مصوبه شورای عالی اداری درباره تعطیلی مراکز علمی-کاربردی؛ غیرقانونی


مصوبه شورای عالی اداری درباره تعطیلی مراکز علمی-کاربردی؛ غیرقانونی

معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی - کاربردی گفت: مصوبه صدو هشتادمین­ جلسه شورای عالی اداری مورخ 2 دی 96 درخصوص تعطیلی مراکز این دانشگاه غیرقانونی است.

مصوبه شورای عالی اداری درباره تعطیلی مراکز علمی-کاربردی؛ غیرقانونی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، محمدعلی اخوان در نشست خبری آغاز سال تحصیلی جدید و نحوه پذیرش دانشجو و تشریح فعالیت‌های معاونت آموزشی این دانشگاه افزود: تکلیف برنامه ششم توسعه کشور برای افزایش سهم آموزش‌های مهارتی تا سقف ۳۰­درصد از کل آموزش عالی تعیین شده است، یعنی تا سال ۱۴۰۰ پیش بینی شده که با وجود ۴­میلیون دانشجو تعداد یک میلیون و ۲۰۰ دانشجوی مهارتی در کشور وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه یکی از چالش‌های کشور بحران بیکاری است، گفت: با وجود تلاش‌های صورت گرفته هنوز تبعات منفی بحران بیکاری در بخش‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور وجود دارد و یکی از راه حل ها­برای رفع این مشکل گسترش کمی و ارتقای کیفی آموزش‌های فنی و مهارتی در کشور است.

اخوان افزود: در حال حاضر کشور‌های پیشرفته دنیا بیش از هر زمانی به آموزش‌های مهارتی و تربیت تکنسین بجای دانش آموخته دانشگاهی توجه می‌کنند به طوری که سهم آموزش‌های مهارتی در کشور‌های از جمله آلمان و استرالیا تا ۷۰ درصد از کل آموزش هاست و این درحالی است که در حال حاضر سهم آموزش های­ مهارت ­عالی در کشور ما پایین و در حدود ۱۲ درصد است بنابراین تا رسیدن به حداقل سهم ۳۰­درصدی آموزش‌های مهارتی از کل ظرفیت‌های آموزش عالی کشور که در انتهای برنامه ششم توسعه پیش بینی­ شده است مقدور نیست.

وی در ادامه با بیان اینکه دانشگاه جامع علمی کاربردی در سال ۷۱ با رسالت پاسخگویی به نیاز نیروی انسانی بخش‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، صنعتی و کشاورزی کشور به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور رسیده و کار و فعالیت خود را از سال ۷۳ آغاز کرده است، گفت: به موجب اساسنامه دانشگاه وظیفه و رسالت دانشگاه جامع علمی و کاربردی مطابق با اساسنامه آن با وظایف سایر دانشگاه‌ها متفاوت بوده است و هدف فراهم کردن موجباتی است که مشارکت سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی را در بخش دولتی و غیر دولتی برای تربیت نیروی انسانی متخصص جلب کنند.

معاون آموزش دانشگاه جامع علمی کاربردی با اشاره به اینکه این دانشگاه ماموریت مهارت آفرینی ­­را بر عهده داشته است، افزود: وظیفه اصلی ما تامین نیاز روز بازار کار است و در آموزش ۶۰ درصد آموزش‌ها مهارتی و ۴۰ درصد نظری است.

اخوان تاکید کرد: اهمیت آموزش‌های مهارتی و ضرورت توجه به ایجاد­ سازوکار‌های لازم برای هماهنگی در سیاستگذاری و اجرای صلاحیت حرفه‌ای کارآموزی و کارورزی و توانمند سازی نیروی کار روش می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به مصوبه یکصد و هشتادمین­ جلسه شورای عالی اداری تاریخ ۲ دی ۹۶ درخصوص تعطیلی مراکز این دانشگاه گفت: این مصوبه غیر قانونی است و براساس آن بسیاری از وظایف و ماموریت‌های دستگاه‌های اجرای خاص بوده و قابل­ واگذاری و یا انتقال به بخش غیردولتی نبوده است و با حذف این دسته از مراکز، این موارد مغفول مانده است و خسارات جبران ناپذیری به این دسته از آموزش ها، روند اشتغال و افزایش سطح مهارتی نیرو‌های شاغل این بخش به وجود خواهد آمد.

اخوان تاکید کرد: از طرفی این مصوبه در راستای اصل ماموریتگرا بودن مراکز آموزشی نیز نبوده است و منجر به حذف بسیاری از رشته‌های علمی کاربردی خاص می‌شود.

وی در ادامه در خصوص این مصوبه گفت: در حالی که در ابتدای قانون برنامه ششم توسعه آموزش‌های مهارتی در عمل حدود ۱۵ درصد از سهم آموزش‌های عالی کشور را تشکیل می‌دهند یکی از نگرانی‌های جدی متولیان این نوع آموزش ها، دستیابی به سهم سی درصدی پیش بینی شده است، اما حذف قریب به ۴۰ درصد مجموع آموزش‌های علمی کاربردی که وابسته به دستگاه‌های اجرای است این نگرانی را بیشتر کرده است.

اخوان در ادامه در خصوص برنامه تکمیلی ظرفیت دانشگاه جامع علمی کاربردی تاکید کرد: بسیاری از مراکز علمی کاربردی درخواست تکمیل ظرفیت را داده اند، اما با این امر موافقت نشد و ما انتظار داشتیم به خاطر آن تکلیف قانون برنامه توسعه شورای گسترش با این موضوع موافقت کند چرا که دانشگاه آزاد اسلامی، پیام نور و حتی غیرانتفایی مهلت تکمیل ظرفیت برای آن‌ها تعیین شده بود، اما برای دانشگاه علمی کاربردی چنین فرصتی درنظر گرفته نشد.

وی در ادامه به دیدار مسئول این دانشگاه با وزیر علوم درباره بحث تکمیل ظرفیت اشاره کرد و گفت: پس از دیدار با وزیر علوم با تکمیل ظرفیت دانشگاه جامع علمی کاربردی موافقت شد، اما مقرر شده تکمیل ظرفیت و تمدید­ پذیرش تا پایان مهر باشد بنابراین با وجود تعیین زمان برای تکمیل ظرفیت و تمدید پذیرش عملاً ما نمی‌توانیم چنین فعالیت‌هایی را تا پایان مهر به دلیل کمبود زمان داشته باشیم بنابراین رایزنی‌ها برای افزایش فرصت تکمیل ظرفیت ادامه دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