گردشگران را برای ثبت تصاویر زیبا به اینجا می کشاند. اقیانوس ابری که به آرامی از مقابل تان گذر می کنند و در ترکیب با خانه های روستایی، جنگل و کوه چشم اندازهای بدیعی به وجود می آورد.

فیلبند؛ رویایی ترین روستای ایران بر فراز ابرها + عکس
فیلبند روستایی بر فراز ابرها

در کنار این منظره طلوع و غروب آفتاب از فراز کوه ها و جنگل ها در این گوشه از بهشت خدا به قدری تماشایی است که نفس رادر سینه حبس و تصاویر بی نظیری را در قاب دوربین خلق می کند. دیگر از تک درخت ها، جاده رویایی و چشم انداز کوهستانی فیلبند سخن چندانی نمی گوییم تا خودتان اینها را در سفری به این بهشت رویایی کشف و ثبت کنید.


گشت و گذار در طبیعت روستای فیلبند

حیف است این همه راه را تا فیلبند آمده باشید اما در خانه بمانید و در طبیعت اطراف این منطقه به گشت و گذار نپردازید. خانه های سنگی و گلی را پشت سر بگذارید و به دامان طبیعت پناه ببرید. صدای زنگوله دام های مردم محلی فیلبند، همراه با مه غلیظ یا نم بارانی که هر از گاهی چترش را بر سر فیلبند باز می کند، می تواند حال تان را خوب کند.

فیلبند؛ رویایی ترین روستای ایران بر فراز ابرها + عکس
منطقه ییلاقی مازندران، روستای فیل بند

یکی از مسیرهایی هم که می توانید در آن به گشت و گذار بپردازید مسیر روستای سنگ چال است؛ اما دقت کنید که این راه را بدون راهنمای محلی و تجهیزات و آمادگی قبلی طی نکنید که ممکن است بعدا دچار مشکل شده یا گم شوید.

کوه نوردی در فیلبند

یکی از تفریح هایی که گروه های مختلف گردشگری در سفر به فیلبند آن را تجربه می کنند کوه نوردی و صعود به قله های بلند اطراف این روستاست. در این قسمت ما به بررسی دو مسیر مشهور و محبوب صعود در فیلبند می پردازیم.

نکته مهم: توجه داشته باشید که این کوه نوردی ها تنها باید با همراهی گروهی آشنا به منطقه و تجهیزات و آمادگی کامل صورت بگیرد.

صعود به قله حصین بن

از آنجایی که مسیر رسیدن به فیلبند طولانی و به نسبت سخت است، بهتر است شبِ قبل در روستا یا محل کمپ، اقامت و خستگی راه را از تن به در کنید. روز بعد، صبح خیلی زود راه قله حصینِ بن را در پیش بگیرید و از گردنه عبور کنید. پس از گذر از گردنه، جاده خاکی را پشت سر بگذارید تا در انتها به چشمه ای برسید. این چشمه را رد کنید تا در مسیر، دروازه ای چوبی در مقابل تان قرار بگیرد. این دروازه چوبی مسیر سیم خاردارها را برای عبور و مرور مردم و کوه نوردان باز کرده است. مسیر پاکوب بعد از دروازه را در پیش بگیرید تا به گوسفندسرا برسید. می توانید در این محل قدری استراحت کنید و انرژی از دست رفته تان را دوباره به دست آورید. از این به بعد، مسیر پاکوبی وجود ندارد. راه را به سمت خط الراس ادامه دهید تا پس از چند دقیقه به آن برسید.

فیلبند؛ رویایی ترین روستای ایران بر فراز ابرها + عکس
کوهنوردی در فیلبند

مسیر در این قسمت به دلیل شیب منطقه قدری سخت می شود. راه قله را پس از استراحتی کوتاه دوباره در پیش بگیرید تا به قله 3700 متری حصین بن برسید. از اینجا قله دماوند به خوبی نمایان است و منظره ابرها چندین متر پایین تر از پای شما پاداشی ست که برای این کوه نوردی به دست می آورید.

پیمایش خط الراس روستای فیلبند تا امامزاده قاسم و روستای الیمستان | برنامه دو روزه

