آیا تمام نقشه‌های کشورهای جهان تاکنون اشتباه بوده است؟ نقشه ادعایی را ببینید


نیل کای محقق داده‌های آب و هوایی در met Office (اداره هواشناسی انگلیس) صحیح‌ترین نقشه جهان را منتشر کرد که نشان می‌دهد کشورها نزدیک نیمکره شمالی کوچک‌تر از تصور کنونی مردم هستند. البته نقشه وی نیز بی عیب نیست و انتقاداتی بر وی وارد شده است.

نیل کای محقق داده‌های آب و هوایی در met Office (اداره هواشناسی انگلیس) صحیح‌ترین نقشه جهان را منتشر کرد که نشان می‌دهد کشورها نزدیک نیمکره شمالی کوچک‌تر از تصور کنونی مردم هستند. البته نقشه وی نیز بی عیب نیست و انتقاداتی بر وی وارد شده است.

وی این کار را با قراردادن دیتای واقعی روی سایز هر کشور و واردکردن آن در Ggplot (داده‌ها را برای برنامه‌نویسی آماری تبدیل می‌کند) انجام داده است.

آیا تمام نقشه‌های کشورهای جهان تاکنون اشتباه بوده است؟  نقشه ادعایی را ببینیدآیا تمام نقشه‌های کشورهای جهان تاکنون اشتباه بوده است؟  نقشه ادعایی را ببینید نقشه جدید جهان با داده های محساباتی اعمال شده

نقشه‌های موجود طوری هستند که روسیه و آمریکا را بزرگ‌تر از افریقا نشان می‌دهند درحالی‌که چنین نیست و نقشه دوبعدی «نیل کای» به‌خوبی چنین تفاوتی را نشان می‌دهد. نکته دیگر اینکه افریقا 14 بار بزرگ‌تر از گرینلند است درحالی‌که روی نقشه هم‌اندازه نشان داده‌شده‌اند. برزیل 5 برابر بزرگ‌تر از آلاسکا است درحالی‌که روی نقشه آلاسکا بزرگ‌تر نشان داده‌شده است. در نقشه فعلی کشورهای اسکاندیناوی بزرگ‌تر از هند نمایش داده‌شده‌اند درحالی‌که هند 3 برابر بزرگ‌تر از کشورهای اسکاندیناوی است. از سوی دیگر نقشه فعلی طوری است که اروپا را بزرگ‌تر از آمریکای شمالی به تصویر کشیده است اما کاملاً برعکس است. روسیه نیز بزرگ‌تر از افریقا نیست و در واقعیت افریقا بزرگ‌تر از روسیه است.

آیا تمام نقشه‌های کشورهای جهان تاکنون اشتباه بوده است؟  نقشه ادعایی را ببینیدآیا تمام نقشه‌های کشورهای جهان تاکنون اشتباه بوده است؟  نقشه ادعایی را ببینید گراردوس مرکاتور

تنوع در نقشه‌کشی با اختراع مدلی توسط کارتوگرافر معروف gerardus Mercator / گراردوس مرکاتور بلژیکی اهل فلاندرز در سال 1595 از میان رفت و همگان از نقشه او تبعیت کردند. وی توانگری و ثروت کشورهای شمالی را در نظر گرفته و نقشه جهانی را طراحی کرد و بدین ترتیب کشورهای قدرتمند آن زمان را بزرگ‌تر از افریقا و هند و برزیل و ... به تصویر کشید.

محقق انگلیسی پس از انتشار این نقشه با کامنت‌های متفاوتی از سوی کاربران رددیت مواجه شد که نشان می‌دهد برخی کشورهای جهان در این نقشه وجود نداشته و یا مناطقی ار روسیه و اروپا را به طور کامل به صورت منطقه‌ای پر از آب نشان می‌دهد. محو شدن بنگلادش با 150 میلیون نفر نیز جالب است!

آیا تمام نقشه‌های کشورهای جهان تاکنون اشتباه بوده است؟  نقشه ادعایی را ببینیدآیا تمام نقشه‌های کشورهای جهان تاکنون اشتباه بوده است؟  نقشه ادعایی را ببینید نقشه جدید جهان با توجه به مساحت کشورها
آیا تمام نقشه‌های کشورهای جهان تاکنون اشتباه بوده است؟  نقشه ادعایی را ببینیدآیا تمام نقشه‌های کشورهای جهان تاکنون اشتباه بوده است؟  نقشه ادعایی را ببینید نقشه قدیمی جهان ارائه شده توسط مرکاتور

اما در همین زمینه و البته به شکل صحیح تر و مناسب تری محقق ژاپنی، آقای هاجیمه ناراکاوا نیز نقشه جدیدی طراحی کرده است که احتمالا بهترین و دقیق‌ترین اندازه از کشورها را نشان می‌دهد نام این طراحی AuthaGraph بوده و جایزه طراحی در ژاپن را از آن خود کرده است. این نقشه در نگاه اول بسیار عجیب و غریب است، اما در واقع یکی از متناسب‌ترین نقشه‌هایی است که تاکنون از جهان ارائه شده است. در این نقشه یک تغییر جهت‌گیری بین آسیا و شمال آمریکا دیده می‌شود، اما در واقع تناسب در آن بسیار دقیق است.

آیا تمام نقشه‌های کشورهای جهان تاکنون اشتباه بوده است؟  نقشه ادعایی را ببینیدآیا تمام نقشه‌های کشورهای جهان تاکنون اشتباه بوده است؟  نقشه ادعایی را ببینید نقشه پیشنهادی آقای هاجیمه ناراکاوا

به صورت کلی ایجاد نقشه مسطح دقیق از یک سیاره کروی بسیار دشوار و فرایندی زمان بر است. همانطور که در ابتدای این مطلب اشاره کردیم نقشه هایی که کشورهای جهان را بر روی کاغذ دوبعدی نمایش داده است مشکل مقیاس بندی صحیح دارد و کشورهای نزدیک به قطب در یک نگاه بزرگتر از اندازه واقعی به نظر می‌رسند.

اما در طراحی AuthaGraph برای رفع این مشکل، جهان به ۹۶ منطقه برابر تقسیم شده و سپس ابعاد آن قبل از ایجاد نقشه نهایی از یک کره به چهارضلعی انتقال داده شده و در واقع این ترسیم به دقیق بودن نقشه کمک بزرگی کرده است.

با در نظر گرفتن چند مرحله برای تبدیل نقشه کره گرد به نقشه مسطح، این طراح موفق به حفظ نسبت درست از خشکی و آبها شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