به گزارش پارس نیوز، 

ابوالفضل درویشوند معاون پژوهشی پژوهشکده شورای نگهبان بعدازظهر امروز در نشست تخصصی «بررسی جایگاه حقوقی هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام»، با بیان اینکه اغلب مطالبی که در مدت اخیر در خصوص نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام مطرح شده، ناشی از بی‌اطلاعی و عدم مطالعه است، اظهار داشت: در سال ۸۶ که اولین‌بار به طور جدی بحث حسن نظارت بر سیاست‌های کلی نظام مطرح شد، این شبهه مطرح شد که آیا چنین صلاحیتی برای شورای نگهبان است یا خیر که همان زمان پاسخ داده شد.

وی با اشاره به اظهارات نایب رئیس مجلس مبنی بر اینکه هیئت نظارت مجمع در زمان ریاست مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی چنین اقداماتی انجام نمی‌داد و ایجاد شبهه در این خصوص، گفت: سوابق بسیاری از مکاتبات مرحوم آیت‌الله هاشمی وجود دارد که خلاف این مسئله را نشان می‌دهد از جمله مکاتبه سال ۸۶ ایشان با شورای نگهبان در خصوص مغایرت یک مصوبه مجلس با سیاست‌های کلی نظام.

معاون پژوهشی پژوهشکده شورای نگهبان ادامه داد: مقررات نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام با یک جستجوی ساده در فضای مجازی قابل دسترسی است و چیز مخفی و پوشیده‌ای نیست.

درویشوند افزود: تا سال ۱۳۹۶ کمیسیون نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام فقط شأن نظارتی داشت اما پس از آن تاریخ، نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام به هیئت عالی نظارت مجمع از طرف رهبری تفویض شد.

وی تصریح کرد: هیئت عالی نظارت مجمع همزمان با بررسی دو لایحه پالرمو و اصلاح قانون پولشویی و اعلام مغایرت آنها با سیاست‌های کلی نظام، در خصوص مصوبه مجلس در زمینه تعیین تکلیف کارشناسان بیمه کشاورزی نیز اظهارنظر کرد و آن را مغایر سیاست‌های کلی نظام اعلام کرد و شورای نگهبان نیز همین نظر هیئت عالی را عیناً به مجلس منعکس کرد.

معاون پژوهشی پژوهشکده شورای نگهبان افزود: در خصوص این مصوبه هیچ واکنشی نسبت به آن نشان داده نشد اما چون مصوباتی مانند پالرمو و پولشویی ذاتاً پر سر و صدا است، نسبت به آنها واکنش نشان داده شد که چرا هیئت نظارت مجمع ورود کرده است.

درویشوند تأکید کرد: بسیاری از این مسائل به این دلیل پیش می‌آید که مسائل مطرح در جامعه پیش از آنکه به صورت فنی و حقوقی بررسی شود، در فضای هیجانی و سیاسی مورد اظهارنظر واقع می‌شود.