تاثیرات ماده مخدر گل بر روی بدن + دانستنی درباره گل (ماری جوانا)


تاثیرات ماده مخدر گل بر روی بدن + دانستنی درباره گل «ماری جوانا» امروز درباره تاثیرت ماده مخدر گل بر روی بدن صحبت می‌کنیم. مصرف این کشیدنی اعتیادآور کـه عموما ماری جوانا نامیده میشود میتواند باعث توهم و اعتیاد شدیدی شود. در مورد ماری جوانا یا همان گل، گمانه زنی های زیادی در جامعه وجوددارد، برخی هنرمندان نیز همواره از این ماده مخدر استفاده میکنند...

تاثیرات ماده مخدر گل بر روی بدن + دانستنی درباره گل (ماری جوانا)

تاثیرات ماده مخدر گل بر روی بدن + دانستنی درباره گل «ماری جوانا»

امروز درباره تاثیرت ماده مخدر گل بر روی بدن صحبت می‌کنیم. مصرف این کشیدنی اعتیادآور کـه عموما ماری جوانا نامیده میشود میتواند باعث توهم و اعتیاد شدیدی شود. در مورد ماری جوانا یا همان گل، گمانه زنی های زیادی در جامعه وجوددارد، برخی هنرمندان نیز همواره از این ماده مخدر استفاده میکنند اما حقیقت عوارض یا فواید این ماده مخدر چیست؟ در ادامه بشما خواهیم گفت، با مـا همراه باشید.

در ۱۹ جولای گذشته بود کـه سنای کانادا رأی بـه قانونی شدن خرید و فروش و مصرف ماریجوانا دراین کشور داد و بدین ترتیب کانادا بـه دومین کشوری تبدیل شد کـه بعد از اروگوئه مصرف شاهدانه و مشتقات آنرا آزاد می سازد. مصرف ماریجوانا در عده ای از ایالات کشور آمریکا نیز قانونی بوده و تعداد این ایالات نیز رو بـه افزایش اسـت. تعداد زیادی از طرفداران آزاد شدن مصرف این ماده مخدر بر فواید درمانی آن تاکید دارند.

مطالعات بسیاری نشان میدهند کـه مصرف ماری جوانا و شاهدانه بطور کلی باعث تسکین درد و کاهش اثرات و علائم انواعی از صرع میشود. یکی از اصلی ترین ترکیبات ماریجوانا، تتراهیدروکانابینول یا THC اسـت کـه بر روی سیستم جایزه مغز تاثیر میگذارد، بخشی از مغز کـه بـه کارهایی کـه بـه مـا احساس خوبی می‌دهند واکنش نشان می‌دهد، فعالیت های شادی بخشی مانند غذا خوردن یا داشتن رابطه جنسی.

تاثیرات ماده مخدر گل بر روی بدن + دانستنی درباره گل (ماری جوانا)

در نتیجه مصرف ماریجوانا، اینبخش از مغز بـه شدت تحریک می‌شود و این موضوع حالتی شبیه خلسگی و نشئگی را در فرد بـه وجود می آورد. در ادامه این مطلب میخواهیم شـما رابا اثرات مثبت و منفی کـه ماریجوانا «گُل» بر روی مغز و بدن شـما میگذارد بطور مفصل صحبت کنیم. احساس این‌کـه زمان بـه سرعت در حال گذر اسـت یا برعکس آن، کند شدن گذشت زمان، از اصلی ترین اثرات جانبی گزارش شده مصرف ماریجوانا اسـت.

ماری جوانا کـه در ایران بیشتر با نام «گُل» یا «علف» شناخته می‌شود. بسیاری این ماده رابا حشیش یکی میدانند کـه تصور اشتباهی اسـت. حشیش همان چیزی اسـت کـه در ایران «سیگاری» نامیده می‌شود در حالی‌کـه ماریجوانا کـه با نام «گُل» در ایران مورد استفاده قرار میگیرد ماده مخدر خطرناک تر با تاثیر روانگردانی بسیار بیشتری نسبت بـه مورد قبلی اسـت.

