تجربیات سازه‌های قدیم کارگشاست


 تجربیات سازه‌های قدیم  کارگشاست

معاون میراث فرهنگی کشور گفت: تجربیات معماری سازه‌های قدیم برای حفاظت سازه‌های معماری امروز در مقابل تهدیدهایی چون سیل و زلزله کارگشاست.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان، «محمدحسن طالبیان» در آیین مراسم افتتاحیه کارگاه آموزشی بین المللی مرمت و استحکام بخشی بناهای تاریخی گفت: موضوع مهم و با اهمیت میراث فرهنگی، «حفاظت» است، حفاظت از تاریخ و حفاظت از مواریث فرهنگی، بنابر این همه باید در این موضوع مشارکت داشته باشند و خوشبختانه برای برگزاری این کارگاه مهم بین المللی شاهد حمایت و همکاری بخش های مختلف سازمان میراث فرهنگی بوده‌ایم.

معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با اشاره به خصوصیات معماری ایران افزود: انواع مختلف معماری را در ایران شاهدیم و شاهکارهایی را در این خصوص از ایرانی‌ها سراغ داریم و در طول تاریخ شاهد خلق معماری‌های شگفت‌انگیز از سوی ایرانیان هستیم که به عنوان مثال می‌توان به خلق گنبد اشاره کرد، بعد از آن نیز شاهد خلق انواع سازه‌های معماری از سوی ایران بودیم، بدون ایران نمی‌توان این موضوع را در دنیا پیگیری و جست‌وجو کرد.

طالبیان خاطرنشان کرد: همه باید در حفاظت از میراث فرهنگی مشارکت داشته باشند و خوشبختانه برای برگزاری این کارگاه مشارکت خوبی را از سوی چهره‌های بین المللی شاهد بودیم.


معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تصریح کرد: در طول تاریخ شاهد خلق معماری های شگفت انگیز از طرف ایرانیان هستیم و بدون ایران معماری جهان کامل نیست.

وی با اشاره به مختصات سازه‌های تاریخی، اظهارداشت: در سازه‌های تاریخی و معماری بناهای فرهنگی تاریخی شاهد این هستیم که موضوعات ایمنی و حفاظت به خوبی رعایت شده است، به عنوان مثال در تخت‌جمشید سازه‌ها به گونه‌ای احداث شده که در مقابل زمین لرزه مقاوم است، ما باید از این نوع معماری درس بگیریم.

طالبیان با تاکید بر این‌که خوشبختانه در حوزه مقاوم سازی، نمونه‌های خوبی را در ایران داریم که رمز گشایی آن‌ها و استفاده از تجربه‌ی قدیمی‌ها می‌تواند به حفاظت هرچه بهتر از آثار فرهنگی تاریخی کمک کند، گفت: حفاظت یک امر مقدس است، چون حفاظت از فرهنگ و تاریخ و تمدن است.

«گرون آرون» نیز گفت: ایسکارسا یک نهاد زیر نظر ایکوموس است که فعالیت خود را از سال ۱۹۹۶ شروع کرده و در این نهاد مهندسان و معماران از کشورهای مختلف حضور دارند که به موضوع حفاظت از ابنیه تاریخی و سازه‌های تاریخی می‌پردازند. این کمیته در هر سال دوبار تشکیل جلسه می‌دهد.

رییس ایسکارسا ابراز امیدواری کرد تا بتواند با میراث فرهنگی ایران همکاری شایسته‌ای را انجام دهند و گفت: کمک به دانش حفظ میراث فرهنگی، ارائه توصیه ها به اهداف این موضوع، ترویج دانش مرتبط با اصول حفاظت، مشارکت در سازمان‌دهی برنامه های آموزشی و نیز گسترش همکاری‌ها با سایر کمیته‌های ایکوموس از مهمترین اهداف ایسکارسا است.

گفتنی است، با آغاز به کار نخستین کارگاه آموزشی بین‌المللی مرمت و استحکام‌بخشی بناهای تاریخی که با گروه خارجی «ایسکارسا» - استادان و صاحب‌نظران کمیته علمی بررسی،تحقیق و مرمت سازه‌های تاریخی بین‌المللی- از شنبه ۲۸ تا دوشنبه ۳۰ مهر در سالن وزارت اقتصاد و دارایی در حال برگزاری است، جدیدترین اصول حفاظت و استحکام‌بخشی بناهای تاریخی بررسی می‌شود.

پایان پیام/47

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نیست