تأکید نمایندگان یزد بر رفع مشکل اقتصادی و سرمایه‌گذاری استان


تأکید نمایندگان یزد بر رفع مشکل اقتصادی و سرمایه‌گذاری استان

یزد - ایرنا - اعضای مجمع نمایندگان یزد در مجلس شورای اسلامی روز شنبه در جلسه‌ای با مدیران اجرایی پیرامون بررسی بودجه و شاخص‌های کلان و تنگناهای اقتصادی و مالیاتی بر لزوم حل این مسائل در استان تأکید کردند.

به گزارش ایرنا ، در ابتدای این جلسه رئیس مجمع نمایندگان یزد در مجلس گفت: هدف ما این است که بتوانیم بخشی از مشکلات بدنه نحیف تولید استان را که هر روز نحیف‌تر می‌شود حل شود.
محمدرضا صباغیان با اشاره به برخی مشکلات موجود افزود: متأسفانه در شرایط امروز ، علاوه بر تورم ، کم‌فروشی و کاهش وزن برخی کالاها موجب بدبینی به‌نظام شده که باید هرچه زودتر با نظارت نهادهای ذی‌ربط از گسترش آن جلوگیری کرد.
همچنین معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری یزد گفت: در شرایط تحریم ، یکی از راهکارهای مقاومت ، همراهی و کمک به مجموعه‌های تولیدی است.
علی زینی وند افزود: باید با حل مشکلات واحدهای تولید و اقتصادی ، بی‌اعتمادی ایجادشده را تقویت کنیم و به مردم کمک شود.
وی بابیان اینکه طرح آمایش یزد یکی از بهترین طرح‌های کشوری است ، تأکید کرد: تولید و اشتغال استان در حال رشد است و درعین‌حال نیاز به اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاهی افزایش‌یافته است که با چند اقدام انقلابی حل می‌شود.
همچنین معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان در گزارشی درباره درآمدهای استان و وضعیت بودجه در سال 97 گفت: درآمدهای یزد در قانون بودجه کشور در ردیف 13 بود که در 6 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 14.3 درصد رشد داشته است.
محمدرضا نبی افزود: استان یزد در اعتبار تملک دارایی و سرمایه‌ای در میان 31 استان کشور با 183میلیارد تومان در ردیف 22 قرار دارد که امسال رشد آن منفی 24 درصد بود.
وی اضافه کرد: در اعتبار هزینه‌ای 240 میلیارد تومان سهم استان بود که تخصیص آن در 6 ماهه سال جاری 43 درصد بود که رشد آن 21.3 درصد است که از این لحاظ رتبه پنجم بیشترین رشد را داشته‌ایم.
به گفته معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی یزد ، درآمد استانی 80 درصد محقق شد و نیز مجموع اعتبارات ابلاغی ملی و استانی حدود 471 میلیارد تومان بود که 47.8 درصد تخصیص‌ یافته است.
نبی یکی از مشکلات اخیر بودجه‌ای را تمدید دوباره معافیت 10 ساله مالیاتی برخی معادن به‌موجب استفاده از قانون مناطق محروم و کاهش بالای درآمدهای استان عنوان کرد.
وی همچنین به‌ردیف موازی درآمد جرائم رانندگی با ردیف درآمدهای استان‌ها در مجلس اشاره کرد و یادآور شد: در این صورت بخش عمده‌ای از درآمدهای استانی این بخش در ردیف ملی قرار می‌گیرد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی یزد هم گفت: بیشتر اعتبارات تملکی دارایی و سرمایه‌ای که بیش از 90 درصد بودجه ‌این بخش را که مربوط به آموزش و پرورش است از بودجه متوازن است که تنها 13.5 درصد آن تخصیص‌یافت.
سید مجتبی حسینی پور با انتقاد از نبود آمار از وضعیت تولید خالص کشور و استان‌ها افزود: در این خصوص پیشنهاد می‌شود تا بودجه مرکز آمار استان افزایش یابد که فاصله این اطلاعات حداقل یک سال شود.
وی تصریح کرد: با تمام مشکلات ، نرخ رشد تولید ناخالص داخلی استان یزد خوب بوده و از رده 11 به دوم رسیده است.
همچنین در ادامه دبیر شورای هماهنگی بانک‌های استان یزد در گزارشی ، وضعیت کل سپرده‌های بانکی ، تسهیلات اعطایی و میزان مطالبات را عنوان کرد.
محمد رضایی اظهار داشت: امسال کل سپرده‌ها و تسهیلات اعطایی به ترتیب 10 درصد و هفت درصد نسبت به سال قبل رشد داشته است.
وی بر لزوم افزایش تسهیلات پرداختی به واحدهای تولیدی متناسب با وضعیت اقتصادی و کاهش ارزش پولی کشور را مورد تأکید قرارداد و افزود: پیشنهاد می‌شود تا اختیارات بانک‌ها در قبال خدمات مالی تقویت و نیز حساب شرکت‌های فعال در استان به بانک‌های استان منتقل شود.
در ادامه منوچهر اسدی مدیرکل امور مالیاتی استان یزد نیز گزارشی از وضعیت درآمدهای مالیاتی و رتبه وصولی مالیات ارائه کرد.
رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت یزد هم با اشاره به اینکه همزمان با تلاش برای تثبیت شغل در استان ، بازرسی‌ها و نظارت‌ها افزایش‌یافت ، گفت: با توجه به جو روانی موجود در بازار ، صدا و سیما برای ایجاد جو امیدواری تلاش کند.
محمدرضا علمدار یزدی افزود: قاچاق برعکس در تمامی زمینه‌ها رشد یافته و باید مرزها و مبادی ورودی کشور کنترل و از سوی دیگر تعامل دستگاه‌ها به‌ویژه دیوان محاسبات بیشتر شود.
وی همچنین اصلاح قانون مالیات بر ارزش‌افزوده در شرایط خاص اقتصادی کشور ، نظارت جدی بر اخبار التهاب آور در فضای مجازی و تقویت حمل‌ونقل به‌ویژه در بخش‌های ریلی و هوایی را خواستار شد.
مدیرکل امور اقتصادی و نایب ‌رئیس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری یزد هم گفت: امسال برای سه طرح انرژی خورشیدی از سوی سرمایه‌گذاران خارجی 600 میلیارد تومان در استان وارد شده است.
علی نمازی افزود: این استان در ارزیابی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، رتبه نخست در شاخص حمایت از سرمایه‌گذاران متقاضی سرمایه‌گذاری و رتبه ششم را در شاخص امنیت سرمایه‌گذاری به خود اختصاص داد.
در این جلسه نماینده شهرستان اردکان گفت: ارائه گزارش‌های مستدل و واقعی مدیران، موجب می‌شود تا نمایندگان بتوانند از منافع مردم استان در سطح ملی به نحو بهتری دفاع کنند.
محمدرضا تابش تصریح کرد: آمار اخیر اشتغال استان بسیار تعجب‌برانگیز و لازم است به‌جای برخی حرف‌های متناقض، دلیل این موضوع به‌صورت دقیق شناسایی تا راهکار فوری برای آن اندیشیده شود.
وی با اشاره به‌پیش بینی چند سناریو توسط دولت برای جبران کسری بودجه افزود : مدیران استان نیز باید آمادگی لازم را برای مدیریت کارآمد شرایط داشته باشند تا چرخه اداره امور تسهیل و فشار بر مردم برداشته و اعتماد آنان نیز به سیاست‌ها جلب شود.
تابش با تأکید بر همدلی بیشتر مردم و مسئولان برای عبور از شرایط خطیر فعلی و تحولات مثبت پیش رو ادامه داد : استفاده از توان یزدی تباران خارج کشور و ارتباط استان با استان‌های مرزی می‌تواند در حل برخی از مشکلات مؤثر باشد.
همچنین نماینده تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی گفت: متأسفانه استان در وصول درآمد با مشکل مواجه است و از سوی دیگر مردم عمدتاً توقع دارند.
کمال دهقانی فیروزآبادی افزود: حل بخشی از مشکلات نیازمند تقویت مدیریت در استان است که باید جدی گرفته شود تا مدیریت برقرار و رانت برای عده‌ای ایجاد نشود.
وی تصریح کرد: در وصول مالیات ، 2 دفتری بودن کارخانه‌ها ، پرداخت نکردن مالیات و از سوی دیگر کمک دولت به برخی معادن درحالی‌که کارمندان باید به‌موقع مالیات بدهند درست نیست.
در بخش دیگر این جلسه نماینده یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی هم گفت: برای شناخت ظرفیت‌ها و مشکلات استان باید طرح آمایش سرزمین هرچه زودتر تعیین تکلیف شود.
سید ابوالفضل موسوی بیوکی افزود: باید مشخص شود که یزد جزو استان‌های کمتر توسعه ‌یافته یا توسعه‌یافته است تا بتوانیم درباره معافیت مالیاتی به تصمیم جدی و درستی برسیم .
وی ادامه داد: یزد استان توسعه ‌یافته و ثروتمند است و برخی شهرستان‌ها نیز ظرفیت‌های بالایی دارند تا از حیث محرومیت خارج شوند و دلیل این مدعا هم‌رتبه هفتم یزد در تولید ثروت و رتبه 23 در بازگشت سرمایه در بودجه کشور است.
استان یزد هم‌اکنون به‌عنوان چهارمین استان صنعتی و دومین استان معدنی با 800 نوع کالای تولیدی محسوب می‌شود.
1968/ 2047/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در