تاثیرات ماده مخدر گل بر روی بدن + دانستنی درباره گل (ماری جوانا)

گرچه هم گیاه حشیش و هم ماریجوانا از خانواده مشترک شاه دانه هستند اما غلطت ماده سمی و روان گردان THC در هر کدام از آنها متفاوت اسـت. در حالی‌کـه 30 درصد از حجم ماریجوانا را این ماده سمی تشکیل میدهد اما در حشیش تنها 0٫3 درصد از این ماده روان گردان یافت میشود. بدین ترتیب خاصیت سرخوش کنندگی و نشئگی حشیش بسیار کمتر از پسر عمویش اسـت.

مصرف این ماده در کوتاه مدت باعث افزایش ضربان قلب می‌شود.تنها چند دقیقه بعد از بلعیدن دود ناشی از سوختن ماریجوانا، ضربان قلب فرداز 20 تا 50 بار در دقیقه افزایش خواهد یافت. این حالت از 20 دقیقه تا 3 ساعت دوام خواهد داشت هرچند مدارک متقنی دال بر افزایش خطر حمله قلبی با مصرف ماریجوانا وجود ندارد. در مقابل، کانابیویدل موجود در ماریجوانا می‌تواند تاثیرات درمانی مفیدی داشته باشد.

ازآن میان می‌توان بـه تسکین درد، کاهش حملات صرعی در کودکان و کاهش درد در بیماران مبتلا بـه آرتروز اشاره کرد. حتی کسانی کـه از التهاب روده رنج می‌برند نیز با مصرف ماریجوانا حس بهتری خواهند داشت. ماریجوانا میتواند باعث قرمز شدن چشم ها شود. از آنجایی کـه ماریجوانا اتساع و گشاد شدن رگ های خونی را در پی دارد باعث قرمز شدن چشم ها خواهد شد.

تاثیرات ماده مخدر گل بر روی بدن + دانستنی درباره گل (ماری جوانا)

یکیدیگر از تاثیرات استعمال ماریجوانا افزایش قابل توجه اشتهاست. با استعمال این ماده مخدر قسمت هایی از مغز کـه مسئول نظارت اشتهای مـا هستند تحت تاثیر قرار گرفته و فرد رابه خوردن غذای بیشتر ترغیب میکنند. همه ی چیز بـه سلول هایی در مغز مربوط میشود کـه در حالت نرمال پس از خوردن یک غذای سنگین فعال شده و بـه مـا گوشزد میکنند کـه دست از خوردن بیشتر بکشیم.

ترکیبات روان گردان موجود در ماریجوانا تنها بخشی از این سلول های سرکوب کننده اشتها را فعال میکند و بجای این‌کـه حس سیری را در مـا ایجاد کند باعث میشود کـه بیشتر احساس گرسنگی کنیم. مصرف ماریجوانا در نحوه شکل دادن بـه خاطرات نیز تاثیرگذار اسـت. این ماده مخدر با تغییر دادن روش پردازش اطلاعات در مغز، باعث بر هم خوردن نظم کاری مغز می‌شود.

تاثیرات ماده مخدر گل بر روی بدن + دانستنی درباره گل (ماری جوانا)

اما دانشمندان هنوز در مورد نحوه رخ دادن این تغییرات پاسخ علمی نیافته اند. با این وجود، عده ای از محققان بر این باورند کـه گُل باعث ایجاد اختلال در حافظه کوتاه مدت شده و گفته می‌شود کـه چنین تاثیری بیشتر در مصرف کنندگان کم تجربه و با دفعات مصرف کمتر و نامنظم تر بیشتر از مصرف کنندگان همیشگی دیده می‌شود. چنین تاثیری در لحظات اولیه پس از مصرف ماریجوانا بسیار بیشتر و شدیدتر اسـت.

