دست رد مدارس بر شورای دانش آموزی/ دهه هشتادی هایی که جدی گرفته نمی شوند


دست رد مدارس بر شورای دانش آموزی/ دهه هشتادی هایی که جدی گرفته نمی شوند

از نگاه نمایندگان نهمین دوره مجلس دانش آموزی، وظایف شورای دانش آموزی در مدارس تنها عملکرد نمادین دارد و مدیران و معاونان مدرسه خیلی به نظرات و وظایف دانش آموزان توجهی ندارند و نگاه نازلی به دانش آموزان دهه هشتادی دارند.

خبرگزاری شبستان؛ گروه اجتماعی- معصومه بدخشان: تاریخچه تاسیس شورای دانش آموزی به سال 1377 باز می گردد. با وجود اینکه 20 سال از عمر آن می گذرد اما هنوز هم اندر خم یک کوچه است.پس از انتخابات شورای دانش آموزی در مدارس، نمایندگان دانش آموزان به عضویت شورای در می آیند که 11 شرح وظیفه دارند.

شرح وظایف کلی شورای دانش آموزی مدارس

1-بررسی چگونگی مشارکت دانش مشارکت دانش آموزان در فعالیت های آموزشی و پرورشی و اجرایی و ارائه پیشنهاد به شورای مدرسه

2-همکاری با مسئولین مدرسه در فعال سازی تشکل های دانش آموزی از قبیل بسیج دانش آموزی – انجمن اسلامی و تشکل های دانش آموزی

3- همکاری در برنامه ریزی و اجرای مناسبت های گوناگون

4-همکاری در برنامه ریزی و اداره نشریه مدرسه

5-همکاری در برنامه ریزی و برگزاری مسابقات فرهنگی وهنری علمی و ورزشی دانش آموزان

6- همکاری در برنامه ریزی و برگزاری اردوی دانش آموزی و بازدید علمی

7- همکاری در برنامه ریزی و برگزاری نماز جماعت و مراسم آغازین

8- همکاری در برنامه ریزی برنامه امتحانات داخلی

9- همکاری در برنامه ریزی برنامه در اداره کتابخانه و تعاونی و مسائل بهداشتی

10- انتخاب نماینده جهت شرکت در شورای مدرسه و انجمن اولیائ و مربیان

11 - ارائه پیشنهاد به مدیر مدرسه جهت تشویوق دانش آموزانی که مشارکت فعال در امور اجرایی مدرسه داشته اند

هر دو سال یکبار دانش آموزان در مجلس قدیم گرد هم می آیند و مشکلات را به گوش مسئولان می رسانند. طرح ها و ایده هایی هم دارند اما به گفته ی معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش نباید از مجلس دانش آموزی انتظارات اجرای داشته باشیم و کاظمی پاسخ روشنی از برون داد این مجلس برای خبرنگاران ندارد. همین نگاه معاون فرهنگی هم در میان مدیران و معاونان مدارس نسبت به شورای دانش آموزی آن هم در سطح نازلتری وجود دارد.

در این باره باید گفت؛ نهمین دوره مجلس دانش‌آموزی که اعضای آن از عضوهای شورای دانش آموزی مدارس انتخاب شده اند، در روزهای 22 و 23 مهرماه سال جاری در محل سابق مجلس شورای اسلامی برگزار شد. مجلس دانش‌آموزی دارای ۱۵۰ نماینده دختر و پسر به تعداد مساوی از دانش‌آموزان متوسطه اول و دوم است.این مجلس شامل ۱۴۲ نماینده از تمام استان‌ها، ۴ نماینده از اقلیت‌های دینی، ۲ نماینده از بین دانش‌آموزان با نیازهای ویژه و ۲ نماینده از مدارس ایرانی خارج از کشور در آن حضور دارند.

از نگاه نمایندگان نهمین دوره مجلس دانش آموزی، وظایف شورا دانش آموزی در مدارس تنها عملکرد نمادین دارد و مدیران و معاونان مدرسه خیلی به نظرات و وظایف دانش آموزان توجهی ندارند.

شورای دانش آموزی تنها به گرفتن یک عکس یادگاری در مدرسه ختم می شود

در همین ارتباط، از یکی ازنمایندگان دانش آموزی شهرستان های تهران درباره ی شرح وظایف شوراها در مدارس می پرسم که با لبخند پاسخ می دهد؛ «صحنه سازی کنم یا واقعیت ها را بگویم». او را مطمئن می کنم که هیچ اسمی در گزارش از او بیان نمی کنم تا واقعیت ها بگوید.

این نماینده نهمین مجلس دانش آموزی می گوید: شاید در سطح استان و کشور بتوانیم کارهای بزرگی انجام دهیم اما در سطح مدرسه هیچ اختیاری به ما نمی دهند.

او ادامه می دهد: مدیر به اعضای شورای اعتماد ندارد و هیچ زمانی برای برگزاری جلسات نمی گذارد.

این نوجوان انتظار دارد که حداقل بتوانند با مدیرمدرسه ارتباط داشته باشند نه اینکه در حاشیه قرار گیرند. از نگاه او شورای دانش آموزی تنها به گرفتن یک عکس یادگاری در مدرسه ختم می شود.

او تاکید می کند: زمانی می توانیم مشکلات دانش آموزان را مطرح کنیم که گوش شنوایی وجود داشته باشد تا حل کنند. دستی نیست که به ما کمک کند به همین دلیل نمی توانیم اقدامات زیادی انجام دهیم.

هیچ اختیاری اعضای شورا در مدارس ندارند

یکی دیگر از دانش آموزان که اهل کردستان است به خبرنگار شبستان درباره ی اختیاراتی که مسئولان مدرسه به اعضای شورای می دهند می گوید: هیچ اختیاری در مدرسه نداریم.

او ادامه می دهد: جلسات برگزار می شود. مشکلات مطرح می شود اما هیچ نتیجه ای ندارد. هرچه مدیر مدرسه صلاح بداند همان می شود.

این عضو نهمین دوره مجلس شورای اسلامی تصریح می کند:در سطح کشور وضعیت بهتر است. پیشنهاد دوره قبل مجلس حذف مدارس خاص در دوره راهنمایی بوده است. شاهدیم وزیر آموزش و پرورش آن را دنبال می کند.

قدرت اجرایی شورا در مدارس بستگی به مدرسه دارد

یکی از دانش آموزان اهل خوزستان نیز درباره ی قدرت اجرایی که در مدرسه دارند، بیان می کند: قدرت اجرایی دانش آموزان به مدیر مدارس دارد و بستگی دارد چقدر به بحث پرورشی اهمیت بدهند.

او با تاکید بر اینکه در برخی از مدارس معاونت پرورشی تعطیل است می گوید: خدارو شکر در مدرسه ما معاونت پرورشی فعال است. در خوزستان مدارس یک ماه به دلیل گرد و غبار تعطیل شد که شورای مدرسع پیشنهاد برگزاری کلاس های کمک آموزشی داد و مورد قبول قرار گرفت. همچنین شورا نظرات دانش آموزان را برای برگزاری اردوها می پرسد و مدرسه طبق نظرات شورا دانش آموزان را به اردو می برد.

او بیان می کند: در مدارس بیشتر به بحث آموزش توجه می شود تا پروش. در ارایه برنامه ها در مدارس اعضای شورا نباید توقعات زیادی داشته باشند. اما در سطح استان پیشنهادی درارتباط با گرد و غبار خوزستان دادیم تا در بیابان های اطراف خوزستان نهال کاشته شود.این طرح مورد قبول قرار گرفت؛ یکسال اجرا شد، سپس اعلام کردند استان با کمبود آب و بودجه مواجهه است متاسفانه به همین دلیل طرح متوقف شد.

پیشنهادات مهم دانش آموزان را جدی نمی گیرند

یکی دیگر از دانش آموزان هم می گوید: بیشتر در برنامه ریزی اردو که کجا برویم از نظرات شورا دانش آموزی استفاده می شود و قطعا مدیر و معاون در دیگر مسایل هیچ اختیاری به اعضا نمی دهند.

او ادامه می دهد: به مدیر مدرسه پیشنهاد دادیم تا درس ریاضی در زنگ اول برگزار شود چون گیرایی دانش آموزان بیشتر است اما همچنان درس ریاضی در زنگ چهارم روز چهارشنبه برگزار می شود و مدیر گفت نمی تواند برنامه درسی را بهم بریزد. مسایل دیگر هم همین گونه است اجازه دخالت به دانش آموزان نمی دهند.

پیشنهادات، راهکارها، ایده ها و استعدادهای دانش آموزان و حل مشکلات دانش آموزان که همسالانان آنان بهتر می توانند درک کنند و بیان مشکل و بیان راه حل کنند زیر سایه بی توجهی و عدم توجیه مدیران و معاونان مدارس نادیده گرفته می شود.

مسئولان مدرسه دهه هشتادی ها را جدی نمی گیرند

یکی دیگر از دانش آموزان پایه دوازدهم که عضو شورای دانش آموزی هم بیان می کند: بیشتر معاون پرورشی به اعضای شورا دستور می دهد چکاری انجام دهند. اینکه جلسه بگذاریم ورئیس شورا بگوید که اعضا چکارکنند، اینگونه نیست.

او بیان می کند: از مسئولان خواهش می کنم به شورای دانش آموزی اهمیت بدهند. نگاه معاون و مدیر مدرسه نسبت به ما اعضای شورا این است که یک دهه هشتادی هیچ کاری نمی تواند انجام دهد و ما را دهه هشتادی خطاب می کنند.

این تصریح کرد: در سطح استان وضعیت بهتر است و پیشنهادات تا حدودی جدی گرفته می شود اما در سطح مدرسه اصلا.

انتخابات شوراهای دانش آموزی آبان ماه سال جاری آغاز می شود و از هم اکنون برخی از مدارس تبلیغات را آغاز کرده اند. امید است به میزان اشتیاقی که دانش آموزان برای انتخابات و عضو شدن در شورای مدارس دارند به همان میزان از سوی معاونان ومدیران مدرسه جدی گرفته شوند تا شاید گره ای کوچک از مشکلاتی که در کف مدرسه در بحث پرورشی، تربیتی وحتی آموزشی وجود دارد گشاده شود.

پایان پیام/260

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید