به گزارش افکارنیوز،

آثار باستانی و سازه‌های فراوانی در سراسر این کره خاکی یافت می‌شود که تاریخچه‌ای کهن و عجیب برای خود دارند. یکی از آثار خارق العاده دیوار چین است که جزء طولانی‌ترین و بزرگترین سازه‌های دنیا محسوب می‌شود و امروزباشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد تا به معرفی دیوار چین، دلیل ساخته شدنش و همچنین حقایقی جالب پیرامون آن بپردازد، پس پیشنهاد می‌کنیم اندکی اطلاعاتتان را بالا ببرید.

چرا دیوار چین ساخته شد؟

معرفی دیوار چین

دیوار چین (به چینی: 中国的长城) طولانی‌ترین و بزرگترین سازهٔ مهندسی تدافعی و نظامی از لحاظِ زمانِ ساخت در جهان است.

این دیوار در نقشه جغرافیایی چین۲۱۱۹۶ کیلومتر امتداد یافته‌است و در سال ۱۹۸۷ میلادی در فهرست میراث جهانی ثبت گردیده‌است.

چرا دیوار چین ساخته شد؟

تاریخچه ساخت دیوار چین

بدون شک پروژه ساخت دیوار چین از بلند پروازانه‌ترین تصمیماتی بود که امپراطور شین هوانگ در طول حکومتش (۲۵۹ تا ۲۱۰ قبل از میلاد) اتخاذ کرد. او دستور داد تمامی دیوار‌های میان شهر‌ها برداشته شود و تنها دیوار‌های مرزی شمالی بر جایشان بمانند. نمی‌توان دقیقا اشاره کرد که دیوار چین شامل چه شهر و استان‌هایی می‌شده، اما چیزی که مشخص این است که این دیوار ۹ استان را در بر داشته است و از غرب به جایو گوان (استان گانسو) و از شرق به ساحل رود یالو جیان (استان لیائونینگ) امتداد یافته بود.

پس از مرگ چین شی هوان و سقوط سلسله چین (Qin) برخی مناطق دیوار به تدریج رو به زوال رفت و چندین قبیله شمالی که قوی ترینشان سلسله وی (Wei dynasty) بودند در حدود سال ۳۸۶ تا ۵۳۵ میلادی توانستند بر چین نفوذ کرده و بر این سرزمین حکومت نمایند. این سلسله پس از رسیدن به قدرت برای جلوگیری از حمله‌ی قبایل دیگر به تعمیر و بازسازی قسمت‌های زیادی از دیوار پرداختند.

چرا دیوار چین ساخته شد؟

قبایل و سلسله‌های زیادی در چین بر کیفیت این دیوار اثرگذار بودند. به عنوان مثال پادشاهی بی چی (Bei Qi) (حکومت بین سال‌های ۵۵۰ تا ۵۷۷ میلادی) ۱۴۴۸.۴۰۶ کیلومتر طول دیوار را افزایش داد، سلسله سوئی (بین سال‌های ۵۸۱ تا ۶۱۸ میلادی) چندین بار دیوار را مرمت و بازسازی کرد و پس از آن‌ها حکومت تانگ (Tang dynasty) بین سال‌های ۶۱۸ تا ۹۰۷ میلادی دیوار را بازسازی نمود که در این زمان تقریبا دیوار دیگر به عنوان یک مانع، دشمنان را نمی‌ترساند. اما این سلسله توانست در جنگی میان قبایل، به دلیل وجود همین دیوار بر دشمن پیروز شود و این امر ابهت از دست رفته را دوباره به این دیوار بازگرداند.

در سال‌های حکومت سلسله سانگ (Song dynasty) در فاصله سال‌های ۹۶۰ تا ۱۲۷۹ میلادی، چین در معرض خطر حمله قبیله‌های شمالی لیائو (Liao) و جین (Jin) قرار داشت. آن‌ها قسمت‌های زیادی از دو سمت دیوار را تصرف کرده بودند. در نهایت در فاصله سال‌های ۱۲۰۶ تا ۱۳۶۸ میلادی، پادشاه قدرتمند یوان (Yuan) از سلسله مغول قسمت‌های زیادی از آسیا، اروپا و چین را به تصرف خود در آورد و پس از آن دیوار چین عمدتاً به منظور محفوظ نگه داشتن بازرگانان و کاروان‌های مسافرتی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

ببینید: تصاویری از دیوار بزرگ چین

چرا دیوار چین ساخته شد؟

علت ساخت دیوار بزرگ چین

این دیوار بزرگ را برای حفاظت چین در مقابل مهاجمان مغول ساختند. تقریباً در سال ۲۴۶ قبل از میلاد، چین را به ایالت کوچکی تقسیم کردند. پادشاه شی هوانگ تی (shin huang TI) قسمت‌های مختلف چین را با هم متحد ساخت. در شمال این امپراطوری مغول‌ها زندگی می‌کردند. از ترس اینکه مبادا آن‌ها در هر زمان به چین حمله‌ور شوند، پادشاه برای حفاظت کشور در مقابل خطر دستور داد تا دیوار بزرگ چین را بنا کنند؛ بنابراین دیواری ساختند که از شای کوان (shahi kuan) در خلیج پوای (pohai) شروع شده و به چایکومان (chai kuman) در گانسو (kansu) می‌رسید. سربازان گشتی از طریق جاده‌ای که در امتداد دیوار بود علامت‌هایی را به سرعت ارسال می‌کردند.

هیچ‌کدام از پادشاهان با ساخت دیوار به هدف خود نرسیدند. چون دیوار در جا‌های زیادی شکست و مغول‌ها فرصت یورش به چین را پیدا کردند. ممکن بود ساختن دیوار بزرگ هرگز عملی نشود، اما آن‌ها توانستند آن را بسازند.

چرا دیوار چین ساخته شد؟

حقایقی درباره دیوار چین

طول واقعی این دیوار ۲۱۱۶۶٫۱۸ کیلومتر است. بیشتر بقای بجا مانده از دیدار کنونی برای زمان سلسله مینگ است که طول آن ۸۸۵۱ کیلومتر است. قدمت این دیوار بیشتر از ۲۳۰۰ سال است. دیوار بزرگ مینگ از ۹ استان لیائونینگ، هبئی، تیانجین، پکن، مغولستان داخلی، شانشی، شاآنشی، نینگ شیا و گانسو عبور می‌کند. دیوار بادلینگ که بخشی از دیوار چین است بیشترین میزان بازدیدکننده را دارد (در سال ۲۰۰۱، ۶۳ میلیون نفر از آن بازدید کردند) و در هفته اول ماه‌های می‌و اکتبر تعداد بازدیدکننده‌های دیوار بادلینگ به ۷۰ هزار نفر در روز نیز میرسد. ارتفاع متوسط دیوار چین در بادلینگ ۷٫۸۸ متر و بلندترین نقطه ۱۴ متر است. نزدیک ۱/۳ دیوار چین بدون هیچ نشانی ناپدید شده است. از سال ۱۶۴۴ که سلسله مینگ منقرض شد هیچ اقدامی برای مقاصد نظامی بر روی این دیوار انجام نشده است. بازسازی دیوار چین در سال ۱۹۵۷ از بخش بادلینگ آغاز شد. دیوار چین در دسامبر ۱۹۸۷ در لیست میراث فرهنگی یونسکو به ثبت رسیده است.

این مطلب را از دست ندهید: روپایی زدن بر بلندای دیوار چین

چرا دیوار چین ساخته شد؟

دیوار چین با چشم غیر مسلح از فضا قابل مشاهده نیست. دیوار چین به صورت یک دیوار خطی پیوسته نیست و در جا‌هایی که کوه‌های بلند و رودخانه بوده دیواری وجود ندارد. در زمان سلسله کین (۲۰۶ -۲۲۱ قیل از از میلاد) از آرد برنج چسبنده برای چسباندن آجر‌های این دیوار استفاده شده است. دیوار چین توسط سربازان، روستاییان، مجرمان و زندانیان جنگی ساخته شده است. اولین امپراتور سلسله کین، دیوار چین را نساخته است، او فقط دیوار‌های مناطقی را که فتح کرده بود به هم متصل کرد. ممعروف‌ترین افسانه دیوار چین درباره زنی بنام منگ است که شوهرش در هنگام ساخت دیوار میمیرد، زن به کنار دیوار می‌رود و آنتقدر گریه میکند که بخشی از دیوار ریخته و استخوان‌های شوهرش نمایان می‌شود و او آن‌ها را دفن می‌کند. در بخش گوبیکو دیوار بزرگ چین یک سوراخ گلوله ایجاد شده که برای آخرین جنگ در کنار این دیوار بوده است. در دوه انقلاب فرهنگی (۱۹۶۶-۱۹۷۶) بسیاری از آجر‌های این دیوار برای ساختن خانه، مزرعه و انبار استفاده شده است. بخش شمال غربی دیوار چین (که در شهر‌های نینگ شیا و گانسو است) به احتمال زیاد تا ۲۰ سال آینده به دلیل بیابان زایی و تغییر رفتار انسانی در استفاده از زمین، نابود می‌شود. آن تصویری از دیوار چین که معمولا در کتاب‌ها و سایت‌ها دیده می‌شود تصویر بخش جیانکو دیوار چین است که به دلیل شیب دار و پیچ در پیچ بودن آن، در تصاویر زیاد استفاده می‌شود. ۳۰۰ سیاستمدار بزرگ دنیا از بادلینگ که محبوب‌ترین بخش دیوار چین است بازدید کرده اند که اولین آن‌ها کلیمنت سیاست مدار اتحاد شوری بود که در سال ۱۹۵۷ از این قسمت دیوار دیدن کرد.