بهینه سازی مصرف انرژی در سازه های مدرن


بهینه سازی مصرف انرژی در سازه های مدرن

همواره با شروع فصل سرما در کشور ما و با توجه به میزان سرما در کشور ما همواره بحث صرفه جویی گاز مطرح بوده است. رسانه ملی و کمپین های زیادی برای کاهش مصرف انرژی و کم کردن هدر رفت منابع گاز برگزار می گردد. همانطوری که در فصل گرما همین کار برای صرفه جویی در مصرف برق و آب صورت می گیرد. نکاتی مهمی که در این تبلیغات از سوی مسئولان در نظر گرفته نمی شود...

به گزارش نامه نیوز، دسته اول میزان انرژی که برای راه اندازی آن صنعت و دستگاه های مکانیکی سنگین بوسیله گاز کار می کنند می باشد. دسته دیگر نیز مربوط به گرم کردن محیط این واحد ها می باشد. همانطوری که می دانید تمامی این سازه ها با استفاده از مصالح نوین ساخته می شوند مصالحی به نام ساندویچ پانل و پلی کربنات یا هر نوع پانل پیش ساخته دیگر.استفاده از این نوع پانل ها مزایای بیشماری برای ساختمان سازی و همچنین در بحث بهینه سازی مصرف سوخت دارد.

ساندویچ پانل چیست؟

به طور خلاصهساندویچ پانلیک گونه مصالح نوین می باشد که بیشتر برای پوشش سقف و دیواره سازه های فولادی مانند سوله و اسکلت فلزی استفاده می گردد. ساندویچ پانل ها دارای ساختاری لایه ای دارند همانند ساندویچ خوراکی. دو لایه فلزی پوشش دهنده فوم داخلی این محصول است که هر کدام از ایم لایه ها نقش خاص خود را در بهینه سازی مصرف انرژی دارند که در نبود هر کدام استاندارد این محصول زیر سوال است.

تاثیر استفاده از ساندویچ پانل در بهینه سازی مصرف انرژی

هنگامی که شما از این پانل ها برای پوشش سقف و دیوار واحد های خود استفاده می کنید باید بدانید که در مرحله نخست برای هر بخش پانل تخصصی خود را در اختیار دارید. این به این معناست که برای پوشش دیوار می توانید ازساندویچ پانل دیواریاستفاده کنید. پانلی که هم برای دیوار کشی داخلی ساختمان ها نیز استفاده می گردد. همچنین در سقف شما باید ازساندویچ پانل سقفیاستفاده کنید. ساندویچ پانلی که به همراه پانل های پلی کربناتی می توانید یک پوشش مستحکم، امن و بهینه در برابر ورود و خروج سرما دارید.

ویژگی دوم این پانل ها استاندارد ساخت محصولاتشان است. تمامی این پانل ها بر اساس استانداردهای بین المللی ساخته می شوند. ساختار سه لایه ای آنها که متشکل از دو لایه فلزی و فوم داخلی است خود عاملی برای گرم نگه داشتن محیط داخلی ساختمان است. فوم داخلی این محصولات ویژگی های بسیاری از جمله ضد آب، ضد رطوبت و عایق گرما و سرما می باشد. همچنین دو لایه فلزی بیرونی می تواند از جنس آلوزینک و گالوانیزه باشند که هر کدام بهترین ساختار برای ایجاد یک سازه صنعتی می باشند.

ویژگی سومساندویچ پانل ماموتاجرا توسط تیم های تخصصی و در واقع نصابان ساندویچ پانل می باشد. افرادی که ابتدا با بررسی ویژگی های ساختمان ها در مورد نوع پانل هایی که باید در هر سازه نصب گردد تصمیم گیری می نمایند. تمامی این افراد ملزم به گذراندن دوره های خاص آموزشی برای نصب و اجرای ساندویچ پانل ها هستند. مهم ترین بخش کار در ساخت یک سازه قیمت ساندویچ پانل نحوه اجرا، سرهم بندی و عایق نمودن کارها می باشد که توسط این افراد صورت می گیرد.

ساندویچ پانل ها و مصرف بهینه انرژی

توجه داشته باشید که در بسیاری از اوقات از مردم خواسته می شود که مصرف انرژی مدیریت گردد و این به این معناست که افراد و واحد ها کمتر مصرف کنند. اما بهینه سازی مصرف انرژی مطلقا به این معنا نیست که کمتر مصرف کنید بلکه به این مساله تاکید دارد که با عایق بندی درست ساختمان از هدر رفت انرژی جلوگیری نمایید. متاسفانه در سازه هایی که با مصالح سنتی ساخته می شود این معضل همواره وجود دارد زیرا این محصولات ذاتا توانایی کنترل میزان ورود و خروج انرژی را ندارند. اما با ظهور ساندویچ پانل ها و تولید این محصولات این مورد در نظر گرفته شده است. مساله بعدی نوع درزبندی و عایق کاری قسمت های مختلف یک ساختمان می باشد. شاید این دغدغه برای صاحبان ساختمان های بزرگ وجود دارد تعداد پانل هایی که به هم متصل می گردند زیاد است و همین عامل باعث می گردد که درز بندی سخت تر و کم کاربرد تر گردد اما نکته مهم استاندارد عایق بندی است. استاندارد عایق بندی که هم در لایه های ساندویچ پانل می توان آن را یافت. فوم های پلی یورتان یا پلی استایرنی که در برابر دماهای بسیار پایین هم مقاومت دارند مربوط به لایه های پانلی است. استاندارد دیگر نوع درز بندی بین پانل هاست. بهتر است بدانید که این پانل ها خاصیت نر و مادگی دارند یعنی دو پانلی که روی همدیگر قرار می گیرند کاملا به یکدیگر چفت می گردند و سپس به وسیله پیچ های محکمی به استخوان فلزی ساختمان وصل شده و امکان ورود و خروج هوا را به کمترین مقدار ممکن می رسانند.امروزه کمترین سازه ای را پیدا می کنید که از این پانل ها استفاده نبرند زیرا مزایای بی شمار آنها انتخاب دیگری برای مهندسان نگذاشته است.

اگر قصد استفاده از ساندویچ پانل برای سازه های خود دارید بهتر است ابتدا با مشاوره با شرکت های تولید کننده این محصول نیاز های خود را تحلیل کنید و سپس اقدام به خرید پانل نمایید. زیرا این محصولات به سبکی است که باید توسط تیم تخصصی اجرا گردد و کوچکترین اشتباهات ممکن است به قیمت امنیت تمام سازه و محصولات درون آن منجر گردد. بنابراین هزینه ای که بابت مشاوره را می پردازید را به عنوان سرمایه گذاری در نظر داشته باشید.


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بارش باران و برف در برخی استان های کشور