صنعت کشاورزی از فقدان آمایش سرزمین و الگوی‌کشت رنج می برد/تعادل بازار محصولات غرق در باتلاق‌سیاست های غلط دولت


صنعت کشاورزی از فقدان آمایش سرزمین و الگوی‌کشت رنج می برد/تعادل بازار محصولات غرق در باتلاق‌سیاست های غلط دولت

کارشناس حوزه کشت و صنعت گفت: ممانعت دولت برای صادرات محصولات کشاورزی، به معنای دست بردن در اقتصاد و بر هم زدن تعادل بازار است درحالی که سیاست باید مبتنی بر مصرف باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ یک کارشناس حوزه کشت و صنعت درباره نوسان های موجود در بازار محصولات کشاورزی به خبرنگار تیتریک گفت: تولیدکننده های محصولات کشاورزی همواره اختلاف قیمت پول داخلی با ارز خارجی را بررسی کرده و تلاش می کنند محصولی که با نازل ترین قیمت تولید کرده اند را با قیمت ارز خارجی به فروش برسانند تا با فروش همان ارز در بازار آزاد به سود کلان برسند.

کاظم بهاری با اشاره به اینکه صادرات محصولات کشاورزی توجیه اقتصادی دارد و به این علت کشاورزان تمایل دارند به این مهم روی بیاوند، افزود: صادر کننده یک محصول، ارز را دریافت کرده و با قیمت بالاتری در داخل کشور به فروش می رساند در حالی که محصول خود را با نهاده های قیمت پائینتر تولید کرده است.

وی اظهار داشت: ممانعت دولت برای صادرات، به معنای دست بردن در اقتصاد و بر هم زدن تعادل بازار است درحالی که سیاست باید مبتنی بر مصرف باشد و با پیش بینی میزان مصرف، تولید داشته باشیم و در صورت نیاز به تحریک در بازار، بخش واردات و صادرات را فعال کنیم.

بهاری با اشاره به اینکه سال گذشته گوجه در صادرات به مشکل برخورد و به علت تولید زیاد دفن شد، تصریح کرد: تدوین الگوی کشت سخت است زیرا میوه محصولی صنعتی نیست تا بتوان آن را دو ماه دیگر به اروپا صادر کرد.

وی میوه را نوعی سفارش اقتصادی برگشتی دانست و گفت: صرفا 48 ساعت می توان میوه را دپو کرد و کیفیت آن روی قیمت تاثیر خواهد گذاشت لذا باید الگوی کشت منطقه ای، ملی و استانی داشته باشیم.

بهاری با اشاره به اینکه متاسفانه در تولید محصولات کشاورزی به مقوله آمایش سرزمین توجه نشده است، افزود: خودکفایی نقطه ای است به این معنا که در یک سال تولید قادر به تامین نیاز مصرف کننده باشد و واردات نداشته باشیم.

وی اظهار داشت: مواد غذایی خاصیت مصرفی دارند و نرخ مصرف وابسته به دیگر محصولات است، اگر قیمت گوشت کاهش یابد دامنه مصرف از گندم به سمت گوشت سوق پیدا کرده و مصرف گندم کمتر می شود لذا تولیدات روی ذخائر قبل انبار می شود و به خودکفایی می رسیم.

کارشناس حوزه کشت و صنعت در خاتمه خاطرنشان داشت: بعضا عکس روند مذکور را نیز شاهد هستیم که موجب واردات برنج و دیگر محصولات خواهد شد و با توجه به این مسائل می توان گفت خودکفایی مداوم نیست.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تعطیلی مدارس تهران و کرج فردا شنبه 1 اردیبهشت 1403؟