مصرف ماریجوانا میتواند باعث بر هم خوردن حس تعادل شود و این موضوع از طریق تحت تاثیر قرار گرفتن دو بخش از مغز کـه در ایجاد تعادل، هماهنگی، زمان واکنش و نحوه ایستادن دخالت دارند ایجاد می‌شود. هم چنین این ماده روان گردان می‌تواند حس زمان در شـما را تغییر دهد کـه در نتیجه تغییر جریان خون بـه مخچه صورت میگیرد. در عده ای از افراد مصرف ماریجوانا می‌تواند خطر افسردگی را افزایش دهد.

تاثیرات ماده مخدر گل بر روی بدن + دانستنی درباره گل (ماری جوانا)

دانشمندان هنوز نتوانسته اند بـه این سوال پاسخ دهند کـه آیا مصرف ماریجوانا باعث افزایش افسردگی میشود یا کسانی کـه افسرده هستند تمایل بیشتری بـه مصرف این ماده مخدر دارند. اما تحقیقی کـه در هلند صورت گرفته نشان می‌دهد کـه مصرف گُل میتواند خطر ابتلا بـه افسردگی را در بین جوانانی کـه یک ژن سروتونین خاص در بدنشان داشته اند و نسبت بـه این نوع بیماری روانی آسیب پذیرتر هستند افزایش دهد.

تاثیرات ماده مخدر گل بر روی بدن + دانستنی درباره گل (ماری جوانا)

از دیگر تاثیرات ویرانگر مصرف این ماده مخدر می‌توان بـه ارتباط آن با افزایش ریسک ابتلا بـه افسردگی اجتماعی اشاره کرد. گرچه تحقیقات دراین مورد بسیار محدود اسـت اما میتوان ارتباطی دست کم محدود را بین این دو تایید کرد. در گذشته از ماده کانابیدیول کـه از ترکیبات اصلی گیاه شاه دانه اسـت برای کاهش نمودهای بیماری افسردگی استفاده می شد.

تاثیرات ماده مخدر گل بر روی بدن + دانستنی درباره گل (ماری جوانا)

قدرت و توان نشئه کنندگی ماریجوانا نسبت بـه گذشته بسیار بیشتر شده و نسبت ماده موثره روان گردان این ترکیب یعنی تتراهیدروکانابینول نسبت بـه کانابیدیول بسیار افزایش قابل توجهی یافته اسـت. از سال ۱۹۹۵ تا کنون غلظت تترا هیدروکانابینول کـه ماده موثره گیاه ماریجواناست ۳ برابر شده اسـت. غلظت این ترکیب در ماریجوانای تولیدی دهه ۱۹۹۰ حدود ۴ درصد بود کـه درسال ۲۰۱۴ بـه بیش از ۱۲ درصد افزایش یافته اسـت.

دراین اثنا، غلظت ترکیب مفید کانابیدیول کـه استفاده های دارویی و درمانی دارد کاهش یافته و از نسبت ۱۴ بـه ۱ «نسبت تتراهیدروکانابینول بـه کانابیدیول» درسال ۱۹۹۵ بـه ۸۰ بـه ۱ درسال ۲۰۱۴ رسیده اسـت. هر چـه گیاه خشک شده ماریجوانا قدیمی تر باشد غلظت تتراهیدروکانابینول در آن کاهش می‌یابد. نحوه نگه‌داری ازآن نیز در غلظت این ماه تاثیرگذار اسـت. این دو مانع نقش مهمی در تعیین میزان قدرت و اثرگذاری گُل دارند.

تاثیرات ماده مخدر گل بر روی بدن + دانستنی درباره گل (ماری جوانا)

هم چنین مصرف مداوم ماریجوانا تغییراتی را در ساختار مغز ایجاد میکند. در مطالعات اخیر، محققان از اسکن های مغزی ام آر ای برای دستیابی بـه تصویری بهتر از تاثیرات مصرف ماریجوانا بر مغز افراد بالغی کـه دست کم هفته ای ۴ بار ماریجوانا مصرف می‌کنند استفاده کردند. در مقایسه با افرادی کـه هرگز گُل مصرف نکرده یا بـه ندرت مصرف می‌کردند، مصرف کنندگان همیشگی قشر مغزی پیشین حدقه ای بسیار کوچکتری داشتند.

منطقه ای از مغز کـه برای پردازش احساسات و تصمیم‌گیری بسیار حیاتی اسـت. البته این افراد ارتباطات درون مغزی بسیار بیشتری نیز نسبت بـه دیگر افراد داشتند کـه بـه باور محققان جبرانی برای کاهش اندازه آن قسمت از مغز کـه گفته شد بوده اسـت. بدین ترتیب می‌توان ادعا کرد افراد بالغی کـه شروع بـه مصرف ماریجوانا می‌کنند بیش از دیگران در خطر کاهش اندازه مغز قراردارند.

تاثیرات ماده مخدر گل بر روی بدن + دانستنی درباره گل (ماری جوانا)

کسانی کـه بطور مرتبط گُل مصرف می‌کنند در خطر بیشتری برای ابتلا بـه برونشیت های ریوی قراردارند. هم چنین بر اساس گزارش های تحقیقاتی، دست برداشتن از مصرف ماریجوانا این خطرات را کاهش خواهد داد. با این وجود در تحقیقات، هیچ ارتباط قابل توجهی بین مصرف ماریجوانا و ابتلا بـه سرطان ریه، گردن یا سری کـه طبق معمولً در مورد مصرف سیگار شایع اسـت یافت نشد.

تاثیرات ماده مخدر گل بر روی بدن + دانستنی درباره گل (ماری جوانا)

در مقابل، عده ای از ورزشکاران بر این باورند کـه مصرف ماریجوانا بـه اشکال مختلف میتواند باعث التیام عملکرد بدنی انها شود. ورزشکاران عده ای از رشته های ورزشی، می‌گویند کـه استعمال ماریجوانا می‌تواند عملکرد ورزشی انها را التیام بخشد. این موضوع بـه دلیل تاثیرات ضد التهابی و ضد دردی ماریجوانا اسـت کـه تحمل درد در ورزش های استقامتی و با زمان طولانی را التیام می بخشد.

اما مصرف ماریجوانا در مواردی نیز باعث کاهش کیفیتی عملکردی ورزشکاران میشود زیرا تمرکز، هماهنگی و تهییج را در انها از بین برده و فرآیند ریکاوری طبیعی بدن را مختل می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد کـه مصرف گُل در دوران بارداری می‌تواند تاثیرات منفی داشته باشد. بر اساس تحقیقات صورت گرفته بین مصرف ماریجوانا در دوران بارداری و کاهش وزن نوزاد هنگام زایمان رابطه ای مستقیم وجوددارد.

تاثیرات ماده مخدر گل بر روی بدن + دانستنی درباره گل (ماری جوانا)

با این وجود هنوز سوالات و ابهامات زیادی در مورد تاثیر مصرف ماریجوانا بر روی مغز و بدن انسان وجوددارد و برخی حتی بر این باورند کـه این ماده روان گردان کاربردهای دارویی مفیدی نیز دارد. با این وجود، با قاطعیت می‌توان گفت کـه مصرف این ماده مخدر بدون ریسک نخواهد بود. بدین ترتیب تحقیقات بسیاری باید انجام گیرد کـه تاثیرات مفید شاهدانه بطور کلی و مشتقات آنرا مشخص نماید ودر ادامه بتوان خطرات همراه با استفاده دارویی یا تفریحی ازآن رابه حداقل رساند.

و در ادامه دانستنی های جالب درباره گیاه حشیش یا ماری جوانا

شاید شـما نیز تا کنون فکر می کرده‌اید کـه حشیش یا انچه کـه در بین مصرف کنندگان با نام «سیگاری» شناخته می‌شود همان ماریجوانا «ماری‌ جوآنا» اسـت اما اینطور نیست. در حالیکه حشیش و پسرعموی بسیار نزدیکش، ماریجوانا، هردو از گیاه شاهدانه «cannabis sativa» گرفته می‌شوند، این دو از جهات مختلف باهم تفاوت هایی داشته و گیاهانی با کمی تفاوت هستند.

تاثیرات ماده مخدر گل بر روی بدن + دانستنی درباره گل (ماری جوانا)

در روزهای اخیر خبر رسید کـه خرید و فروش ماریجوانا یا همان «گُل» در کانادا آزاد شده و با آزاد شدن این موضوع در برخی ایالت های ایالات امریکا، بنظر میرسد کـه آمریکای شمالی در آزاد کردن این ماده مخدر پیشرو شده کـه عواقب متفاوتی «مثبت و منفی» در پی خواهد داشت. اما نکته مهم در مورد تفاوت بین این دو این اسـت کـه حشیش «سیگاری» حاوی مقدار بسیار کمی ماده THC اسـت کـه یک ماده مخدر و سمی بوده ودر ماریجوانا بـه مقدار بیشتری یافت میشود.

تاثیرات ماده مخدر گل بر روی بدن + دانستنی درباره گل (ماری جوانا)

بدین ترتیب میتوان ادعا کرد کـه خاصیت نشئه کنندگی حشیش «سیگاری» بسیار کمتر از ماریجوانا «گُل» اسـت. ماریجوانا میتواند تا حدود ۳۰ درصد حاوی این ماده مخدر باشد در حالی‌کـه این میزان در حشیش نزدیک بـه ۰٫۳ درصد اسـت. در مقابل، حشیش حاوی مقدار بیشتری ماده CBD اسـت کـه یک ترکیب غیرسمی با کاربردهای دکتری اسـت.

تاثیرات ماده مخدر گل بر روی بدن + دانستنی درباره گل (ماری جوانا)

از رشته های ساقه گیاه حشیش برای ساخت طناب، لباس و دیگر منسوجات و حتی مصالح ساختمانی ارگانیک نیز استفاده شده اسـت. دانه های این گیاه نیز قابل خوردن بوده و ترکیبات مغذی آن شامل ۳۰ درصد پروتئین باکیفیت، روغن های اشباع نشده و فیبر خوراکی اسـت. حشیش یک گیاه مقاوم در برابر خشکسالی و گرماست کـه آن رابه گیاهی ایده آل برای مناطق گرمسیر تبدیل می‌کند.

تاثیرات ماده مخدر گل بر روی بدن + دانستنی درباره گل (ماری جوانا)

بدین ترتیب می‌توان سالی تا ۳ بار نیز این گیاه را کاشت و محصول آنرا برداشت کرد. در ادامه این مطلب می‌خواهیم شـما رابا ۶ واقعیت جالب در مورد گیاه حشیش آشنا کنیم کـه تعداد زیادی از آنها اطلاع ندارند. لازم بـه ذکر اسـت کـه صحبت هایی کـه در ادامه گفته خواهد شد مبنی بر تایید مصرف حشیش نیست زیرا حشیش نیز یک ماده مخدر بوده و استعمال آن بـه صورت سیگاری مضرات خاص خودرا دارد.

حشیش همان ماریجوانا نیست

گیاه حشیش در زیرگروه گونه گیاهی Cannabis sativa L قرار میگیرد کـه بطور معمول آنرا شاهدانه می‌نامند اما یک تفاوت عمده با ماریجوانا دارد. ماریجوانایی کـه از گیاه شاه دانه گرفته میشود حاوی ترکیبی بنام دلتا ۹ تتراهیدروکانابینول «delta 9-tetrahydrocannabinol «THC»» اسـت کـه اثر روانگردانی ماریجوانا را باعث می‌شود.

تاثیرات ماده مخدر گل بر روی بدن + دانستنی درباره گل (ماری جوانا)

مقدار این ماده در داخل حشیش اما بـه اندازه ای نیست کـه بتواند تاثیر روانگردانی داشته باشد. بدین ترتیب هر چـه بیشتر حشیش استعمال کنید تنها دچار سردرد و نه نئشگی خواهید شد.

