کشت نشایی در خراسان شمالی مصرف آب را 30 درصد کاهش داد


کشت نشایی در خراسان شمالی مصرف آب را 30 درصد کاهش داد

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با اعلام اینکه روش کشت نشایی محصولات در نیمه نخست امسال در سطح برخی از مزارع استان اجرایی شد، گفت: با این روش، کاهش مصرف آب تا 30 درصد و کارایی مصرف آب تا 55 درصد را شاهد بوده ایم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصراترک، محمدنقی کاظمیان، مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: کشور ایران در جریان یک دوره خشکسالی 30 ساله قرار گرفته که امسال، سال هشتم از این دوره خشکسالی است که پشت سر گذاشته می گذاریم.

کاظمیان با بیان اینکه سال به سال منابع آبی استان به علت استمرار این خشکسالی های رو به کاهش است، گفت: در همین راستا، برای گذر از این دوره خشکسالی، تغییر روش های کشاورزی از سنتی به مدرن و مصرف بهینه از منابع آبی بسیار مورد اهمیت قرار گرفته اند.

وی گفت: کشت نشایی برخی از محصولات در مزارع استان از مهمترین راهکارهایی است که در استان خراسان شمالی توسط کشاورزان پیشرو استان مورد توجه قرار گرفته است.

وی در همین باره به کشت نشایی محصول گوجه فرنگی در مزرعه ای 100 هکتاری در شهرستان شیروان در نیمه نخست امسال اشاره و عنوان کرد: کشاورز این مزرعه به کشت نشایی و در سینی گوجه فرنگی اقدام کرد.

کاظمیان افزود: این کشاورز پیشرو با تنظیم تاریخ کشت، بهره گیری از سیتم آبیاری تحت فشار، بهره گیری از مالچ پلاستیکی در زیر نشاء های گوجه فرنگی و انجام مبارزه بیولوژیک با آفت ها توانست محصولی با میزان عملکرد 120 تن در هر هکتار دست یابد.

وی همچنین خاطر نشان کرد: در این مزرعه برای این کشت نشایی میزان مصرف آب بین 25 تا 30 درصد صرفه جویی شد.

وی در ادامه به کشت نشایی محصول چغندرقند در داخل سینی در سطح سه هکتار توسط یک کشاورز پیشرو در شهرستان شیروان در نیمه نخست امسال نیز اشاره کرد و گفت: این کشاورز نشاء محصول چغندر قند را در گلخانه انجام داده بود که نشاء ظرف 20 روز به بار نشست.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: این کشاورز در اردیبهشت ماه نشاء ها را از گلخانه به مزرعه انتقال داد و در کف جوی مزرعه کشت کرد.

وی خاطر نشان کرد: آبیاری این مزرعه با بهره گیری از سیستم آبیاری نوین بوده است.

وی در ادامه عنوان کرد: علاوه بر اینکه در این مزرعه سه هکتاری 80 تن چغندر قند برداشت شد همچنین در این مزرعه بین 25 تا 30 درصد صرفه جویی در مصرف آب نیز انجام شد.

علاوه بر این، کاظمیان با اشاره به اجرای طرح تلفیقی کشت نشایی و پاییزه محصول چغندرقند در سطح یک و نیم هکتار در شهرستان گرمه در نیمه نخست امسال نیز گفت: این روش از کشت نشایی نیز با هدف افزایش کارآیی مصرف آب توسط یک کشاورز پیشرو انجام شد.

وی عنوان کرد: نشاءهای چغندرقند که در اسفند ماه کاشت شده بود در هفته نخست فروردین ماه به این مزرعه یک و نیم هکتاری در روستای اسلام آباد شهرستان گرمه انتقال یافتند تا این نشاء در مزرعه با رطوبت هوا و بارندگی های بهاره، آبیاری شوند.

وی افزود: البته در این مزرعه از روش سیستم آبیاری نوین نیز استفاده شد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه کشاورز این مزرعه تغذیه به گیاه را نیز انجام داده بود، بیان کرد: وزن هر چغندرقند در زمان برداشت 800 گرم بود.

کاظمیان همچنین با اعلام اینکه با اجرای این طرح که بیشتر از آب باران بهره گرفته شده بود، تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی خواهان است که اجرای طرح کشت نشایی پاییزه در سایر مزارع چغندرقند در فصول دیگر کشت اجرایی شود تا بهره وری از راندمان آبیاری در مزارع چغندرقند تا 55 درصد افزایش یابند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط