ذوالفقاری: برای دریافت ارز دولتی در خاک عراق ثبت‌نام نکنید


ذوالفقاری: برای دریافت ارز دولتی در خاک عراق ثبت‌نام نکنید

رئیس ستاد مرکزی اربعین وزارت کشور گفت: تا امروز بالغ بر 1 میلیون هفتصد و پنجاه هزار نفر در سامانه سماح ثبت‌نام کرده‌اند و از این تعداد بیش از 1 میلیون و 600 هزار نفر روادید خود را اخذ کرده‌اند.

خبرگزاری فارس: حسین ذوالفقاری ظهر امروز در حاشیه برگزاری نشست ستاد اربعین در پایانه مرزی شلمچه در جمع خبرنگاران گفت: تا امروز بالغ بر ۱ میلیون هفتصد و پنجاه هزار نفر در سامانه سماح ثبت نام کرده‌اند و از این تعداد بیش از ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر روادید خود را اخذ کرده‌اند.

وی ادامه داد: امروز تعداد زائرانی که از مرز‌ها عبور کردند به بیش از یک میلیون نفر رسیده و این غیر از زائرانی است که از کشور‌های دیگر وارد کشور شده‌اند و به قصد شرکت در راهپیمایی اربعین از کشور خارج شدند، ولی آمار ورود و خروج زائران رقمی بیش از این است.

رئیس ستاد مرکزی اربعین وزارت کشور با اشاره به وجود ۱۶ نقطه صدور ویزا در سال گذشته، تصریح کرد: بر اساس برنامه ریزی‌های شکل گرفته، امسال در ۲۵ نقطه کشور مرکز صدور ویزا داریم و دفاتری که مربوط به صدور ویزا هستند هیچ مشکلی در این خصوص ندارند و هر چه مدارک تحویل آن‌ها بشود، آن‌ها به روز روادید زائران را صادر می‌کنند.

ذوالفقاری افزود: در برخی از شرکت‌ها معطلی وجود دارد که اعلام شد از هرکدام از شرکت‌ها که مدارکی از زائران در اختیار دارند، فوراً نسبت به صدور ویزای مردم اقدام کنند، همچنین آن دسته از افرادی که نسبت به صدور گذرنامه اقدام کرده بودند، همزمان درخواست ویزا کرده بودند که در کنار مرکز صدور گذرنامه ناجا، مرکزی برای صدور ویزا نیز راه‌اندازی شد که شب گذشته از آن‌ها خواسته شد تا به کار خود سرعت بیشتری ببخشند، صدور ویزا در دفاتر عراق معطلی ندارد و کسانی که در سامانه سماح کار می‌کنند باید به‌کار خود سرعت بیشتری ببخشند تا بتوانیم درخواست مردم را صادر کنیم.

وی در ارتباط با مشکلات پیش آمده برای زائران در مسیر دریافت ارز دولتی که برای آن ثبت نام کرده بودند، گفت: بانک مرکزی برای کاهش هزینه صدور ویزا دو کار خوب را صورت داد تا زائران نخواهند ۴۱ دلار پرداخت کنند، در نهایت با هماهنگی که بین دولت و بانک مرکزی انجام شد از ایجاد بازار سیاه در کشور برای ارائه ارز جلوگیری شد و دریافت ارز توسط زائران به داخل خاک عراق منتقل شد.

رئیس ستاد مرکزی اربعین وزارت کشور اضافه کرد: بانک مرکزی نیز بر اساس ارزی که در عراق داشت به بانک ملی ایران منتقل کرد تا این خدمات به زائران ارائه دهند، اما اشکالی که وجود داشت، فقدان زیر ساخت‌های لازم برای زائرانی که درخواست ارز داشتند، آماده نشده بود و این طرح در ستاد اربعین بررسی نشد.

وی ضمن بیان ثبت نام ۱۶۰ هزار زائر برای دریافت ارز در سامانه بانک ملی، عنوان کرد:، چون فرصتی نبود در جلسه روز گذشته این موضوع عنوان شد و مقرر گردید تا بانک مرکزی و ملی موظف شدند تا حد امکان باجه‌های پرداخت ارز را در خاک عراق افزایش دهند، البته این موضوع نیز همکاری دولت عراق را طلب می‌کرد و سفارت ما در عراق نیز فعالیت خود را برای افزایش این همکاری آغاز کرده است.

ذوالفقاری با اشاره به این موضوع که تعداد ۲۰ نفر از گروه‌های بانک ملی را سریعاً از مرز عبور دادیم و یک سری خودرو هم در اختیار آنان قرار گرفت تا بتوانند به زائران خدمات ارزی ارائه دهند، همچنین تعداد زائرانی که در خاک عراق درخواست ارز دارند بالا است.

رئیس ستاد مرکزی اربعین وزارت کشور ضمن درخواست از مردم برای جلوگیری از ثبت نام جدید برای دریافت ارز دولتی، اظهار کرد: مردم از ارز‌های رایجی که در داخل خاک عراق رواج دارد را از داخل کشور تهیه کند و به بانک‌ها نیز اعلام کردیم که به همان تعداد افرادی که در خارج از مرز‌ها هستند ارز ارائه دهد و به مردم بگویند افرادی که در خاک عراق با ازدحام برای دریافت ارز مواجه می‌شوند، ارز خود را در برگشت دریافت کنند و در صورتی که موفق به دریافت ارز مورد نظر خود نشدند، وجه آن‌ها نزد بانک محفوظ است و به آن‌ها مسترد می‌شود.

ذوالفقاری خاطرنشان کرد: با صراحت اعلام می‌کنم که زیرساخت‌های ارائه ارز دولتی آماده نبود و بر این طرح بررسی بیشتری باید صورت می‌گرفت، ولی به این خاطر که مسئولان در کشور می‌خواستند در راستای کاهش هزینه‌های زیارت خدمتی به زائران صورت دهند، این کار را شروع کردند که در حال حاضر نیاز است که همه با بانک مرکزی و ملی همکاری کنیم که این مشکل هر چه زودتر برطرف شود.

وی در ارتباط با اقدامات صورت گرفته برای بازگشت زائران به کشور، یادآور شد: مردم همراهی خوبی دارند و روند رفتن و برگشتن آن‌ها نیز مدیریت می‌شود و رفت و برگشت را خود مردم مدیریت می‌کنند و تمام فعالیت‌های امنیتی، انتظامی، بهداشتی، درمانی و پشتیبانی ما تا سه روز پس از اربعین نیز ادامه خواهد داشت.

رئیس ستاد مرکزی اربعین وزارت کشور تصریح کرد: پیش‌بینی شده است تا آخرین لحظات این خدمات را داشته باشیم، اما به مردم توصیه می‌کنیم که کسانی که زودتر رفته‌اند، زودتر نیز به کشور بازگردند تا در یک مقطع زمانی با ازدحام روبرو نشویم.

ذوالفقاری با اشاره تبیین طرح استقبال برای زائران اتباع خارجی، گفت: امسال از هر جهت زیرساختی، خدمات، ساماندهی امور در داخل ایران و خارج از مرز‌ها و همه بخش‌های کاری ما از مشکل بسیار کمی برخوردار بود و در بحث روادید نسبت به سایر سال گذشته معضلات به مراتب کمتر بوده است و اگر در برخی مواقع کندی صورت می‌گیرد به سرعت رفع می‌شود و تنها موردی که امسال موجب ایجاد مشکل شد و برخی زائران را اذیت کرد، بحث تحویل ارز در آن سوی مرز‌ها بود که برای سال‌های آینده باید مقدمات اجرای آن فراهم شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان