راهبرد ما حفظ منافع آمریکا و نه عربستان است


«جراد کوشنر» داماد ترامپ که روابط بسیار نزدیکی با محمد بن سلمان ولیعهد و متهم ردیف اول قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد هیات حاکمه سعودی دارد، دوشنبه شب اعلام کرد که آن چه برای ما مهم است، منافع امریکا و نه عربستان است.

ایران اکونومیست - راهبرد ما حفظ منافع آمریکا و نه عربستان است
به گزارش ایران اکونومیست؛ کوشنر در گفت و گو با شبکه تلویزیونی «سی ان ان» درخصوص روابط ریاض و واشنگتن هم گفت که عربستان متحد مهمی برای آمریکاست و باید از این روابط حمایت کرد.

داماد ترامپ با تکرار ادعای مکرر خود، بار دیگر مدعی شد: ما باید بتوانیم با متحدان خود به خوبی همکاری کنیم، چرا که به باور من، عربستان در خصوص مقابله با اقدامات ایران، یک هم پیمان قوی بوده است.

وی با بیان اینکه شخصا با ولیعهد عربستان در مورد پرونده کشته شدن خاشقچی صحبت کرده است، ادعا کرد: از وی خواسته است که تحقیقات درخصوص این پرونده کاملا شفاف باشد و بن سلمان در خصوص برخورد با این پدیده با جدیت عمل کند.

کوشنر با بیان این که در حال تحقیق و بررسی هستیم، افزود که تیم تحقیقاتی رئیس جمهوری همچنان برای تعیین حقایق مربوط به ابهامات قتل خاشقچی همچنان در حال فعالیت است.

در همین حال نشریه «وال استریت ژورنال» نوشت که ولیعهد عربستان به داماد و مشاور ارشد ترامپ گفته است که وی کودتای غرب علیه خود را هرگز فراموش نخواهد کرد.

بن سلمان در هشتمین روز ناپدید شدن خاشقچی در تماس با کوشنر درباره ناپدید شدن وی گفت و گو و درباره علل اعتراض های واشنگتن در خصوص این ماجرا سئوال کرده است.

درحالی که مواضع ترامپ در قبال عربستان درباره قتل این روزنامه نگار سعودی هر روز تغییر می کند دیگر سیاستمداران آمریکایی مواضع قاطعی اتخاذ کرده که آخرین آن مواضع سناتور «باب کورکر» بود که معتقد است ولیعهد عربستان در قتل خاشقچی دست داشته و او روایت عربستان در این خصوص را که بر خلاف این موضوع می باشد، باور ندارد.

خاشقچی روزنامه نگار ناراضی سعودی دوم اکتبر (10 مهر) بعد از مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد.

دولت سعودی سرانجام پس از 18 روز سکوت و تکذیب، در نهایت زیر فشارهای جامعه جهانی بامداد شنبه تایید کرد که این روزنامه نگار در کنسولگری عربستان به قتل رسیده است.

«سعود بن عبدالله المعجب» دادستان کل عربستان در بیانیه ای بامداد شنبه اعلام کرد: بر اساس تحقیقات اولیه دادستانی کل در خصوص پرونده ناپدید شدن خاشقچی، وی پس از مشاجره با افرادی در کنسولگری سعودی در استانبول، با آنها درگیر شد و این درگیری موجب جان باختن وی شد.

پس از این اعتراف، 'سلمان بن عبدالعزیز' پادشاه سعودی در احکامی جداگانه 'سعود القحطانی' مشاور دیوان پادشاهی و از نزدیکان' بن سلمان' ولیعهد، 'احمد عسیری' معاون دستگاه اطلاعات و امنیت و سخنگوی پیشین ائتلاف متجاوز سعودی در جنگ یمن، سرلشکر خلبان «محمد بن صالح الرمیح» معاون اطلاعاتی، سرلشکر «عبدالله بن خلیفه الشایع» معاون منابع انسانی و سرلشکر «رشاد بن حامد المحمادی» مدیر کل اداره امنیت و حفاظت دستگاه امنیت و اطلاعات عربستان را از کار برکنار کرد.

سلمان همچنین دستور تشکیل کمیته وزارتی به ریاست ولیعهد را برای بازبینی در ساختار دستگاه اطلاعات عمومی صادر کرد.

خاشقچی سردبیر پیشین روزنامه دولتی الوطن و مشاور شاهزاده «ترکی الفیصل» سفیر سابق سعودی در واشنگتن بود که پس از تعیین محمد بن سلمان به ولیعهدی، خاک کشورش را ترک کرد.

این روزنامه نگار 59 ساله منتقد هیأت حاکمه سعودی، یک سال نیم پیش و پس از انتخاب بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان، این کشور را ترک کرد و به آمریکا رفت.

وی در سلسه مقالات خود در روزنامه 'واشنگتن پست' از سیاست های عربستان در خصوص بحران قطر، قطع روابط با کانادا، جنگ علیه یمن و برخورد هیأت حاکم با رسانه های و فعالان مدنی به ویژه مدافعان حقوق بشر انتقاد می کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