کشتن مرغ مقلد محبوب‌ترین رمان تاریخ آمریکا شد


همشهری آنلاین: بیش از چهار میلیون شهروند آمریکایی در یک نظرسنجی شش ماهه برای انتخاب محبوب‌ترین رمان تاریخ آمریکا شرکت کردند و بیشتر آنها به «کشتن مرغ مقلد» هارپر لی رای دادند.

کشتن مرغ مقلد محبوب‌ترین رمان تاریخ آمریکا شد

کشتن مرغ مقلد محبوب‌ترین رمان تاریخ آمریکا شد
فرهنگ > ادبیات - همشهری آنلاین:
بیش از چهار میلیون شهروند آمریکایی در یک نظرسنجی شش ماهه برای انتخاب محبوب‌ترین رمان تاریخ آمریکا شرکت کردند و بیشتر آنها به «کشتن مرغ مقلد» هارپر لی رای دادند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تایم، کتاب برنده پولیتزر «کشتن مرغ مقلد» نخستین بار در 1960 منتشر شد و تا امروز 40 میلیون نسخه از آن به بیش از 40 زبان در گوشه و کنار دنیا فروخته شده است. در نظرسنجی موسسه PBS برای انتخاب محبوب‌ترین رمان آمریکا از میان 100 رمان برگزیده از نویسندگان سراسر دنیا، نخستین کتاب هارپر لی فقید از هفته اول صدرنشین شد و این جایگاه را تا پایان برای خود نگه داشت.

لی پیش از «کشتن مرغ مقلد» یک کتاب دیگر نوشته بود به نام «برو دیده‌بانی بگمار» که ماجراهایش قبل از محبوب‌ترین رمان آمریکایی‌ها می‌گذشت اما حدود 55 سال پس از آن و یک سال پیش از مرگ لی منتشر شد. «کشتن مرغ مقلد» درباره تبعیض نژادی و بی‌عدالتی در آمریکای دهه 1930 است و ماجرای وکیلی سفیدپوست به نام آتیکوس فینچ را روایت می‌کند که باید در دادگاه از سیاهان متهم به اهانت به زنان سفیدپوست دفاع کند.

اقتباس سینمایی از رمان «کشتن مرغ مقلد» در 1962 به کارگردانی رابرت مولیگان و بازی گریگوری پک در نقش فینچ نامزد هشت جایزه اسکار و برنده سه جایزه از جمله بهترین بازیگر مرد و بهترین فیلمنامه اقتباسی برای هورتن فوت شد. نکته جالب اینکه کتاب لی در 48 ایالت از 50 ایالت آمریکا صدرنشین نظرسنجی بود و تنها در ایالت‌های کارولینای شمالی (غریبه) و وایومینگ (ارباب حلقه‌ها) از رقیبان سرسخت خود جا ماند.

در میان 10 رمان برتر، نویسندگان هفت رمان زنان هستند و رتبه‌های دوم تا دهم به ترتیب به این رمان‌ها رسیده است: «غریبه» دایانا گابالدن، «هری پاتر» جی‌کی رولینگ، «غرور و تعصب» جین آستن، «ارباب حلقه‌ها» جی. آر. آر. تالکین، «بر باد رفته» ویکتور فلمینگ، «تار شارلوت» ای‌بی وایت، «زنان کوچک» لوییزا می الکات، «وقایع‌نگاری نارنیا» سی‌اس لوییس و «جین ایر» شارلوت برونته.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403