دیگر مسیر کوه نوردی روستای فیلبند پیمایش خط الراس روستای فیلبند تا امامزاده قاسم و روستا و جنگل الیمستان است. مسیری که انجام و به پایان رساندن آن به آمادگی بدنی بالا و تجربه کوه نوردی نیاز دارد. برای این کار باید خود را ابتدا به قله امامزاده قاسم برسانید. در خط الراس نزدیک به قله اَندوار و در ارتفاع های جنوبی روستا، امامزاده ای وجود دارد که بین مردم محلی به نام امامزاده قاسم معروف است. این قله را بالا بروید و خط الراس کوه را به سمت جنوب ادامه دهید تا به امامزاده قاسم برسید. در نزدیکی امامزاده میهمانپذیری وجود دارد که در صورت حضور متولیِ آن می توانید در آنجا توقف و استراحت کنید. اگر هم کسی در این مکان حضور نداشت می توانید در نزدیکی همین جا کمپ تان را برپا سازید. صبح روز بعد باید راهی که به سمت پایین شیب دارد را دنبال کرده و ادامه دهید تا دورنمای جنگل الیمستان در مقابل شما قرار بگیرد. از دیدنی های جالب راه، منطقه رستم چال است که به دلیل برخورد دو شهاب سنگ در زمین در این نقطه، دو سوراخ بزرگ را به وجود آمده است. بعد از رستم چال، جاده پاکوب تا جنگل و روستای الیمستان به خوبی شما را راهنمایی می کند. این راه را در پیش بگیرید تا به جنگل تماشایی الیمستان برسید.

اقامت

روستای فیلبند در شش ماه اول سال تا سه و چهار برابر ظرفیت خود پذیرای میهمان می شود و به همین دلیل پیدا کردن مکانی مناسب برای اقامت در فیلبند در این موقع از سال به ویژه تعطیلات کار آسانی به نظر نمی رسد. در این منطقه خبری از هتل و مهمانخانه نیست؛ اما می توانید با اجاره خانه های محلی و ویلاهای تازه ساخت، شب در روستا بمانید. البته هزینه ویلاها و خانه های نوساز به نسبت دیگر خانه های معمولی بسیار بیشتر است.

فیلبند؛ رویایی ترین روستای ایران بر فراز ابرها + عکس
اقامت در فیلبند

اگر هم اهل کمپ زدن هستید می توانید در فصل های گرمتر سال در زمین های اطراف روستا کمپینگ کنید؛ اما توجه داشته باشید که هوای شب روستا بسیار سرد است، پس لباس و پتوی گرم به همراه ببرید.

امکانات

در این روستا به خدماتی مانند آب لوله کشی و خانه ها و ویلاهایی مجهز دسترسی خواهید داشت. علاوه بر این تکیه ای به نام تکیه غرب هم در روستا وجود دارد که می توانید برای موارد مختلف مانند اجاره اتاق و استفاده از سرویس بهداشتی و ... به آن مراجعه کنید. البته توجه داشته باشید در زمان تعطیلات و فصل تابستان به دلیل تعداد بالای گردشگر مشکل کمبود آب در روستا به وجود می آِید و ممکن است در ساعت هایی از شبانه روز آب قطع شود.

فصل سفر

بهترین زمان سفر به ییلاق فیلبند بهار و تابستان است؛ زمانی که گرمای هوای دیگر شهرها، اینجا به نسیم سرد و خوشایندی تبدیل می شود و شما را سرشار از شادابی می کند.

فیلبند؛ رویایی ترین روستای ایران بر فراز ابرها + عکس
سفر به روستای فیلبند مازندران

بهار: در کنار ویژگی های جذاب روستای فیلبند آب و هوای این ییلاق در فصل بهار آن را خاص تر کرده است. در این فصل که به فیلبند سر می زنید با بارش باران و برف، تگرگ و تابش آفتاب، رنگین کمان و وزش باد در یک روز غافلگیر می شوید و از معجزه های طبیت استان مازندران در شگفت می مانید. به دلیل همین ویژگی فیلبند به روستای چهارفصل نیز مشهور شده است.

تابستان: تابستان در فیلبند هوا بسیار خوش و در برخی مواقع سرد است. منظره ابرها و هوای تازه روستا، شما را از فکر هوای شهرتان در فصل تابستان بیرون می آورد.

فیلبند؛ رویایی ترین روستای ایران بر فراز ابرها + عکس
روستای فیلبند مازندران در زمستان

پاییز: هوای فیلبند در فصل پاییز سرد است و تحمل این سرما برای مردم عادی و گردشگران مشکل به نظر می رسد. روستا در این فصل کم کم خالی از سکنه می شود.

فیلبند؛ رویایی ترین روستای ایران بر فراز ابرها + عکس
کوهنوردی در روستای فیلبند مازندران در زمستان

زمستان: زمستان های فیلبند بسیار سرد و هوا استخوان سوز است. به ندرت می توان کسی را پیدا کرد که در این موقع از سال در این روستا اقامت داشته باشد.

دانستنی هایی در مورد فیلبند

در این قسمت به بررسی ویژگی های ییلاق و مردم فیلبند می پردازیم.

چرا به آن فیلبند می گویند؟

در مورد نام فیلبند دو روایت وجود دارد؛ برخی اعتقاد دارند از آنجایی که هوای این منطقه در زمستان ها بسیار سرد و طاقت فرسا می شود هیچ فیلی هم نمی تواند در اینجا دوام شود؛ اما از آنجایی که در ایران فیلی زندگی نمی کرده این وجه تسمیه معتبر نیست. در روایت دیگر هم آمده است که فِل در گویش زبانی مردم مازندران، به معنای خستگی و بند هم به معنی بندآمدن و نتوانستن است. از آنجایی که مسیر رسیدن به این روستا به دلیل ارتفاع بالا و کمرگاه های تند، بسیار سخت بوده به این نام مشهور شده است. برخی از مردم همچنان از این روستا با نام فِلبند یاد می کنند.