حشیش ارزش غذایی بالایی دارد

واژه «سوپرفود» یا «ابرغذا» را بسیاری جاها در مورد ترکیبات غذایی مختلف می‌شنویم اما در مورد حشیش این موضوع واقعیت دارد. حشیش دارای بهترین نسبت امگا ۳ بـه امگا ۶ در بین دیگر اسیدهای چرب اسـت. این روغن های امگا در بدن تولید نمی‌شوند اما برای بدن بسیار لازم بوده و باید بـه صورت مکمل های غذایی مصرف شوند.

تاثیرات ماده مخدر گل بر روی بدن + دانستنی درباره گل (ماری جوانا)

این چربی های مفید باعث التیام عملکرد و سلامت سیستم قلبی عروقی شده و با کلسترول بد مبارزه می‌کنند. این گیاه کـه بسیاری آنرا پروتئین خالص می‌نامند بسیار بیشتر از گیاه کتان و چیا در خود پروتئین دارد کـه بسیار نیز آسان هضم میشود. هم چنین حشیش سرشار از فیبر خوراکی اسـت کـه در التیام شرایط سیستم گوارشی موثر اسـت.

حشیش برای گیاهخواران نقش پروتئین را دارد

حشیش یک ترکیب پروتئینی غنی بوده کـه آمینو اسیدهای حیاتی و غیرحیاتی بسیاری در خود دارد کـه آن رابه یک منبع تامین پروتئین برای همه ی تبدیل کرده اسـت.

تاثیرات ماده مخدر گل بر روی بدن + دانستنی درباره گل (ماری جوانا)

بیش از ۶۵ درصد پروتئین این گیاه را پروتئین های ادستین و آلبومین تشکیل میدهد کـه بیشترین میزان این دو پروتئین در بین گیاهان اسـت.

حشیش به مقدار بسیار کمی آب نیاز دارد

در مقایسه با ذرت، کتان، سویا، گندم و برنج، حشیش بـه آب بسیار کمتری نیاز دارد. برای مثال در مقایسه با کتان، حشیش بـه ۹ میلیون لیتر آب کمتری برای رشد نیاز دارد.

تاثیرات ماده مخدر گل بر روی بدن + دانستنی درباره گل (ماری جوانا)

این گیاه ۵ برابر بیشتر از درختان دی اکسید کربن جذب میکند. بدین ترتیب جای تعجب ندارد کـه کاشت این گیاه در تعداد زیادی از نقاط جهان در حال افزایش اسـت.

حشیش جدای از استفاده غذایی کاربردهای دیگری نیز دارد

حشیش بسیار پرکاربرد و کارآمد اسـت. این گیاه نه تنها یک ترکیب غذایی اسـت بلکه می‌توان ازآن برای تولید پارچه، سوخت های زیستی، ساخت مصالح، دارو و پلاستیک نیز استفاده کرد. کمپانی مرسدس بنز از این گیاه بعنوان جایگزینی برای فلزات و پلاستیک مصنوعی بکار رفته در خودروهایش استفاده می‌کند.

تاثیرات ماده مخدر گل بر روی بدن + دانستنی درباره گل (ماری جوانا)

زیرا نمونه های ساخته شده از این گیاه سبک تر بوده ودر طبیعت تجزیه می‌شوند کـه راندمان سوختی در ماشین را بالا میبرد. دانه گیاه حشیش بعنوان یک ماده غذایی بسیار پرکاربرد اسـت. میتوان از دانه آن برای گرفتن روغن یا تولید پودر پروتئین و آرد استفاده کرد.

گیاه حشیش تنها برای پنهان کردن تولید ماریجوانا پرورش داده می شود

تاثیرات ماده مخدر گل بر روی بدن + دانستنی درباره گل (ماری جوانا)

همه ی گونه های متفاوت گیاه شاهدانه بـه شرا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...