علائم کبد چرب: 10 نشانه بارز ابتلا به کبد چرب


علائم کبد چرب: 10 نشانه بارز ابتلا به کبد چرب

کبد ما عملکرد بسیار مهمی را بر عهده دارد و این عملکرد مهم کمک به پاکسازی خون از مواد سمی و هر چیز نامطلوب دیگر است. تقریبا همیشه، کبد کار خود را بدون وقفه 24 ساعته و 7 روز هفته انجام می‌دهد بی آنکه ما حتی متوجه وجود آن در بدن‌مان بشویم. اما، گاهی مشکلاتی برای کبدمان رخ می‌دهد و بروز این مشکلات به خاطر وجود علل و عوارض بسیاری است. در ادامه این...

کبد ما عملکرد بسیار مهمی را بر عهده دارد و این عملکرد مهم کمک به پاکسازی خون از مواد سمی و هر چیز نامطلوب دیگر است. تقریبا همیشه، کبد کار خود را بدون وقفه ۲۴ ساعته و ۷ روز هفته انجام می‌دهد بی آنکه ما حتی متوجه وجود آن در بدن‌مان بشویم. اما، گاهی مشکلاتی برای کبدمان رخ می‌دهد و بروز این مشکلات به خاطر وجود علل و عوارض بسیاری است. در ادامه این نوشتار با مهمترین علائم کبد چرب که شناخت آنها بسیار مهم و حیاتی است و ۱۰ نشانه بارز ابتلا به کبد چرب آشنا می شویم.

علائم کبد چرب: 10 نشانه بارز ابتلا به کبد چرب

در بین شایع‌ترین مشکلاتی که ممکن است با آن مواجه شوید سندرم کبد چرب نیز وجود دارد. همان طور که از نام آن بر می‌آید، این بیماری یعنی کبدتان شروع کرده است به انباشته کردن رسوبات چربی. این امر توانایی کبد را برای درست کار کردن مختل می‌کند و همچنین باعث بروز بسیاری از علائم می‌شود. در حالی که سندرم کبد چرب را می‌توان با سبک زندگی سالم درمان کرد، اما در موارد شدید می‌تواند تهدید کننده‌ی سلامتی و جان افراد باشد.

و اینک با ما همراه باشید تا ۱۰ مورد از علائم کبد چرب را با شما در میان بگذاریم:

۱. چاقی

یکی از نشانگرهای سندرم کبد چرب داشتن شکم بزرگتر از حد معمول است. لزوما نباید فرد چاق باشد تا به کبد چرب مبتلا باشد، اما داشتن این ناراحتی احتمال ابتلا به اضافه وزن را افزایش می‌دهد. این بیشتر از هر چیزی به خاطر آن است که کبد نمی‌تواند با تمام توان خود کار کند، که به کاهش کیفیت خون منتهی می‌شود. و به نوبه‌ی خود، شخص مبتلا برای جبران این نقیصه به بیشتر خوردن روی خواهد آورد.

علل بالقوه‌ی بسیاری برای چاقی وجود دارد، اما اگر از علائم دیگری نیز رنج می‌برید بهتر است برای تشخیص به پزشک مراجعه کنید. حتی اگر به سندرم کبد چرب مبتلا نیستید اما چاق هستید، همچنان توصیه می‌شود هر کاری که می‌توانید برای رسیدن به وزن سالم و ایده‌آل انجام دهید.

علائم کبد چرب: 10 نشانه بارز ابتلا به کبد چرب

۲. پرخوری

چاقی معمولا به خاطر خوردن بیش از حد و ورزش ناکافی به وجود می‌آید. مصرف غذا را می‌تواند ثابت نگه داشت اما، یکی از علائم کبد چرب پر خوری است. مبتلایان اغلب اوقات احساس گرسنگی خواهند کرد و مشتاق خوردن مقادیر بیشتری از خوراکی‌های پر از قند خواهند بود. این اشتیاق است که به چاقی دامن می‌زند؛ مشکلی که اغلب به سندرم کبد چرب مربوط می‌شود.

تحت کنترل گرفتن میزان کالری که مصرف می‌کنید برای کمک به تنظیم میزان خوراک‌تان کمک خواهد کرد. قند و کربوهیدرات‌ها، در کل، عامل اصلی چاقی به شمار می‌روند و همچنین خوراکی‌های سرشار از چربی. پرخوری – سوای آنکه یکی از علل کبد چرب است – اساسا برای سلامتی مضر است.

۳. ادرار تیره

کبد اساسا مسئول فیلتر کردن مواد سمی و هر عنصر نامطلوب دیگری در بدن است. سندرم کبد چرب مانع از آن می‌شود که کبد کارش را به درستی انجام دهد، یعنی مواد سمی کمتری در سیستم بدن‌ فیلتر می‌شوند. وقتی این مواد سمی از کبد زدوده نشوند، از بدن به داخل ادرار راه پیدا می‌کنند.

این باعث می‌شود رنگ ادرار تیره‌تر گردد چون تعداد مواد سمی موجود در آن افزایش پیدا می‌کند. علاوه بر رنگ تیره‌تر، همچنین ممکن است غلیظ‌تر شود و بوی مشمئزکننده‌تری به خود بگیرد و همچنین ممکن است دفع آن با درد همراه باشد. اگر شما این علائم را دارید، فارع از علت فرضی، به دنبال درمان پزشکی باشید.

۴. درد ناحیه‌ی شکمی

درد در ناحیه‌ی شکمی اغلب نشانه‌ی موکدی بر بیماری کبدی است، من جمله سندرم کبد چرب. چنین دردی در سمت راست شکم احساس می‌شود. این درد اغلب نتیجه‌ی خونریزی کبد است و می‌تواند به استفراغ منجر شود، و نشانه‌هایی از خون در استفراغ به چشم بخورد یا حتی ممکن است مدفوع خون آلود باشد.

اگر در شکم خود درد احساس می‌کنید، پس توصیه می‌شود به دکتر مراجعه کنید. اگر همراه مدفوع‌تان یا از طریق استفراغ خون دفع می‌کنید باید فورا و به صورت اورژانسی به مراکز درمانی مراجعه کنید.

علائم کبد چرب: 10 نشانه بارز ابتلا به کبد چرب

۵. یرقان (زردی)

صفرا ماده‌ای است که توسط کبد تولید می‌شود و به تجزیه‌ی چربی‌ها کمک می‌کند. اما در صورت ابتلا به سندرم کبد چرب، مجراهایی که صفرا ترشح می‌کنند مسدود می‌شوند، که باعث کاهش وجود آن در سیستم بدن می‌شود. این امر به تولید ترکیب‌های نامطلوب مختلفی منجر می‌شود که در سرتاسر بدن پخش می‌شودند، و به ناراحتی تبدیل می‌شوند که به آن یرقان (زردی) می‌گویند.

علائم زردی عبارتند از زرد شدن رنگ پوست و سفیدی چشم‌ها. زردی ممکن است برآمدگی‌های کوچک، زرد و خارشی اطراف پلک نیز ایجاد کند. این بیماری نشانه‌ی بسیار محکمی برای وجود سندرم کبد چرب و سایر مشکلات کبدی است، و اگر از این علائم رنج می‌برید بهتر است سریعا به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

۶. تغییر رنگ چهره‌

علاوه بر یرقان، سندرم کبد چرب می‌تواند به طرق دیگری نیز بر چهره‌ی شما تاثیر بگذارد. وجود رگ‌های عنکبوتی مجموعه‌ای از رگ‌های خونی نزدیک سطح پوست است که به وضوح از بیرون قابل رویت هستند. آن‌ها چنین نامیده می‌شوند چون به شکل یک عنکبوت یا تار عنکبوت گسترش پیدا می‌کنند. آن‌های نشانه‌ی مشکلات مختلفی هستند من جمله سندرم کبد چرب.

این رگ‌ها اغلب خودشان را روی پا نشان می‌دهند، و همین‌طور ممکن است رگ‌های پاره شده بر روی صورت نیز مشاهده شوند. همچنین ممکن است تغییر رنگ پوست در ناحیه‌ی گردن را تجربه کنید و همین طور ورم غدد لنفاوی گردن را. مبتلایان همچنین ممکن است تیرگی کلی پوست را تجربه کنند همراه با تغییر رنگ کف دستانشان به قرمز روشن.

۷. خستگی مفرط

بدن ما معمولا در ترمیم و بهبود مشکلاتی که ناشی از نوعی اختلال هستند خوب عمل می‌کند. کبد نیز از این قاعده مستثنی نیست و اگر به سندرم کبد چرب مبتلا شوید، بدن‌تان حالت ترمیمی به خود خواهد گرفت. برای کمک به این حالت، خون فراوانی به کبد فرستاده خواهد شد تا اکسیژن و مواد مغذی مورد نیاز آن تامین شود.

اما در اولویت بندی اکسیژن و مواد مغذی برای کبد، منابع لازم از سایر ارگان‌هایی که این مواد را دریافت کرده‌اند تامین می‌شود. این امر می‌تواند باعث شود احساس کنیم انرژی‌مان کم شده است، و وقتی مغز تمام نیازهایش برآورده نشود، ممکن است دچار گیجی نیز بشویم و در تمرکز با مشکل روبرو شویم. در این صورت، برای بهبود کبدمان به کمک نیاز خواهیم داشت تا منابع بتوانند دوباره به نحو متعادل و مساوی توزیع شوند.

۸. آسیت (آب آوردگی شکم)

آسیت نامی است که به جمع شدن و احتباس بیش از حد مایعات در ناحیه‌ی شکم اطلاق می‌شود. این ناراحتی یکی از نشانه‌های حتمی بیماری کبدی، من جمله سندرم کبد چرب است. به خاطر فشاری که بر روی ارگان‌های داخل توسط این آب اضافی وارد می‌شود، ممکن است نفس کشیدن برای فرد مبتلا دشوار شود.

به علاوه، مقداری از این آب اضافی ممکن است به خاطر جاذبه به سمت پاها و غوزک پا کشیده شود. چنین علائمی نشانه‌هایی واضح از وجود مشکلات جدی بالقوه هستند و بهتر است در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. درمان این مشکل اغلب شامل تجویز ادرارآورها می‌شود تا به بیمار کمک کن آب اضافی را دفع کند، هرچند مهمتر از همه آن است که ریشه‌ی بیماری را درمان و برطرف کنیم.

علائم کبد چرب: 10 نشانه بارز ابتلا به کبد چرب

۹. ضعف عضلانی

یکی از مسئولیت‌های کبد کمک به سوخت و ساز پروتئین‌هایی است که برای عضلات فراهم آورده شده‌اند. سندرم کبد چرب مانع از انجام این فرایند، و منجر به تامین ناکافی پروتئین می‌شود. این امر، به نوبه‌ی خود باعث تحلیل رفتن عضلات می‌شود، و باعث می‌شود شخص مبتلا به وضوح لاغرتر و جسما ضعیف‌تر شود.

ضعف عضلانی معمولا در نتیجه‌ی سندرم کبد چرب و در مرحله‌ی پیشرفته‌ی آن، اتفاق می‌افتد. این اساسا برای سلامتی شما بسیار خطرناک است و بهتر است در صورت تجربه‌ی این علائم در اسرع وقت برای کمک گرفتن به پزشک مراجعه کنید. علاوه بر کاهش عضلانی، هر نوع کاهش وزن ناگهانی و ناخواسته‌ای را باید به عنوان یک زنگ خطر و هشدار به حساب آورد.

۱۰. وراثت

هرچند وراثت یک علامت به شمار نمی‌آید، اما سابقه‌ی این ناراحتی در خانواده نشانه‌ای از آن است که شما نیز ممکن است به این بیماری مبتلا شوید. این بالاخص زمانی صادق است که شما به علائمی مربوط به این ناراحتی دچار شوید و در تشخیص پزشکی می‌تواند کمک کننده باشد. اگر واقعا می‌دانید که اعضای خانواده‌تان به سندرم کبد چرب مبتلا بوده‌اند، بهتر است این قضیه را با پزشک‌تان در میان بگذارید.

اگر سابقه‌ی بیماری خانوادگی دارید، پس بهتر است بیشتر احتیاط کنید تا از تشدید ناراحتی جلوگیری کنید. این یعنی رژیم غذایی سالم و عدم مصرف الکل. خوراک سالم می‌تواند به هر کسی – و نه فقط افراد مستعد به لحاظ وراثتی – کمک کند از ابتلا به این بیماری پیشگیری کند.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده- کامروا ابراهیمی

منبع: 10faq

علائم کبد چرب: ۱۰ نشانه بارز ابتلا به کبد چرب

نوشته های مرتبط

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


روزای بچگی