عوراض و موارد مصرف قرص استروژن کونژوگه داروی هورمونی ویژه خانم ها


قرص استروژن کونژوگه (Conjugated estrogens) یا استرومارین (Estromarin) یکی از داروهای هورمونی است که مشکل کمبود استروژن در بدن خانم ها را جبران می کند و از این طریق بعضی از مشکلات مانند خونریزی های نامنظم رحم را درمان می کند. از عوارض این دارو می توان به استفراق، تهوع، درد لگن و سینه اشاره کرد. یکی … نوشته عوراض و موارد مصرف قرص استروژن کونژوگه...

قرص استروژن کونژوگه (Conjugated estrogens) یا استرومارین (Estromarin) یکی از داروهای هورمونی است که مشکل کمبود استروژن در بدن خانم ها را جبران می کند و از این طریق بعضی از مشکلات مانند خونریزی های نامنظم رحم را درمان می کند. از عوارض این دارو می توان به استفراق، تهوع، درد لگن و سینه اشاره کرد.
یکی از مشکلات شایع هورمونی همین کمبود استروژن است که در خانم ها شایع است. بخش زیادی از این مشکلات به سطح هورمون استروژن که نوعی هورون زنانه است بر میگردد. وجود این هورمون در بدن باعث شکل گرفتن ویژگیهای ثانویه زنانه مانند پستان، تنظیم چرخه قاعدگی، دستگاه تولید مثل و رشدد آنها می شود. قرص استروژن کونژوگه یکی از داروهایی است که هنگام به خوردن تعادل استروژن، برای بیماران تجویز می شود.
عوراض و موارد مصرف قرص استروژن کونژوگه داروی هورمونی ویژه خانم ها

نقش هورمون در استروژن در بدن چیست؟

علاوه بر این موراد که به آنها اشاره شد، استروژن باعث سلامت و زیبایی پوست و مو می شود، آکنه را کم می کند و با تولید کلسترول کبد باعث مراقبت از قلب و عروق می شود. واضح است که به هم خوردن تعادل استروژن در بدن مشکلات و بیماری های مختفی را برای خانم ها ایجاد خواهد کرد. خونریزی های غیر طبیعی و پی در پی رحم، قاعدگی نامنظم، سرطان سینه و سرطان رحم بعضی از مشکلات عدم تولید کافی هورون استروژن توسط بدن می باشد. در این موارد که داروهای حاوی استروژن به کمک خانم ها می آیند و با جران کمبود این هورمون، به درمان و برطرف شدن بعضی از بیماری های می پردازند.

همچنین بخوانید : هورمون استروژن، هورمون زیبایی خانم ها

قرص استروژن کونژوگه

این داروی یکی از داروهای هورمونی است که به منظور جبران کمبود استروژن ( هورمون جنسی که توسط تخمدان تولید می شود)، برای درمان کم کاری غدد تناسلی، آتروفی واژن، نارسایی اولیه تخمدان و درمان علائم متوسط تا شدید وازوموتور در هنگام یائسگی مورد استفاده قرار میگیرد. این دارو ممکن است برای درمان خونریزی نامنظم رحم، سرطان پستان یا سرطان پروستات هم به کار می رود. باید توجه کنید که مصرف طولانی مدت استروژن به تنهایی، خطر بروز سرطان آندومتر را بیشتر می کند. پس مصرف این دارو باید تحت نظر پزشک باشد.

نام های دیگر دارو، موارد مصرف این دارو و عوارض و تداخل دارویی

نام های دیگر دارو : Premarin Vaginal, Synthetic Conjugated Estrogens, A

موارد مصرف دارو : نارسایی تخمدان، جبران کمبود استروژن، کم کاری غدد تناسلی

عوارض این دارو : تهوع، استفراغ، درد سینه، سفتی و بزرگ شدن پستان‌ها، سندروم پیش از قاعدگی، تغییر در اعمال کبد، یرقان ناشی از بند آمدن صفرا، بثورات جلدی، افسردگی، سردرد، افزایش تحریک بافتی، افزایش غلظت فاکتورهای انعقادی، خطر بروز ترومبوآمبولی و آمبولی ریوی و سکته قلبی، افزایش یا تشدید فشار خون،خارش واژن، درد لگن

تداخل دارویی : ریفامپین، گریزئوفولین و داروهای ضدصرع نظیر کاربامازپین، فنوباربیتال، فنی توئین، پیریمیدون، داروهای ضد انعقاد مثل وارفارین، داروهای کاهنده فشار خون، سیکلوسپورین

نحوه مصرف و دوز مصرف قرص استروژن کونژوگه

مقدار درست مصرف این دارو توس پزشک مشخص می شود. به صورت معمول برای درمان خونریزی غیرعادی رحم ( به دلیل عدم تعادل هورمونی) در افراد بزرگسال 25 میلی گرم دارو، از راه وریدی یا عضلانی تجویز می شود که هر 12-6 ساعت تکرار می شود.

نکاتی در مورد مصرف قرص استروژن کونژوگه

مصرف خوراکی دارو همراه یا بلافاصله بعد از غذا، عوارض گوارشی آن را به حداقل می‌رساند. در طول دوره درمان، از کشیدن سیگار خودداری کنید. گریپ فروت ممکن است با استروژن‌های کونژوگه ارتباط برقرار کند و منجر به عوارض ناخواسته شود. طی درمان با قرص استروژن کونژوگه، از مصرف این میوه خودداری کنید. قبل از انجام هر نوع عمل جراحی، جراح را از اینکه قرص استروژن کونژوگه مصرف می‌کنید، آگاه سازید. در صورت مشاهده هر گونه علائم غیر عادی بعد از مصرف داروی استروژن کونژوگه، به یک مرکز اورژانس مراجعه کنید. در صورتی که مصرف یک وعده از دارو را فراموش کردید، به محض یادآوری، داروی خود را مصرف کنید. اگر به زمان مصرف بعدی نزدیک هستید، دوز فراموش شده را رها کنید و به برنامه دارویی خود بازگردید.
اگر در معرض خونریزی واژینال، بیماری‌های کبدی هستید، اگر جراحی بزرگی دارید، یا اگر تا به حال دچار حمله قلبی، سکته مغزی، لخته شدن خون و یا سرطان سینه هستید، نباید از این دارو استفاده کنید. طی درمان با این دارو، هر لحظه خونریزی غیرطبیعی واژن را گزارش دهید. از آنجایی که این دارو خطر لخته شدن خون، سکته مغزی، حمله قلبی یا سرطان سینه، رحم یا تخمدان را افزایش می‌دهد؛ نباید خودسرانه و بدون تجویز پزشک مصرف شود.اگر شما دارای فشار خون بالا، دیابت، کلسترول بالا هستید، اگر شما اضافه وزن دارید یا اگر سیگار می‌کشید، حتی بیشتر در معرض این خطرات هستید. اگر به بیماری‌های مربوط به کیسه صفرا، آسم، اختلال کلیوی، تشنج، صرع، میگرن، اختلال تیروئید، لوپوس، پورفیری، اندومتریوز یا تومورهای فیبروئید رحم یا هیسترکتومی مبتلا هستید، قبل از مصرف دارو، با پزشک مشورت کنید. استروژن هورمون لازم برای تولید شیر مادر را کاهش می‌دهد و می‌تواند تولید شیر مادر را کاهش دهد. در صورت تغذیه با شیر مادر، به پزشک خود اطلاع دهید. این دارو برای افرادی که کمتر از ۱۸ سال دارند استفاده نمی‌شود. در صورت بروز تورم لب‌ها و دور چشم، کهیر یا تورم‌های پوستی، غش ناگهانی، ضربان قلب تند یا خس‌خس سینه یا مشکل در تنفس، مصرف دارو را قطع کرده و بلافاصله با یک مرکز خدمات اضطراری پزشکی تماس بگیرید. مصرف این دارو در دوران بارداری و شیردهی، تنها پس از مشورت با پزشک مجاز است. هر نوع سابقه حساسیت دارویی که داشته‌اید، به پزشک اطلاع دهید. قبل از مصرف این دارو، فهرست کلیه داروهای مصرف خود را در اختیار پزشک قرار دهید. ممکن است برخی از داروها با داروی قرص استروژن کونژوگه تداخل داشته باشند.
[امتیاز دهنده: 0 نفر و میانگین امتیاز: 0]

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دارو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیوگرافی نشنیده آیسان آقاخانی زن محمدرضا گلزار ! + عکس ها و خصوصی ها