گورباچوف: آمریکا بدنبال آغاز رقابت تسلیحاتی جدید در جهان است


گورباچوف: آمریکا بدنبال آغاز رقابت تسلیحاتی جدید در جهان است

شفقنا – آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی که پیمان منع موشک های هسته ای میان برد با آمریکا امضا کرده است، خاطرنشان کرد: خروج احتمالی آمریکا از این پیمان نشانگر آغاز رقابت تسلیحاتی جدید در جهان به حساب می آید که از سوی ایالات متحده کلید خورده است. به گزارش ایرنا، «میخاییل گورباچف» در مقاله ای که روز جمعه بخش […]

گورباچوف: آمریکا بدنبال آغاز رقابت تسلیحاتی جدید در جهان است

شفقنا – آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی که پیمان منع موشک های هسته ای میان برد با آمریکا امضا کرده است، خاطرنشان کرد: خروج احتمالی آمریکا از این پیمان نشانگر آغاز رقابت تسلیحاتی جدید در جهان به حساب می آید که از سوی ایالات متحده کلید خورده است.
به گزارش ایرنا، «میخاییل گورباچف» در مقاله ای که روز جمعه بخش هایی از آن در رسانه های روسی از جمله ار.ب.کا منتشر شد، تصریح کرد: پیمان منع موشک های هسته ای کوتاه و میان برد نخستین قربانی نظامی گری اوضاع در جهان نیست چرا که آمریکا در سال ۲۰۰۲ از قرارداد منع تسلیحات پدافند موشکی خارج شد و امسال نیز به صورت یک جانبه از توافق هسته ای با ایران موسوم به برجام خارج شده است.
گورباچف تاکید کرد که واشنگتن تلاش می کند از هر نوع محدودیت و تعهدی خارج شود و خروج آمریکا از پیمان منع موشک های هسته ای کوتاه و میان برد نیز تلاش واشنگتن برای ضربه زدن به ارکان ساختار امنیت جهانی است که پس از جنگ دوم جهانی ایجاد شد.
وی با بیان اینکه هدف کنونی دولت آمریکا رهایی از هر گونه تعهد بین المللی است، تصریح کرد: در صورت وجود اراده سیاسی، هرگونه مساله مربوط به اجرای قراردادها قابل حل است اما اقدامات دو سال اخیر رئیس جمهوری آمریکا نشان می دهد که مقامات کاخ سفید هدف دیگری را دنبال می کنند که فقط مربوط به موشک های هسته ای نمی شود.
گفتنی است، پیمان منع موشک های هسته ای میان برد و کوتاه برد هشتم ماه دسامبر سال ۱۹۸۷ بین میخائیل گورباچف آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی و رونالد ریگان رئیس جمهوری وقت آمریکا امضا شد.
براساس این پیمان، توسعه و کاربرد تمام موشک های هسته ای و غیر هسته ای کوتاه و میان برد به استثنای موشک های دریایی ممنوع شد.
این پیمان نخستین قرارداد کنترل تسلیحات هسته ای موشکی راهبردی در جهان به حساب می آید که با توجه به اینکه در دوره جنگ سرد بین دو ابرقدرت (شوروی و آمریکا) امضا شده بود از اهمیت بسیار بالا و حیاتی برخوردار شده است.
تا سال ۱۹۹۱ حدود دو هزار و ۷۰۰ موشک نابود شدند ضمن اینکه دو کشور اجازه بازرسی از تاسیسات یکدیگر را داشتند.
سال ۲۰۰۲ آمریکا از پیمان موشک های ضد بالیستیکی خارج شد و جورج بوش رئیس جمهوری وقت آمریکا دستور استقرار سپر موشکی در اروپا را صادر کرد و در مقابل ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در سال ۲۰۰۷ اعلام کرد که این پیمان دیگر به سود روسیه نیست

انتهای پیام

fa.shafaqna.com

شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید