استفاده از ژل برای درمان دیابت نوع یک


استفاده از ژل برای درمان دیابت نوع یک

تهران– ایرنا- محققان انستیتوی فناوری هندی گواهاتی نوعی ژل قابل تزریق ساختند که با استفاده از پروتئین های ابریشم قادر است سلول های سازنده انسولین را به بدن افراد مبتلا به دیابت نوع یک منتقل کند.

به گزارش روز دوشنبه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، معمولا جزایر لانگرهانس در پانکراس توسط یک شبکه فراسلولی محاصره شده اند که ملزومات ساختاری و بیوشیمیایی مورد نیاز سلول ها را فراهم می کند. اجزای این شبکه پوششی، به پروتئین های بین غشایی موجود روی سطح جزایر متصل هستند تا امکان تولید مثل، ترشح انسولین و ارتباط سلول به سلول را فراهم کنند.
در تحقیقات قبلی مشخص شده است هیدروژل ها به دلیل ویژگی های ساختاری قادرند عملکرد شبکه پوششی جزایر لانگرهانس را شبیه سازی کرده و ملزومات آن را تامین کنند. اما ترکیبات شیمیایی مورد استفاده در این هیدروژل ها موجب ناسازگاری آن ها با سلول ها یا مولکول های بیواکتیو می شود.
محققان هندی برای حل این مشکل، از ترکیب دو پروتئین ابریشم استفاده کردند که به طور خودکار حالت ژلاتینی به دست می آورد. سپس محققان سلول های سازنده انسولین را از بدن موش ها خارج کرده و درون این ژل قرار دادند. سپس این ژل را از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی پر کردند تا توسط سیستم ایمنی پس زده نشود. در مرحله آخر، ژل جدید به زیر پوست موش ها تزریق شد.
به گفته محققان، این ژل شبیه ساز شبکه پوششی جزایر لانگرهانس به سادگی و با کمترین تاثیر تهاجمی به زیر پوست موش ها تزریق می شود و پایداری سلول های جزایر و تولید انسولین را در محل تزریق حفظ می کند. از آنجا که مواد اولیه مورد نیاز برای ساخت این ژل به وفور در دسترس قرار دارد، بهای تمام شده آن بسیار اندک است. این فناوری جدید قادر است مبتلایان به دیابت نوع یک را از دشواری تزریق مستمر انسولین رها سازد.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Biomaterials منتشر شده است.
علمی (6)**9259*2017

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دل شیدایی