امروز؛ آغاز زورآزمایی تمام عیار کشتی ایران و آمریکا/مصاف یزدانی-تیلور روی تشک بوداپست در همان کشتی اول/قرعه دشوار و کناره گیری خادم از انتخابات فیلا


رقابت های کشتی آزاد و فرنگی قهرمانی سال 2018 جهان ار امروز تا 6 آبان در سالن اسپورت هال بوک شهر بوداپست مجارستان برگزار می شود و آزادکاران ایران برای کسب ششمین قهرمانی شان در این مسابقات روی تشک می روند. امید اول کشتی ایران برای کسب نشان طلا در این دوره هم حسن یزدانی، پهلوان نامدار مازندرانی است که برای تکرار قهرمانی به قرعه دشوار و سرنوشت ساز...

رقابت تعیین کننده ایران و آمریکا بر سر قهرمانی پنجاه و یکمین دوره کشتی آزاد قهرمانی جهان از همان مراسم قرعه کشی چهار وزن نخست آغاز شد و تقابلی که مدتهاست کشتی دوستان دنیا منتظرش هستند سرانجام روی تشک بوداپست رخ خواهد داد تا حسن یزدانی برای انتقام از تیلور به مصاف این آمریکایی آماده و قدرتی برود.

به گزارش تابناک ورزشی، کشتی آزاد ایران که تا آخرین روز و ساعت ها قبل از اعزام به رقابت های قهرمانی جهان هم با مشکلاتی مالی و ارزی مواجه بود، گفته می شد در این دوره با ترکیب نصفه و نیمه حضور خواهد داشت اما پای پله هواپیما بالاخره با دریافت ارز ثانویه با ترکیب کامل به بوداپست پرواز کرد و تنها یک روز قبل از وزن کشی به مکان رقابت ها رسید و در سالن اسپورت هال بوک شهر بوداپست تمرین و نرمش پیش از وزن کشی را انجام داد.

رقابت های هر وزن در این دوره، طی دو روز برگزار می شود و رقابت های فینال، رده بندی و شانس مجدد چهار وزن نخست برای کسب مدال های طلا تا برنز و تعیین رده بندی امتیازی کشتی گیران فردا یکشنبه برگزار خواهد شد.

قرعه های دشواری که حکم به جنگ ایران و آمریکا دادند

مراسم قرعه کشی اوزان ۶۱، ۷۴، ۸۶ و ۱۲۵ کیلوگرم کشتی آزاد قهرمانی جهان ۲۰۱۸ در بوداپست مجارستان برگزار شد که نتیجه آن قرعه های سخت و دشوار برای نمایندگان کشورمان بود.

براساس قرعه کشی انجام شده،در وزن 61کیلوگرم که 23 نفر شرکت کرده اند، محمدباقر یخکشی پس از استراحت در دور نخست در دور دوم با عباس رحمان اف دارنده مدال برنز آسیا از ازبکستان مبارزه می کند و در صورت پیروزی بر این حریف در دور سوم با برنده کشتی میان خولیس بونه رودریگوئز دارنده مدال برنز جهان از کوبا و ایوان گویدا دارنده مدال برنز اروپا از رومانی کشتی خواهد گرفت. در گروه یخکشی ولادمیر دوبوف دارنده مدال نقره جهان از بلغارستان نیز حضور دارد.

در وزن 74کیلوگرم مصطفی حسین خانی در دور نخست مقابل دی لومائو از جزایر پالائو قرار می گیرد و در صورت پیروزی بر این کشتی گیر، در دور دوم به مصاف برنده جردن باروز قهرمان جهان و المپیک از آمریکا و جوا از لیبریا می رود. در این وزن 32 نفر به روی باسکول رفتند. در گروه حسین خانی فرانک چامیزو قهرمان جهان و دارنده مدال برنز المپیک از ایتالیا و زائوربک سیداکوف قهرمان اروپا از روسیه نیز حضور دارند.

در وزن 86کیلوگرم که 31 نفر حضور دارند، حسن یزدانی در دور اول به مصاف دیوید تیلور از آمریکا می رود و در صورت پیروزی بر این حریف در دور دوم با برنده داولومبایف از قزاقستان و رجب اف از بلاروس مبارزه می کند. دوران کوراگلیف قهرمان اروپا از روسیه و ساندرو امیناشویلی دارنده مدال برنز جهان از گرجستان حریفان مطرح یزدانی در گروه وی هستند.

در وزن 125کیلوگرم پرویز هادی در دور اول به مصاف روبرت باران دارنده مدال برنز اروپا از لهستان می رود و در صورت پیروزی بر این حریف در دور دوم به مصاف برنده کشتی میان ابراگیم سعیداف دارنده مدال برنز المپیک از بلاروس و جمال الدین ماگومدوف دارنده مدال نقره جهان از آذربایجان می رود. در این وزن 22 نفر حضور دارند. در گروه هادی طاها آکگول قهرمان جهان و المپیک از ترکیه و گنو پتریاشویلی قهرمان جهان و دارنده مدال برنز المپیک از گرجستان حضور دارند.

بحران ارزی و آوارگی رییس فدراسیون در راهروهای بانک مرکزی

مشخص نیست رسول خادم که به عنوان رییس فدراسیون کشتی و نفر اول کادرفنی تیم ملی هفته پایانی تمرینات را برای دریافت ارز و تامین هزینه های سفر در راهروهای بانک مرکزی گذرانده است، چگونه تیم خود را برای سرشاخ با بهترین های دنیا آماده کرده است. آیا شاگردان خادم به اندازه کافی تمرکز و آمادگی لازم برای جنگ تمام عیار با کشتی گیران روس، آمریکا، آذربایجان و دیگر رقبای خود را دارند؟

سرانجام چندساعت مانده به پرواز، ارز مورد نیاز با نرخ بازار ثانویه به دست فدراسیون رسید تا مسوولان کشتی کشور از بازار آزاد دلار برگردند. این ارز، البته همه مشکلات فدراسیون کشتی را برطرف نکرد بلکه با اجرای توافق وزارت ورزش و بانک مرکزی تنها کمی از هزینه ها کاهش پیدا کرد. به نظر می رسد با تداوم این روند کلیه اعزام های برون مرزی فدراسیون کشتی که تعدادشان کم هم نیست، کاملا قطع شود.

سه مدال طلا تا پله سوم قدرتهای تاریخ کشتی آزاد

رقابت های کشتی آزاد قهرمانی جهان از سال 1951 آغاز شد و نخستین دوره آن به میزبانی هلسینکی فنلاند با قهرمانی کشتی گیران ترکیه همراه بود، تیمی که دو دوره بعدی را هم فتح کرد تا سرانجام شوروی در مسابقات 1959 تهران قدرت را از چنگ ترک ها درآورد اما کشتی آزاد ایران سرانجام در پنجمین دوره در یوکوهامای ژاپن، نخستین قهرمانی اش را در این رقابت ها ثبت کرد.

در پنجاه دوره قبلی این رقابت ها، کشتی آزاد ایران جمعا با 172 مدال که 58 تای آنها طلاست، به عنوان ششمین تیم پرافتخار این رقابت ها پشت سر ایالات متحده آمریکا خود را معرفی کرده است و بعد از شوروی سابق، ژاپن، روسیه، بلغارستان و آمریکا قرار دارد. کشتی گیران ایران با درخشش در همین دوره می توانند فاصله سه مدال طلا با تیمهای بلغارستان و آمریکا را جبران کرده و دو پله در جدول رده بندی مدال های کشتی آزاد جهان صعود کند؛ کاری که بسیار سخت به نظر می رسد.

کشتی آزاد ایران پنج دوره در سالهای 1961 ، 1965، 1998، 2002 و 2013 فاتح کشتی آزاد قهرمانی جهان شده است و حالا با ترکیبی متشکل از آماده ترین ها برای کسب ششمین قهرمانی اش امید دارد هر چند حمایت ها چنین چیزی را نشان نمی دهد.

مصاف بزرگ یزدانی و تیلور با طعم کری خوانی آمریکایی

حساس ترین مبارزه روز نخست کشتی آزاد قهرمانی جهان، بدون تردید کشتی حسن یزدانی نابغه کشتی دنیا و دارنده مدال‌های طلای المپیک و جهان در مبارزه نخست برابر دیوید تیلور از آمریکاست که طی یک هفته اخیر مرتب برای یل جویباری گری خوانده است و به شدت برای این مسابقه آماده است.

تیلور دوسال پیش، حسن یزدانی سرماخورده را در جریان فینال جام جهانی کرمانشاه مقابل چشم تماشاگران ایرانی با ضربه فنی شکست داد؛ اتفاقی که هر چند مانع قهرمانی ایران نشد، اما باعث شد آمریکایی‌ها بخاطر همین پیروزی با ارزش در رختکن خود به پایکوبی بپردازند و نام تیلور سر زبان‌ها بیفتد. این باخت تنها شکست یزدانی طی ۲ سال اخیر در تمامی تورنمنت ها و مسابقات بین المللی است و کری خوانی مودبانه کشتی گیر آمریکایی در اینستاگرام را به همراه داشته است. او دیشب و در اقدامی نادر بعد از مشخص شدن قرعه تقابلش با یزدانی در کشتی نخست، با قرار دادن عکس حریف ایرانی اش در کنار تصویر خود برای اعجوبه ایرانی خط و نشان کشید تا مشخص شود برای بردن یزدانی جنگ روانی را تاکتیک خود قرار داده است.

امروز؛ آغاز زورآزمایی تمام عیار کشتی ایران و آمریکا/مصاف یزدانی-تیلور روی تشک بوداپست در همان کشتی اول/قرعه دشوار و کناره گیری خادم از انتخابات فیلا

انتخابات هیات رییسه جهانی فیلا در غیاب خادم
در کنار هیاهوی مسابقات جهانی، موضوع بسیار مهم برای کشتی ایران برگزاری انتخابات هیأت رئیسه اتحادیه جهانی کشتی بود که در کمال تعجب با غیبت رسول خادم برپا شد! در این انتخابات 15 نفر از کشورهای مختلف جهان کاندیدا شده بودند که در پایان 7 نفر شامل پیتر باخچا از مجارستان، استفان دزدیک از آمریکا، الشهرانی از قطر، سیلوا از پرتغال، دولت تورلیخانوف از قزاقستان، خانم ناتالیا یاریگین از روسیه و خانم ژانگ از چین با رأی اعضا به عضویت هیأت رئیسه اتحادیه جهانی کشتی در آمدند و رسول خادم از کرسی مهمش در هیات رییسه فیلا انصراف داد! رسول خادم چندماه پیش بعد از اختلافات جدی با وزیر ورزش ایران و برخی مقامات سیاسی کشور، از عضویت در هیات رییسه اتحادیه جهانی انصراف داده بود و خواستار تعیین تکلیف کناره گیری دستوری برخی کشتی گیران ایران در رقابت های مختلف شده بود. او حتی از ریاست کشتی ایران هم انصراف داده بود اما با پادرمیانی برگشت هرچند تصمیمش درمورد فیلا به قوت خود باقی مانده است.

امروز؛ آغاز زورآزمایی تمام عیار کشتی ایران و آمریکا/مصاف یزدانی-تیلور روی تشک بوداپست در همان کشتی اول/قرعه دشوار و کناره گیری خادم از انتخابات فیلا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)