معرفی و مشخصات فنی ایرباس A380 ؛ بزرگترین هواپیما مسافربری جهان


مطلب معرفی و مشخصات فنی ایرباس A380 ؛ بزرگترین هواپیما مسافربری جهان برای اولین بار در وب سایت تکراتو - اخبار روز تکنولوژی نوشته شده است. - تکراتو - اخبار روز تکنولوژی - - https://techrato.com/ ایرباس A380 محصولی است از شرکت Airbus اروپا که در حال حاضر لقب لوکس‌ترین، گرانترین و بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان در سال 2018 را به خود اختصاص داده...

ایرباس A380 محصولی است از شرکت Airbus اروپا که در حال حاضر لقب لوکس‌ترین، گرانترین و بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان در سال ۲۰۱۸ را به خود اختصاص داده است. در این نوشته مروری خواهیم داشت بر تاریخچه، مشخصات فنی و قیمت این جت پرسرعت گرانقیت.

پرواز یکی از بزرگترین آرزوهای انسان خردمند از ابتدای تکامل بوده و نوع بشر همواره برای غوطه ور شدن در آسمان تلاش کرده است. خدایان و اساطیر نیز با توجه به حس مقدس پنداری و نیاز بشر، از پرواز به عنوان نمادی از قدرت و الوهیت استفاده می‌کردند. به عنوان مثال می‌توان به ایکاروس (Icarus) در افسانه‌های یونان، فروهر (Faravahar) در ایران باستان و والکیری (Valkrie) در اساطیر نوردیک (اسکاندیناوی) اشاره کرد.

با پیدایش تفکر مذهبی این نیاز نیز رنگ بوی جدید به خود گرفت و جنبه‌های مثبت و منفی ادیان مانند فرشتگان و اهریمنان نیز از بال برای پرواز استفاده کردند. این میل به قدری قدرتمند بود که پیامبران نیز از آن بهره بردند که قالیچه پرنده سلیمان و معراج نمونه‌هایی شناخته شده از آن هستند.

معرفی و مشخصات فنی ایرباس A380 ؛ بزرگترین هواپیما مسافربری جهانقالیچه پرنده سلیمان

پرواز در دنیای مدرن

لئوناردو داوینچی (Leonardo da Vinci)، نقاش، مهندس، دانشمند بزرگ ایتالیایی را می‌توان از اولین تلاش‌های جدی برای ساخت هواپیما به شمار آورد. این نابغه که در قرن ۱۵ میلادی می‌زیست، طراح هایی از یک ماشین پرنده را به تصویر درآورد.

معرفی و مشخصات فنی ایرباس A380 ؛ بزرگترین هواپیما مسافربری جهانطراحی لئوناردو داوینچی

برادران رایت (Wright) نیز در اوایل قرن بیستم موفق به انجام اولین پرواز موفق گردیدند. اما روند رشد و تکنولوژی به گونه‌ای بود که صنعت هوانوردی در طی چند دهه به نقطه‌ای از اوج و پیشرفت رسید که هواپیماهای جنگنده نقش بسیار اساسی در به پایان رسیدن جنگ جهانی دوم (۱۹۳۹ تا ۱۹۴۵) ایفا نمودند.

معرفی و مشخصات فنی ایرباس A380 ؛ بزرگترین هواپیما مسافربری جهانبمب افکن ها در جنگ جهانی دوم

در حال حاضر نیز شرکت‌های مسافربری مختلف که در نوشته “بهترین شرکت های هواپیمایی ۲۰۱۸ : با لوکس ترین و برترین ایرلان های جهان آشنا شوید” با ۱۰ نمونه از آنها آشنا شدید، به حمل مسافران به اقصی نقاط جهان می‌پردازند. سرعت و ابعاد هواپیماهای مخصوص حمل مسافر نیز بسیار بیشتر شده که در نوشته “سریعترین هواپیماهای مسافربری جهان در سال ۲۰۱۸ میلادی” مروری بر تعدادی از این جت‌های پرسرعت پرداختیم.

ایرباس A380 ؛ بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان

برای چند دهه متوالی شرکت آمریکایی بوئینگ (Boeing) با مدل افسانه‌ای خود که با نام جامبوجت (Jumbo Jet) نیز شناخته می‌شد، مالک مطلق آسمان‌ها محسوب شده و سال‌ها عنوان بزرگ ترین هواپیمای جهان را در اختیار خود قرار داده بود. اما پاسخ نهایی شرکت هواپیمایی اروپا یا ایرباس (Airbus) پس از سال‌ها مدل ایرباس ای ۳۸۰ (Airbus A380) بود که از سال ۲۰۰۷ این لقب را در کنار عنوان لوکس ترین هواپیمای مسافربری جهان از آن خود نموده و احتمالا تا اواخر این دهه و پیش از عرضه Stratolunch پل آلن (Paul Allen – از موسسین ابرشرکت مایکروسافت ایالات متحده آمریکا) نیز موفق به حفظ آن خواهد شد.

معرفی و مشخصات فنی ایرباس A380 ؛ بزرگترین هواپیما مسافربری جهان

بیشتر بخوانید: با ارزش ترین ارزهای جهان ؛ با گران ترین واحدهای پولی دنیا در سال ۲۰۱۸ آشنا شوید

تاریخچه

ایرباس A380 یک نمونه دو طبقه و ۴ موتره با بدنه عریض است. پروژه ساخت این جت غول پیکر از اوایل هزاره جدید آغاز شد و در نهایت با بودجه‌ای در حدود ۲۰ میلیارد دلار (۸۴.۰۰۰ میلیارد تومان با ارز ۴.۲۰۰ تومانی و بسیار کمتر از حجم اختلاس‌های فاش شده چند سال گذشته توسط مسئولین عالی رتبه نظام) اولین نسخه از آن در سال ۲۰۰۵ میلادی به پرواز درآمد. این جت مسافرتی که هر فروند آن در حال حاضر قیمتی در حدود ۴۵۰ میلیون دلار (نزدیک به ۱.۹۰۰ میلیارد تومان، کمتر از اختلاس محمود خاوری مدیرعامل پیشین بانک ملی ایران) و گرانترین هواپیمای مسافربری جهان به حساب می آید، اولین پرواز خود را برای شرکت سنگاپور (Singapore Airlines) انجام داد.

بیشتر بخوانید: ارزان ترین شهرهای جهان برای زندگی و سفر در سال ۲۰۱۸ میلادی

ابعاد

ایرباس A380 ابعاد بسیار بزرگی داشته و با طولی در حدود ۷۲ متر، ارتفاع ۳۴ متر و فاصله دو نوک بال ۸۰ متر، بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان است. پهنای کابین آن نیز در طبقه اول برابر با ۶.۵ متر و در طبقه دوم برابر با ۵.۸ متر است. طول طبقه اول نیز در حدود ۵۰ متر و درازای طبقه دوم نیز در حدود ۴۵ است.

معرفی و مشخصات فنی ایرباس A380 ؛ بزرگترین هواپیما مسافربری جهان

وزن

وزن ایرباس A380 نیز در حالت عادی نزدیک به ۲۷۷ تن بوده و توانایی تیک آف (Take Off – برخاستن از زمین) با حداکثر وزنی در حدود ۵۶۰ تن را دارد. حجم باک آن نیز در حدود ۳۲۰.۰۰۰ لیتر سوخت را داشته که برد کافی برای طی مسافت های بسیار طولانی را به آن می دهد.

بیشتر بخوانید: با سریع ترین هواپیماهای مسافربری جهان در سال ۲۰۱۸ آشنا شوید

موتور

برای ایرباس ای ۳۸۰ دو پیشرانه جت با قدرت تولیدی متفاوت در نظر گرفته شده است. این دو پیشرانه عبارتند از:

موتور Rolls Royce Trent 900 با حداکثر قدرت پیشرانه ۸۰.۰۰۰ پاوند موتور Engine Alliance GP70000 با حداکثر نیروی پیشرانه ۷۵.۰۰۰ پاوند

معرفی و مشخصات فنی ایرباس A380 ؛ بزرگترین هواپیما مسافربری جهان

سرعت

حداکثر سرعت ایرباس A380 در حدود ماخ ۰.۸۹ (در حدود ۱.۱۰۰ کیلومتر در ساعت) بوده و سرعت پرواز آن نیز در حدود ۰.۸۵ ماخ است و یکی از سریع ترین هواپیماهای مسافربری جهان به حساب می آید. این هواپیما در هنگام فرود سرعتی در حدود ۲۵۶ کیلومتر در ساعت دارد.

معرفی و مشخصات فنی ایرباس A380 ؛ بزرگترین هواپیما مسافربری جهان

۲۲ تایر بسیار باکیفیت و خاص این هواپیما نیز ساخت شرکت بی اف گودریچ (BF Goodrich) آمریکا بوده که وظیفه حفظ تعادل و حرکت بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان بر روی زمین را بر عهده دارند.

بیشتر بخوانید: قیمت مصوب مصرف کننده دولتی لاستیک بارز

برد

این هواپیما برای حمل مسافر به تعداد زیاد و به مقاصد دوردست ساخته شده و در بیشترین حالت توانایی طی مسافتی در حدود ۱۵.۰۰۰ مایل (برابر با ۲۴.۰۰۰ کیلومتر) با ظرفیت کامل مسافران و بار را دارد.

معرفی و مشخصات فنی ایرباس A380 ؛ بزرگترین هواپیما مسافربری جهان

بیشتر بخوانید: کم ارزش ترین ارزهای جهان ؛ با بی ارزش ترین واحدهای پولی دنیا آشنا شوید

ارتفاع پرواز

هرچند A380 توانایی اوج گیری تا ارتفاع ۴۲.۰۰۰ پایی (در حدود ۱۲.۸ کیلومتری) را داشته اما میزان ارتفاع پرواز آن در حدود ۳۵.۰۰۰ پا (در حدود ۱۰.۷ کیلومتر) است.

بیشتر بخوانید: آشنایی با گرانترین شهرهای جهان در سال ۲۰۱۸

ظرفیت

ایرباس A380 توانایی حمل مسافر در ۴ کلاس مختلف را دارد. ظرفیت آن در حالت تک کلاس اکونومی ۸۵۳ نفر (۵۳۸ نفر در طبقه اول و ۳۱۵ نفر در طبقه دوم) است. نمونه جدیدتری از این جت مسافربری نیز به زودی راهی آسمان ها خواهد شد که توانایی حمل تا ۹۶۰ مسافر را دارد.

بیشتر بخوانید: لوکس ترین اتوبوس های جهان ؛ آشنایی با بهترین و گرانترین اتوبوسهای ۲۰۱۸ دنیا

شرکت ها و ایرلاین ها

A380 هواپیمایی بسیار گرانقیت بوده و به همین دلیل تنها شرکت های مسافربری متمول و لوکس توانایی بهره گیری از آن را دارند. از ایرلاین های مطرحی که از این هواپیما استفاده می کنند می‌توان به موارد فهرست زیر اشاره کرد:

