وقت نماینده مجلس باید به مسائل کلان کشور اختصاص یابد


وقت نماینده مجلس باید به مسائل کلان کشور اختصاص یابد

بیرجند - ایرنا - رئیس مجمع نمایندگان مردم خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی گفت: وقت نماینده باید به مسائل کلان کشور اختصاص یابد و در این گونه مسائل با مطالعه و مشورت وارد شد.

فرهاد فلاحتی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: نماینده درباره یک طرح یا لایحه که در مجلس ارائه می شود باید حداقل 10 یا 15 ساعت روی آن موضوع مطالعه کند و مشورت بگیرد تا به جمع بندی رای برسد.
وی گفت: در مسائل و طرح های کلان کشور باید منافع ملی و منافع عامه مردم مدنظر قرار گیرد و قانونی در مجلس تصویب شود که برای سال ها قوی باشد نه اینکه قوانینی که هنوز 2 ماه از تصویب آن نگذشته باشد، مجلس شورای اسلامی دوباره برای آن اصلاحیه و تبصره قرار دهد.
نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مجلس در حال حاضر دچار یک آفت جدی است و آن پرداختن نمایندگان مردم به امور جزئی حوزه انتخابیه است.
وی افزود: یک نماینده مورد مراجعه مردم حوزه انتخابیه خود در خصوص کوچک ترین موضوعات که مربوط به دهیاری در روستا بوده تا مسائل خاص در زمینه شهرداری ها و بهداشت و درمان و غیره است.
فلاحتی گفت: نمایندگان در نشست علنی روز چهارشنبه دوم آبان مجلس شورای اسلامی با طرح یک فوریت اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس موافقت کردند که طبق آن نمایندگان پیشنهاد دهنده در این طرح آورده اند انتخابات مجلس به صورت استانی برگزار شود تا هم زمینه مشارکت و حضور پررنگ تر مردم در انتخابات فراهم و هم برخی ایرادات قانون فعلی برطرف شود.
وی اظهار داشت: طرح یک فوریت اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی موجب کارآمدتر شدن مجلس می شود و اگر انتخابات مجلس به شکل استانی باشد، موجب ارتقای منزلت مجلس خواهد شد و نماینده می تواند خود را از مسائل جزئی کف اجرایی جدا کند.
وی گفت: برای مثال بین نمایندگان حوزه های انتخابیه رقابتی ایجاد شده است که در یک گردونه غلط قرار می گیرند یعنی اگر پروژه ای در حوزه انتخابیه یک نماینده مجوز بگیرد و افتتاح شود به حوزه انتخابیه دیگر نماینده فشار وارد می شود که چرا این مجوز در آن شهر گرفته شد اما در این شهر گرفته نشده است و از آن سند راهبردی توسعه متوازن که داریم فاصله گرفته می شود.
رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی افزود: امروز 700 هزار پروژه نیمه تمام در کشور رها شده که بخش عمده آن هم به همین رقابت های اشتباه بین حوزه های انتخابیه بر می گردد.
وی بیان کرد: برای مثال من به عنوان نماینده مجلس ممکن است بودجه ای را به دلیل ضرورت اقتصادی منطقه خود جذب کنم و نماینده دیگر چون تحت فشار افکار عمومی مردم آن منطقه است به دنبال همین قضیه می رود و شاید آن پروژه برای آن منطقه اصلا توجیه نداشته باشد.
فلاحتی گفت: نماینده اگر مسائل استانی را پیگیری کند، توسعه استان شکل می گیرد و از حوزه جزیره ای شهرستانی جلوگیری می شود.
وی بیان کرد: خراسان جنوبی به عنوان یک شاکله استان اگر توسعه متوازن داشته باشد همه شهرستان های استان هم توسعه پیدا می کنند و هویت استانی یکپارچه ایجاد می شود.
وی گفت: این طرح می گوید که هر استان کشور یک حوزه انتخابیه است و به عنوان مثال همه نمایندگان خراسان جنوبی یک حوزه هستند، در این شراط هر نماینده باید از حوزه انتخابیه خود 20 درصد آرا را بیاورد و بعد از رای گیری در استان، کسی که بالاترین رای در مجموع استان را کسب کند نماینده همه استان می شود.
نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی این طرح را موجب افزایش مشارکت مردم در انتخابات دانست و گفت: نماینده ای که به این شکل انتخاب شود برای همه استان دلسوزی می کند چون هر فرد نماینده کل استان است و قانون اساسی هم هر نماینده را در خصوص همه ملت ایران مسئول می داند اما در حال حاضر این خواسته قانون محقق نشده است.
وی افزود: یکی از نگرانی هایی که به این طرح وارد شده این است که ممکن است آرای یک نماینده به شکلی باشد که یک حوزه انتخابیه نیرو نداشته باشد.
فلاحتی بیان کرد: نمایندگان مجلس از وضعیتی که تحت تاثیر افکار عمومی حوزه انتخابیه خود باید به مسائل جزئی ورود کنند، خسته شده اند که برای رفع این مشکل باید تحزب را در کشور توسعه دهیم که شاکله مجلس قوی شود و کار بسیار خوبی است یا باید استانی شدن انتخابات مجلس را به عنوان یک گام پیش رو قرار دهیم که هر نماینده خود را نماینده کل استان تلقی کند.
وی گفت: این طرح اکنون باید به کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس ارسال و ملاحظات مربوط به نظر کارشناسان بررسی شود و سپس به مجلس برای بررسی و رای گیری بازگردد که اگر رای بیاورد به شورای نگهبان ارسال می شود.
نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی روز چهارشنبه دوم آبان ماه جاری با 172 رای موافق، 43 رای مخالف و دو رای ممتنع از مجموع 227 نماینده حاضر با یک فوریت طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس موافقت کردند.
این طرح که به امضای 121 نماینده مجلس رسیده، 8 ماده دارد و در آن بخش هایی از قانون انتخابات مجلس اصلاح شده است.
براساس یکی از مواد این طرح اصلاحی و در صورت تصویب نهایی آن، در انتخابات مجلس شورای اسلامی، محدوده جغرافیایی هر استان به عنوان حوزه استانی انتخابات محسوب می شود.
7559*3028

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مجلس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا