وضعیت اضطراری ملی در آمریکا/ استفاده سیاسی ترامپ از مهاجران


وضعیت اضطراری ملی در آمریکا/ استفاده سیاسی ترامپ از مهاجران

دونالد ترامپ به اداره مرزبانی فدرال و ارتش آمریکا اعلام کرد حرکت کاروان مهاجران از آمریکای مرکزی به سوی این کشور یک وضعیت اضطراری ملی است.

به گزارش سرویس بین‌الملل جام نیـوز، دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا می‌گوید کمک‌های خارجی به گواتمالا، هندوراس و ال‌سالوادور را به دلیل بحرانی که بر سر عزیمت یک کاروان چند هزار نفری مهاجران از این کشورها ایجاد شده، قطع خواهد کرد.

ترامپ در مجموعه‌ای پیام در شبکه توئیتر در مورد اقدامات دولت توضیح بیشتری نداد.

دونالد ترامپ در یکی از پیامها نوشت:«متاسفانه به نظر می رسد که پلیس و ارتش مکزیک قادر نیستند کاروان مهاجران را که به سوی مرزهای جنوبی آمریکا حرکت می کنند متوقف کنند. من به ارتش و اداره مرزبانی اطلاع داده‌ام که این یک وضعیت اضطراری ملی است.»

به گزارش رادیو فردا، او در پیام دیگری افزود:«گواتمالا، هندوراس و السالوادور نتوانسته اند مردمی که آن کشورها را ترک کرده و قصد دارند غیرقانونی به آمریکا بیایند متوقف کنند. ما کمک‌های خارجی چشمگیری را که به آنها می دهیم متوقف و یا به شدت کاهش خواهیم داد.»

اظهارات ترامپ تازه‌ترین تلاش رییس جمهور آمریکا برای زنده کردن بحث مهاجرت در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای در آمریکاست.

کاروانی حامل هزاران مهاجر در حال حاضر از خاک مکزیک عبور می‌کند تا وارد آمریکا شود.

به گفته سازمان توسعه بین المللی آمریکا، گواتمالا در سال ۲۰۱۷ میلادی ۲۴۸ میلیون دلار کمک مالی از آمریکا دریافت کرده است. این میزان برای هندوراس ۱۷۵ میلیون دلار و برای ال‌سالوادور ۱۹۱ میلیون دلار بود.

ترامپ مهاجران را متهم کرده که غیرقانونی وارد آمریکا می‌شوند اما بسیاری از کسانی که با این کاروان راهی آمریکا هستند به دنبال اخذ پناهندگی‌اند.

مهاجران می‌گویند از تعقیب، فقر و خشونت در کشورهایشان فرار می‌کنند.

رییس جمهور آمریکا بدون اینکه شاهدی بر مدعای خود ارائه دهد بارها حرکت این کاروان را دارای انگیزه‌های سیاسی خوانده است.

به گزارش بی بی سی، او در یک توییت نوشت: "این کاروان‌ها مایه شرم حزب دموکرات است. همین حالا قوانین مهاجرت را تغییر بدهید."

روز یکشنبه کاروان مهاجران به شهر تاپاچولا در مکزیک نزدیک شد که در ۳۷ کیلومتری مرز جنوبی گواتمالا از مکزیک قرار دارد.

مقام‌های مکزیک پیشتر تلاش کردند این کاروان را قبل از عبور از یک پل مرزی متوقف کنند با این همه عده‌ای موفق شدند با قایق و غیرقانونی از رودخانه وارد این کشور شوند.

بریتانی هرناندز یکی از مهاجران به خبرگزاری فرانسه گفت: ما از آفتاب سوختیم، بدن‌هایمان تاول زده. ولی قدرت ما از تهدیدهای ترامپ بیشتر است.

انتظار می‌رود چند هفته دیگر این کاروان به مرز آمریکا برسد.

برانزویل تگزاس، یکی از نقاط عبور مرزی نزدیک ۱۶۰۰ کیلومتر از تاپاچولا فاصله دارد.

یکی از وعده‌های اصلی انتخاباتی ترامپ پیش از ریاست جمهوری مقابله با مهاجرت غیرقانونی بود.

حزب جمهوری‌خواه که حامی ترامپ است روز شش نوامبر با انتخاباتی تازه روبروست و ممکن است برخی کرسی‌های این حزب در کنگره به دست حزب دموکرات بیافتد.

۱۵ درصد از رای دهندگان می‌گویند مهاجرت مهم‌ترین مسئله آمریکاست.

اگرچه ترامپ با ورود هزاران مهاجر از آمریکای مرکزی به کشورش مخالف است، چنین موضوعی دقیقا همان چیزی است که می‌تواند حامیان او را به هیجان بیاورد.

ترامپ در عین حال روز دوشنبه از حامیان خود خواست دموکرات‌ها را در بحران مهاجرت مقصر بدانند و گفت: انتخابات میان‌دوره‌ای را به یاد داشته باشید.

رسانه‌های محافظه‌کار در آمریکا ادعاهای ترامپ مبنی بر حضور جنایتکاران در این کاروان را تکرار می‌کنند.

گروهی از ۱۰۰۰ شهروند هندوراس روز ۱۳ اکتبر از ایستگاه اتوبوسی در شهر جنایت‌خیز سن پدرو سولا پای پیاده راه افتادند تا از بیکاری و خشونت در این کشور فرار کنند.

بسیاری از این مهاجران موقعی از وجود این کاروان خبردار شدند که یک قانونگذار سابق تصویری از این کاروان را بر صفحه فیسبوک خود منتشر کرد.

پس از آن خبر در شبکه‌های اجتماعی خیلی سریع منتشر شد.

از آن زمان شهروندان دیگری که در مسیر عبور این کاروان بوده‌اند، به آن پیوسته‌اند.

آمریکای لاتین یکی از بالاترین نرخ‌های قتل را در جهان دارد و بسیاری می‌خواهند از خشونت‌های سازمان یافته در این منطقه بگریزند.

106

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


من میترسم