گزارشی از هفتمین نشست گفتگوهای امنیتی هرات


هفتمین نشست بین‌المللی گفتگوهای امنیتی در شهر هرات امروز جمعه آغاز شد. در این نشست درباره چگونگی رسیدن به امنیت در افغانستان و منطقه بحث می‌شود. محمد آصف رحیمی والی هرات در سخنان خود در افتتاح این کنفرانس از تمامی کشورهای شرکت‌کنندگان خواست تا...

هفتمین نشست بین‌المللی گفتگوهای امنیتی در شهر هرات امروز جمعه آغاز شد. در این نشست درباره چگونگی رسیدن به امنیت در افغانستان و منطقه بحث می‌شود.

محمد آصف رحیمی والی هرات در سخنان خود در افتتاح این کنفرانس از تمامی کشورهای شرکت‌کنندگان خواست تا همکاری خود را برای پیشرفت و راه اندازی پروژه های زیربنایی عظیم ادامه داده تا افغانستان نیز بتواند به خواسته های خود در داخل و منطقه برسد.

داکتر دادفر رنگین اسپنتا نیز گفت: نشست ها و گفتگو ها میان کشورها بخصوص کشورهای همسایه افغانستان خود سبب می‌شود تا به سوی انواع ایدیولوژی های آزاد برویم و برای رسیدن به نیاز اصلی افغانستان صلح و امنیت باید سلاح و جنگ افزارکنار گذاشته شود و گفتگو و سخن جایگزین ان شود.

عصمت‌الله ارگاشیف، نماینده ویژه رییس جمهور از بکستان برای افغانستان، در مراسم افتتاحیه این نشست گفت که ازبکستان می‌خواهد از طریق خط آهن افغانستان با ازبکستان و کشورهای دیگر منطقه وصل شود تا زمینه کار برای جوانان پیدا شود و با این کار با یکی از عوامل نا امنی مبارزه شود.
او گفت که ازبکستان در بخش فراهم سازی زمینه آموزش و تحصیلات نیز کمک خواهد کرد.
به گفتۀ او، ازبکستان تلاش خواهد کرد تا ارزش سالانه بازرگانی میان افغانستان و ازبیکستان به یک میلیارد دالر افزایش یابد.
شمار دیگری از سخنرانان نیز بر هماهنگی هرچه بیشتر میان کشورها برای رسیدن به صلح در افغانستان و منطقه تأکید کردند.

داکتر داوود مرادیان رییس موسسه مطالعات استراتژیک و برگزار کننده نشست گفتگوهای امنیتی در هرات گفت: گفتگوهای امنیتی هرات با مشارکت 22 کشور خارجی و سازمانهای بین‌المللی برگزار می‌شود و در حال حاضر مکانیزم‌های گفتگو وجود ندارد و بیشتر به جای گفتگوها برای حل چالش در منطقه جنگ و نابسامانی جریان داشته که این گفتگو ها زمینه دستیابی به منافع مشترک را ایجاد کرده و از طریق آن یک راه کار مشترک همکاری ایجاد خواهد شد.
مرادیان افزود: روند برنامه گفتگوهای امنیتی زمانبر است و این روند سبب شده تا پای نمایندگان ارشد کشورهای خارجی به این نشست ها باز شود و هدف از این نشست را می‌توان گفت: گفتگو میان طرفین منازعه است و به دنبال هدف از دل گفتگو های کشورهای اشتراک کننده هستیم.

از سوی دیگر دکتر جعفر حق‌پناه استاد دانشگاه در تهران بر این عقیده است که گفتگو های چندجانبه و اینگونه نشست‌ها کمک می‌کند که ارتباط های چند سویه ایجاد شود و واسطه‌های که منافع خودشان را دنبال می‌کنند در این میان نقش آفرینی نداشته باشند و برآیند این نشست ها برای کشورهای همسایه تاثیر گذار هست و در برقراری شناخت بیشتر میان کشور ایران و افغانستان تاثیر گزار خواهد بود.

کد (10)

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


35 تصویر زمینه دخترانه جدید از عکس های شیک کیوت و با کلاس 2022