آیت الله مسیح شرقیان درگذشت+ زندگینامه


آیت الله مسیح شرقیان درگذشت+ زندگینامه

شفقنا-آیت الله ابوالقاسم مسیح شرقیان از شاگردان امام خمینی(ره) و علمای استان مازندران، در سن 90 سالگی درگذشت. به گزارش شفقنا، آیت الله ابوالقاسم مسیح شرقیان استاد حوزه و دانشگاه متولد تیرماه سال 1307 در سادات شهر شهرستان رامسر است. در خودزندگینامه نوشت این عالم آمده است: تحصیلاتم را در علوم دینی نزد علمای محل شروع کردم تا سال بعد که […]

آیت الله مسیح شرقیان درگذشت+ زندگینامه

شفقنا-آیت الله ابوالقاسم مسیح شرقیان از شاگردان امام خمینی(ره) و علمای استان مازندران، در سن ۹۰ سالگی درگذشت.

به گزارش شفقنا، آیت الله ابوالقاسم مسیح شرقیان استاد حوزه و دانشگاه متولد تیرماه سال ۱۳۰۷ در سادات شهر شهرستان رامسر است.

در خودزندگینامه نوشت این عالم آمده است: تحصیلاتم را در علوم دینی نزد علمای محل شروع کردم تا سال بعد که سال ۱۳۲۴ شمسی بود پدرم مرا نزد جناب آیهالله حاج شیخ علی اکبر اللهیان قدس سره برد که در آن وقت در رامسر بود من و همدرسم مرحوم سید ابوالقاسم الهی نیا مقدمات علم نحو را شروع کردیم و بعدازظهرها هم درس اخلاق از کتاب معراج السعاده ملااحمدنراقی را در نزد جناب حاج شیخ اللهیان می خواندیم و با چند نفر دیگر بودیم.

تابستان ها جناب شیخ به ییلاق جواهر ده رامسر می رفت ما هم با او به ییلاق می رفتیم و تا سال ۱۳۲۸ هجری در رامسر و در شیخ زاهد محله چابکسر کتابهای مقدمات و سیوطی با حاشیه منطق و شرح تصریف و قدری مطوّل و قدری هم معالم را در علم اصول فقه خواندیم.

۱- معانی و بیان را نزددانشمند مرحوم محمدحسین اویسی قزوینی
۲- معالم را نزد زاهد بزرگوار آقاشیخ حسین قدسی
۳- شرح لمعه جلد اول را نزد آقا شیخ محمود آقا شریعت مهدوی
۴- جلد دوم را نزد آقا سید بزرگ علومی
۵- قوانین جلد یک و جلد دو را نزد آیه الله آقا سید محمد تنکابنی
۶- مکاسب شیخ اعظم را هم نزدآقا سیدمحمد تنکابنی خواندم که مرد بسیار شریف و بزرگواری بود
۷- و رسائل شیخ را نزد آیه الله شیخ یحیی مفیدی خواندم
۸- جلدین کفایه الاصول آخوند ملامحمد کاظم خراسانی را نزد علامه بزرگوار و فیلسوف نامدار آیه الله العظمی سیدابوالحسن رفیعی قزوینی اعلی الله مقامه الشریف خواندم.
۹- درس دوره عالی و خارج فقه را نیز نزد علامه آیه الله العظمی رفیعی قزوینی خواندم و تا سال ۱۳۳۸ شمسی که مدت ۱۰ سال گذشت.

در ضمن تحصیلات قدیم سال دوم ورودم به قزوین کلاس پنجم و ششم را یکدفعه تصدیق گرفتم و دوره تحصیلات متوسطه را نزد آقای احمد سرمدی که پیش من درس عربی می خواند گذراندم و من در نزد او زبان فرانسه و جبر و مثلثات و فیزیک و شیمی و هندسه فضائی و لگاریتم را آموختم سرانجام در سال ۱۳۳۸ با مشورت علامه قزوینی که چندان راضی نبود که از قزوین بروم ولی با دست خط توصیه مرحوم شیخ علی اکبر اللهیان که از دوستان مرحوم آقای بروجردی بود برای حضرت آیه الله العظمی بروجردی قدس سره در نامه ای نوشت که این طلبه مستعد است!!

و همین عبارت جناب شیخ باعث شد که ۳ سال در قم جلو افتادم و بعد از چند ماه نزد آیه الله العظمی سلطانی طباطبایی بروجردی و آیه الله وحید گیلانی امتحان شفاهی از کتاب رسائل و مکاسب شیخ انصاری انجام شد و قبول شدم و امتحان کتبی من هم این بود که درس فقه خارج صلاه یک ماه اخیر آیهالله العظمی بروجردی را بنویسم آن هم با زبان عربی و لذا درس خارج فقه آقای بروجردی را به زبان عربی نوشتم و به نظر آقای بروجردی رسید و ایشان نوشتند: خوب است! و همین جمله باعث شد ماه اول بعد از امتحان برایم شهریه مبلغ یکصد و چهل تومان تعیین کردند و مبلغ یکصدو چهل تومان نیز تشویقی دادند. و سپس درسهایم را در قم ادامه دادم.

فقه را در محضرت آیه الله العظمی بروجردی (ره) و اصول را نزد آیه الله العظمی امام خمینی (ره) در مسجد سلماسی و فلسفه و حکمت را هم در مسجد سلماسی نزد علامه طباطبایی خواندم و پس از فوت آیه الله بروجردی فقه را نزد آیه الله العظمی گلپایگانی و آیه الله العظمی مرعشی نجفی و آیه الله العظمی اراکی ادامه دادم و پس از تبعید حضرت امام خمینی(ره) در درس اصول آیهالله العظمی میرزا هاشم آملی لاریجانی شرکت کردم و ضمناً در دروس آیهالله العظمی محقق داماد در درس خارج فقه نیز شرکت کردم.

و بعد از آن مدت ۳۰ سال و یک روز بعنوان دبیر دبیرستانهای رامسر در درسهای معارف اسلامی و فلسفه و منطق تدریس کردم و معلم نمونه شدم و ۲۰ سال در ضمن استاد معارف اسلامی و اخلاق اسلامی و تعلیم و تربیت اسلامی در دانشکده پرستاری بودم که ریشه های انقلاب اسلامی را نیز در ضمن تدریس بعنوان جزوه درسی تألیف کردم و مدت ۸ سال نماینده مقام معظم رهبری در دانشکده پرستاری بودم و در سال ۱۳۸۲ بازنشست شدم و همزمان ۵۲ سال در مساجد رامسر و حومه به تبلیغ دین مشغول بودم و منبر رفتم و ۴۵ سال امامت جماعت داشتم و ۱۴ سال به عنوان امام جمعه موقت بودم و مدت ۴ سال به عنوان استاد حوزه علمیه خواهران در شیرود تنکابن بودم و نیز ۴ سال به عنوان رئیس شورای حل و اختلاف مستقر در دادگستری تنکابن بودم و ۴ سال نیز در دانشگاه پیام نور رامسر بودم و در دانشگاه شاهد رامسر تدریس کردم.

انتهای پیام

fa.shafaqna.com

شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی بهاره رهنما و الهام پاوه نژاد با پوشش نامتعارف//تولیدی