کینوا نخستین بار در خراسان جنوبی کشت شد


کینوا نخستین بار در خراسان جنوبی کشت شد

به گزارش ایرنا غلامرضا قوسی عصر دوشنبه در بازدید از مزارع گیاه کینوا در نهبندان افزود: کینوا به عنوان یکی از محصولات زراعی جدید و با ارزش غذایی بالا است که در تلاش برای معرفی آن به کشاورزان هستیم.وی گفت این گیاه به خشکی، کم...

به گزارش ایرنا غلامرضا قوسی عصر دوشنبه در بازدید از مزارع گیاه کینوا در نهبندان افزود: کینوا به عنوان یکی از محصولات زراعی جدید و با ارزش غذایی بالا است که در تلاش برای معرفی آن به کشاورزان هستیم.
وی گفت این گیاه به خشکی، کم آبی و شوری زمین مقاوم است و می تواند به عنوان یک محصول ارزشمند غذایی به کمک کشاورزان بیاید.
وی بیان کرد: از آنجا که این گیاه نسبت به برنج سبک ‌تر و راحت‌ تر هضم می‌شود بهترین و مناسبت ترین جایگزین برای برنج به شمار می‌رود و براساس مدیریت مزرعه پیش بینی می شود از هر هکتار 2 تا 6 تن دانه کینوا برداشت شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه طول دوره رشد کینوا کوتاه است گفت: این محصول اوایل مرداد در استان کشت شد و تا یک هفته دیگر آماده برداشت است.
وی افزود: با بررسی به عمل آمده کشت این گیاه سازگار با اقلیم استان خراسان جنوبی است و در صورت موفقیت، به دنبال توسعه کشت آن هستیم.
قوسی طول دوره رشد پایین، صرفه جویی در مصرف آب، مقاومت بالا به شوری، قیمت مناسب و درآمدزایی بالا برای کشاورز از مزایای کشت کینوا در استان ذکر کرد.
امسال در خراسان جنوبی 185 کیلوگرم بذر کینوا از رقم های Q26 و tpttkk خریداری و برای کشت بین کشاورزان 11 شهرستان استان توزیع شد.
نهبندان مرکز این شهرستان در 200 کیلومتری جنوب بیرجند مرکز خراسان جنوبی قرار دارد.
شهرستان نهبندان با 26 هزار کیلومترمربع مساحت از شمال و غرب به شهرستان بیرجند، از جنوب به استان های سیستان و بلوچستان و کرمان و از شرق به افغانستان و شهر زابل محدود می شود.
این شهرستان با 140 کیلومتر مرز مشترک با افغانستان در جنوبی ترین نقطه خراسان جنوبی در ناحیه بیابانی، تقریبا خشک و کم آب استان قرار دارد.
7556*3028
انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود 40 گیف گل زیبا و دیدنی