آیا از کنده شدن پوست اطراف ناخن رنج می برید؟ کنده شدن پوست اطراف ناخن معمولاً در اثر خشکی پوست بوجود می آید و خطری ندارد. اما کنده شدن پوست اطراف ناخن می تواند در برخی موارد نشان از یک مشکل جدی تر و نا مشخص باشد. مثلاً کمبود شدید ویتامین. این مقاله از بخش زیبایی دکتر سلام دلایل احتمالی خشکی و پوست انداختن ناحیه اطراف ناخن ها را بیان کرده و خصوصاً درباره تاثیر کمبود ویتامین یا افزایش میزان ویتامین بدن بر این ناحیه، توضیح می دهد.

کنده شدن پوست اطراف ناخن

پوسته پوسته شدن اطراف ناخن ها معمولا به علت میزان آب کم، برای عملکرد صحیح دفع سلول های مرده در لایه خارجی اپیدرم است. در این حالت روغن محافظ پوست کمتر بوده و بنابراین پوست خشک می شود. بسته به علت اصلی، ممکن است این اتفاق باعث خونریزی، پوست پوست شدن یا خشکی و آسیب پذیر بودن پوست اطراف ناخن ها گردد.

دیگر نشانه های خشکی پوست شامل خارش، قرمز یا خاکستری بودن پوست یا احساس کشیدگی و سفتی پوست است. در معرض مواد شیمیایی قرار گرفتن مثل لاک ناخن، شستن دست با آب داغ و حتی شستن زیاد دست با صابون می تواند مشکل را بیشتر کند. هوای سرد زمستان نیز می تواند باعث آسیب پذیر بودن و کنده شدن پوست در این ناحیه شود.

کنده شدن پوست اطراف ناخن + راهنمایی کامل

کنده شدن پوست اطراف ناخن و کمبود ویتامین

کمبود یا میزان زیاد ویتامین در بدن چه نقشی بر خشک شدن پوست اطراف ناخن ها دارد؟ در واقع، خشکی پوست اطراف ناخن های شما می تواند در نتیجه میزان کم یا زیاد برخی از مواد غذایی خاص باشد.

هر کمبود ویتامینی که به خشک شدن پوست می انجامد به مرور زمان باعث پوسته پوسته شدن اطراف ناخن ها خواهد شد. این طور گفته می شود که در صورت تشدید کمبود ویتامین شما پوستی خشک و سخت در اطراف ناخن هایتان خواهید دید.

کمبود ویتامین B3 یا ویتامین B7 و مسمومیت با ویتامین A می تواند دلیلی برای پوسته پوسته شدن اطراف ناخن ها باشد. بیایید دقیق تر به تاثیر کمبود یا میزان زیاد ویتامین در خشکی و پوسته پوسته شدن اطراف ناخن ها نگاه کنیم.

کمبود نیاسین یا ویتامین B3

نیاسین یا ویتامین B3، یک ویتامین مهم برای سلامت پوست است. تشدید کمبود ویتامین B3 می تواند به شرایطی از پوست بیانجامد که به آن پلاگرا گفته می شود. علائم پلاگرا شامل موارد زیر است:

التهاب پوست زخمی شدن پوست ترک ترک شدن پوست

همچنان که پوست ترک ترک می شود، پوسته شما ممکن است ریخته، خونریزی کرده یا سفت و زخیم تر شود. ممکن است زبان یا لب های شما نیز پوسته پوسته شوند.

پلاگرای اولیه ممکن است ناشی از کمبود نیاسین و تریپتوفان در رژیم غذایی شما باشد. پلاگرا معمولاً به علت رژیم ضعیف غذایی و کمبود نیاسین یا ویتامین B3 در رژیم غذایی بوجود می آید و این کمبود ممکن است به علت اسهال طولانی مدت، الکلی بودن، بیماری هارت ناپ، سندرم کارسینوئید و مصرف داروهای مختلفی مانند ایزونائید، باشد. پلاگرا می تواند باعث گیجی، اسهال و آماس پوستی نیز شود.

مکمل نیاسین معمولاً کارآمدترین راه برای حفظ سطح ویتامین B3 است. مواد غذایی زیر حاوی میزان غنی ویتامین B3 هستند:

ماهی تن مرغ ماهی سالمون ماهی کاد گوشت بره گوشت بوقلمون ماهی ساردین گوشت گاو تغذیه شده با چمن نخود سبز مارچوبه کلم بروکلی چای سبز اسفناج گل کلم بادمجان کلم پیچ کدو حلوایی تمشک

کنده شدن پوست اطراف ناخن + راهنمایی کامل

کمبود بیوتین یا ویتامین B7 و کنده شدن پوست اطراف ناخن

بیوتین یا ویتامین B7 یک بخش اصلی از عواملی است که به سلامت پوست، مو و ناخن ها کمک می کند. در برخی موارد بیوتین به اختصار ویتامین H خوانده می شود که از کلمه آلمانی Haar and Haut به معنای پوست و مو گرفته شده است.

کمبود بیوتین معمولاً کمتر رخ می دهد؛ امّا کمبود این ماده می تواند باعث خشکی و شکنندگی پوست شود. همان طور که کمبود بیوتین گسترش می یابد، این امر به آماس های پوستی جدی تر، تحریکات پوستی، لکه های سیاه و ریزش مو می انجامد.

دیگر علائم شامل خشکی چشم، ترک ترک شدن دهان، خستگی، افسردگی، بی خوابی و کاهش اشتها است. کمبود بیوتین می تواند باعث تشدید علایم پسوریازیس و اگزما شود که می تواند در ادامه به خشکی و پوسته شدن اطراف ناخن ها بیانجامد. به علاوه کمبود این ماده، علت اصلی بیماری کرون می باشد.

چطور از کمبود بیوتین جلوگیری کنیم؟ بیوتین در مواد غذایی زیر بیشتر یافت می شود:

هویج گوجه فرنگی پیاز آووکادو تخم مرغ بادام گردو بادام هندی دانه کنجد شیر بز ماهی سالمون موز چارد سوئیسی میزان زیاد رتینول یا ویتامین A

ویتامین A آنتی اکسیدانی است که وظیفه نگهداری از پوست، درمان زخم، رشد مجدد پوست و ایمنی پوست را بر عهده دارد. ویتامین A در دو شکل اصلی بافت می شود:

کاروتن بیتا ویتامین A فعال

ویتامین A فعال –که رتینول نیز نامیده می شود- در مواد غذایی گرفته شده از حیوانات پیدا می شود و می تواند مستقیما توسط بدن مورد استفاده قرار گیرد و نیازی به تبدیل ندارد.

به علاوه، کاروتنوئیدها مانند کاروتن بتا در میوه ها و سبزیجات وجود دارند. کاروتینوئیدها پس از هضم غذا به رتینول تبدیل می شوند.

برای ویتامین A، داشتن میزان زیادی از آن می تواند باعث آسیب پذیری پوست و همچین خشکی پوست اطراف ناخن ها شود. دوز مضر ویتامین A از غذا به تنهایی حاصل نمی شود.

بلکه میزان زیاد ویتامین A در بدن می تواند ناشی از مصرف طولانی مدت کرم ها، ژل ها و یا مکمل های ویتامین A و همچنین به علت مصرف تصادفی میزان زیاد از آن باشد. افرادی که دارای عملکرد ضعیف کبدی هستند نیز بیشتر در معرض مسمومیت با ویتامین A هستند.

کنده شدن پوست اطراف ناخن + راهنمایی کامل

دیگر دلایل رایج پوسته پوسته شدن اطراف ناخن

علاوه بر کمبود یا میزان زیاد ویتامین ها، دلایل دیگری برای خشکی و پوسته پوسته شدن اطراف ناخن وجود دارد.

موارد زیر بعضی از دلایل رایج هستند:

عادت های بد: در برخی از موارد ناخن یک شخص به علت عادات عصبی در شرایطی بد قرار می گیرد. عاداتی مانند جویدن و یا کند ناخن ها و پوست های اطراف آن. این عادات می تواند باعث آسیب و یا عفونت پوست شود.

شستن بیش از حد دست ها: شستن بیش از اندازه دست ها می تواند باعث خشکی و آسیب پذیری پوست اطراف ناخن ها شود. تا زمانی که استفاده مداوم از صابون ادامه داشته باشد، پوست دست شما حساس شده و تحریک و آسیب پذیر می شود.

استفاده از مواد شیمیایی مضر: مواد شیمیایی مختلفی به صابون ها، مرطوب کننده ها، شامپوها و دیگر محصولات آرایشی بهداشتی اضافه می شوند و برخی از آنها می توانند باعث آسیب پذیری پوست اطراف ناخن ها شوند.

آفتاب سوختگی: در معرض آفتاب بودن به مدت زیاد، می تواند باعث سوختن پوست شود و در طی چند روز، پوست شما آسیب ببیند. در زمانی که دست های شما در معرض آفتاب قرار گرفته باشند، آسیب پذیری پوست اطراف ناخن ها امری محتمل است.

آب و هوای سرد یا گرم: آب و هوای خشک و دماهای زمستانی نیز می توانند عامل خشکی و آسیب پذیری پوست اطراف ناخن ها باشند. این اتفاق همچنین می تواند ناشی از تعریق زیاد در اثر گرمای شدید تابستان صورت گیرد.

واکنش های آلرژیک: پوست اطراف ناخن ها می تواند به علت حساسیت های ناشی از لاتکس، نیکل، مواد شوینده یا مواد حلال، خشک و آسیب پذیر شود.

اگزما در ناحیه دست: اگزمای دست ممکن است به قرمزی پوست، ترک ترک شدن، خارش و پوسته شدن بیانجامد. از آب گرم استفاده نکنید و دستانتان را با شوینده های ملایم بشویید تا زمانی که اگزما بهبود یابد.

عفونت های قارچی: قارچ ها یا مخمرها بر روی انگشتان می توانند عامل خشکی و پوسته شدن ناحیه اطراف ناخن ها باشند. این مورد می تواند ناشی از قارچ های کاندیدا آلبیکنس یا در برخی موارد درماتوفیت باشد که تنها در سلول های مرده پوست و ناخن زندگی می کنند.

پسوریازیس: پوسته شدن اطراف ناخن ها می تواند از علائم پسوریازیس باشد. پسوریازیس یک بیماری مزمن پوستی است که در صورت مبتلا به آن پلاک های نقره‌ ای یا زخم های دیگر بر روی پوست دیده می شوند.

کراتولیز اکسفولیاتیو: این شرایط در ماه های تابستانی رخ می دهد و می تواند باعث تاول های پوستی و پوسته پوسته شدن شود. به علاوه پوست احساس خشکی و شکنندگی می کند و قرمز به نظر می رسد.

کمبود کلسیم: پوست خشک می تواند نشانه ای از کمبود کلسیم باشد که می تواند به پوسته شدن نواحی مختلف بدن بیانجامد.

کنده شدن پوست اطراف ناخن + راهنمایی کامل

نکات نهایی در خصوص کنده شدن پوست اطراف ناخن

کنده شدن پوست اطراف ناخن می تواند نشانه کمبود ویتامین یا افزایش بیش از حد آن باشد. کمبود ویتامین رایج در خصوص بروز پوسته پوسته شدن اطراف ناخن ها به علت ویتامین B3، آکا نیاسین یا ویتامین B7 که به آن بیوتین نیز گفته می شود، باشد. مسمومیت با ویتامین A نیز می تواند به خشکی ناحیه اطراف ناخن ها بیانجامد.

دیگر دلایل ممکن برای خشکی و پوسته پوسته شدن اطراف ناخن ها شامل قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مضر، استفاده از آب سرد یا داغ، سوختگی پوست، شستن بیش از حد دست ها، واکنش های آلرژیک، اگزمای دست، پسوریازیس، کراتولیز اکسفولیاتیو و کمبود کلسیم هستند.

درمان برای پوست خشک و پوسته پوسته شدن اطراف ناخن ها بسته به علت آن است. با دکتر یا متخصص داروهای گیاهی برای یافتن بهترین روش درمان مخصوص خودتان مشورت کنید.

برخی از محصولات طبیعی مانند ژل آلوورا، روغن نارگیل، روغن زیتون یا عسل خام می توانند در درمان به شما کمک کنند.