گویش مردم محلی فیلبند

مردم فیلبند با گویش طبری و آن گونه که مردم در بخش بندپی بابل صحبت می کنند، سخن می گویند.

موقعیت جغرافیایی

ییلاق فیلبند آخرین دهکده منطقه چلاو در شرق مازندران است و از جنوب به روستاهای ورزنه و نشل، از جنوب شرق به روستاهای شیخ موسی، نیراسم، پاریجان و از شمال غربی به روستای سنگ چال می رسد.

گونه های درختی

از آنجایی که سرمای هوا در فصل پاییز و زمستان، اینجا به اوج خود می رسد، درختان زیادی در این منطقه رشد نمی کنند. گونه های درختی سیاه‌ ریشه مانند آلوچه ترش، زرشک کوهی و انگور کوهی (به گویش محلی: گالش انگیر) و نیز درخت ون، کوه های اطراف فیلبند را پوشش می دهند.

مسیر دسترسی به فیل بند

آدرس: استان مازندران، شهرستان بابل، روستای فیلبند

فیلبند؛ رویایی ترین روستای ایران بر فراز ابرها + عکس
طبیعت زیبای مازندران

برای رسیدن به فیلبند، چه از سمت شهرهای شمالی قصد سفر به روستا را داشته باشید چه بخواهید از تهران به این ییلاق تماشایی برسید، باید خود را به جاده هراز برسانید. از سمت آمل در حدود 25 کیلومتر و از سمت تهران در حدود 100 کیلومتر در جاده هزار باید به پیش بروید تا به فرعی روستای فیلبند یا سنگ چال که شما را به این ییلاق می رساند، برسید. این راه را که در حدود یک ساعت طی آن زمان می برد ادامه دهید تا خود را در فیلبند ببینید.

فیلبند؛ رویایی ترین روستای ایران بر فراز ابرها + عکس
گردشگری در منطقه ییلاقی فیلبند مازندران

با وجود اینکه فیلبند در سال های اخیر شهرت بسیاری پیدا کرده است؛ اما هنوز زیرساخت های گردشگری آن چنان که باید و شاید گسترش پیدا نکرده و مراقبت ویژه ای هم از محیط طبیعی و بکر این روستا انجام نمی شود. بیشتر جذابیت ییلاق هایی از این دست به بکر بودن و محیط دست نخورده آن باز می گردد؛ اما شهرت و استقبال فراوان مردم از مکان هایی مانند این باعث می شود تا متاسفانه مسوولان به فکر سودجویی بیفتند و اصل ماجرا را فراموش کنند. از جمله آنها طرح تله کابین امامزاده قاسم است که اجرای آن می تواند باعث نابودی جنگل های هیرکانی، محیط بکر منطقه، نابودی مراتع چرای گوسفندان و بسیاری دیگر شود. در کنار این مسایل نبود زیرساخت های مناسب برای گردشگری مسوولانه در فیلبند و بسیاری ییلاق های دیگر، باعث شده تا این مناطق کم کم از بکری درآمده و محیط زیست آسیب جدی ببیند. بهتر است مردم و مسوولان بیش از اینکه به درآمد آسان و زیادی که در سال های اول ممکن است نصیب آنها شود فکر کنند، منافع بلند مدت سرزمین مادری شان را در اولویت قرار دهند. باشد که بتوانیم ایران را در کنار هم برای آیندگان حفظ کنیم.

سخن آخر

امروز به همراه شما گشتی در روستای دیدنی فیلبند زدیم، منظره عبور دریایی از ابرها را در پیش پای مان به نظاره نشستیم و غرق در چشم انداز رویایی روستا شدیم. عکس هایی تماشایی از طلوع و غروب آفتاب در فیلبند به ثبت رساندیم و با کوله باری از خاطره های خوش راهی خانه شدیم.

فیلبند؛ رویایی ترین روستای ایران بر فراز ابرها + عکس
روستای دیدنی فیل بند

نظر شما در مورد این منطقه زیبا در استان مازندران چیست؟ از دیدگاه شما چگونه می توان از طبیعت بکر این روستا در برابر هجوم گردشگران محافظت کرد؟

بیشتر بدانید : 10 روستای جذاب و ناشناخته ایران را بشناسید! (+عکس)

بیشتر بدانید : عکس‌های دیدنی از روستای ابیانه‎

بیشتر بدانید : 12 تکه بهشتی از ایران من!

بیشتر بدانید : این روستا را حتما در پاییز و زمستان ببینید! (+عکس)



گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: karnaval.ir


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مصدومیت عالیشاه تا چه حد جدی است؟