Emirates کشور امارات متحده عربی، بزرگترین مشتری A380 با بیش از ۱۰۰ فروند از سال ۲۰۰۸ ایر فرانس (Ari France) کشور فرانسه از سال ۲۰۰۹ Asiana کشور کره جنوبی از سال ۲۰۱۴ برینیش ایرویز (British Airways) کشور انگلستان از سال ۲۰۱۳ China Southern کشور چین از سال ۲۰۱۱ هواپیمایی اتحاد (Etihad) کشور امارات متحده عربی از سال ۲۰۱۴ Korean Air کشور کره جنوبی از سال ۲۰۱۱ لوفت هانزا (Lufthansa) کشور آلمان از سال ۲۰۱۰ هواپیمایی مالزی (Malaysia Airlines) کش.ر مالزی از سال ۲۰۱۲ کوانتاس (Qantas) کشور استرالیا از سال ۲۰۰۸ هواپیمایی قطر کشور قطر از سال ۲۰۱۴ هواپیمایی سنگاپور کشور سنگاپور از سال ۲۰۰۷ ، اولین استفاده کننده A380 هواپیمایی Thai کشور تایلند از سال ۲۰۱۲ هوپیمایی Hi Fly کشور پرتغال از سال ۲۰۱۸ ، جدیدترین مشتری A380 با تنها ۱ فروند

با کلیک روی لینک کد تخفیف مِستر بلیط، می‌توانید از ۵ تا ۱۵ هزار تومان تخفیف ویژه کاربران تکراتو بهره‌مند شوید.

مشخصات فنی ایرباس A380 در یک نگاه

شرکت سازنده ایرباس (Airbus)
کشور سازنده چند ملیتی (کشورهای اروپایی)
سال ساخت ۲۰۰۵
اولین پرواز در ایرلاین ۲۰۰۷ – سنگاپور
بودجه ساخت ۱۵ تا ۲۵ میلیارد دلار
قیمت هر فروند ۴۴۵ میلیون دلار
طول ۷۳ متر
ارتفاع ۲۴.۱ متر
فاصله ۲ نوک بال ها ۷۹.۸ متر
قطر بدنه ۷.۱۴ متر
پهنای کابین (طبقه اول) ۶.۵۸ متر
پهنای کابین (طبقه دوم) ۵.۹۲ متر
طول کابین ۵۰.۶۸ متر
حداکثر تعداد سرنشینان ۸۵۳ نفر
حداکثر برد ۱۵.۷۰۰ مایل (۲۴.۰۰۰ کیلومتر)
حداکثر ارتفاع پرواز ۴۲.۰۰۰ پا (۱۲.۸ کیلومتر)
حداکثر سرعت ماخ ۰.۸۹
موتور Rolls Royce Trent 900 – 80000 Pounds Engine Alliance GP7000 – 75000 Pounds

این محتوا به سفارش مِستر بلیط نوشته شده است. برای استفاده از خدمات مِستر بلیط روی لینک زیر کلیک کنید.

خرید بلیط هواپیما

گالری تصاویر Airbus A380

بیشتر بخوانید:

پرفروشترین و بهترین برندهای لوازم ورزشی جهان در سال ۲۰۱۸ میلادی بزرگترین فروشگاه های اینترنتی جهان ؛ مروری بر بهترین مارکت های آنلاین در سال ۲۰۱۸ سریعترین خودروهای جهان با سرعتی بیش از ۴۰۰ کیلومتر در ساعت سریع ترین قطارهای جهان ؛ سفر ریلی با سرعتی بیش از ۳۰۰ کیلومتر در ساعت بهترین انیمیشن های ۲۰۱۸ ؛ مروری بر بهترین کارتون های سال بهترین فیلم های ۲۰۱۸ که انتظار زیادی برای تماشای آن داریم بهترین فیلم های اکشن ۲۰۱۸ که هیجان را در شما بیدار می‌کنند پرفروشترین فیلمهای ۲۰۱۸ ؛ مروری بر بهترین فیلم های سینمایی سال آشنایی با بهترین و گرانترین خودروهای ایران با قیمتی بیش از ۱ میلیارد تومان بهترین خودروهای لوکس ۲۰۱۸ ؛ رانندگی لاکچری با امکانات پروازهای فرست کلس!

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