خواص تخم مرغ عسلی: 15 فایده تخم مرغ نیم پز و مضرات آن+روش پخت


خواص تخم مرغ عسلی: 15 فایده تخم مرغ نیم پز و مضرات آن+روش پخت

تخم مرغ عسلی یا نیم پز یکی از خوراکی‌های رایجی است که به راحتی در همه جا یافت می‌شود. بعضی از ما مصرف آن را دوست داریم، اما بعضی‌ها نه. چون مزه‌ی تخم مرغ عسلی کمی با تخم مرغ کاملا پخته شده فرق دارد. دلیل دیگر اینکه مردم از تخم مرغ نیم پز خوششان نمی‌آید آن است که کامل پخته نشده است. بعضی از افراد هنوز به سالم بودن تخم مرغ عسلی شک دارند. اما در این...

تخم مرغ عسلی یا نیم پز یکی از خوراکی‌های رایجی است که به راحتی در همه جا یافت می‌شود. بعضی از ما مصرف آن را دوست داریم، اما بعضی‌ها نه. چون مزه‌ی تخم مرغ عسلی کمی با تخم مرغ کاملا پخته شده فرق دارد. دلیل دیگر اینکه مردم از تخم مرغ نیم پز خوششان نمی‌آید آن است که کامل پخته نشده است. بعضی از افراد هنوز به سالم بودن تخم مرغ عسلی شک دارند. اما در این نوشتار ما درباره خواص تخم مرغ عسلی یا همان تخم مرغ نیم پز و همچنین روش پخت تخم مرغ عسلی و نیز مضرات تخم مرغ عسلی با شما سخن می گوییم.

خواص تخم مرغ عسلی: 15 فایده تخم مرغ نیم پز و مضرات آن+روش پخت

خب پس آیا برای سلامتی‌مان ضرری ندارد؟ واقعیت این است که هر دوی تخم مرغ تمام پز و نیم پز، سالم و برای سلامتی‌مان بی‌خطر هستند. مواد مغذی موجود در تخم مرغ ها یکسان است چه آن را نیم پز کرده باشید چه تمام پز.

خواص تخم مرغ عسلی برای سلامتی

حقایقی درباره‌ی تخم مرغ عسلی یا نیم پز

بعضی از آدم‌ها همچنان از مصرف هر روز تخم مرغ ابا دارند. آن‌ها می‌ترسند که مصرف هر روزه‌ی تخم مرغ کلسترول‌شان را بالا ببرد. این فکر غلطی است. حقیقت آن است که مصرف تخم مرغ می‌تواند سطح کلسترول‌مان را کاهش دهد. خب، پس مواد مغذی موجود در تخم مرغ چیست؟

تخم مرغ حاوی مواد مغذی ضروری مانند ریبوفلاوین، پروتئین، و سلنیوم است که برای بدن انسان، به ویژه بچه‌ها، بسیار حیاتی است. و به خاطر در بر داشتن پروتئین، بسیاری از آدم‌ها تخم مرغ را در وعده‌ی صبحانه‌ی خود می‌گنجانند چون می‌تواند انرژی را که برای گذران طول روز نیاز دارند تامین کند. همه می‌دانیم چه مواد مغذی در تخم مرغ وجود دارد. آیا می‌خواهید خواص تخم مرغ عسلی یا نیم پز را برای سلامتی بدانید؟ پس با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید:

۱. رژیم غذایی‌تان را کامل می‌کند

اولین چیزی که باید بدانیم این است که تخم مرغ نیم پز یا عسلی به کسانی که می‌خواهند رژیم بگیرند کمک می‌کند. تخم مرغ عسلی حاوی سطح بالایی از آمینو اسید است. آمینو اسیدی که به بدن‌مان وارد می‌شود وظیفه‌اش تامین انرژی است، بنابراین می‌تواند به ساخت عضلات و پوست کمک کند. آمینو اسیدی که در تخم مرغ نیم پز وجود دارد منبع انرژی بهتری است و می‌تواند مدت بیشتری به شما احساس سیری ببخشد. علاوه بر آن، ۷۵٪ از چربی که در تخم مرغ وجود دارد اشباع نشده است در نتیجه راحت‌تر جذب می‌شود.

مطلب مرتبط: خواص تخم مرغ در بارداری: ۱۵ فایده مصرف تخم مرغ برای زنان باردار

۲. از پیری زودرس جلوگیری می‌کند

تخم مرغ نیم پز یا عسلی منبعی خوبی از کاروتنوئید، لوتئین، و زآگزانتین است که مسئول حفاظت از بدن ما در برابر پیری هستند. نه تنها فقط در مورد پوست بلکه برای ارگان‌ها و فراینده‌های سلولی و آسیب‌های بافتی ناشی از پیری نیز مفید واقع می‌شوند.

۳. حافظه را تقویت می‌کند

از دیگر خواص تخم مرغ عسلی آن است که می‌تواند حافظه‌ی ما را تقویت کند. تخم مرغ نیم پز منبع خوبی از کولین است. کولین برای تقویت حافظه ضروری است تا اینکه بتوانیم همه چیز را بسیار بهتر به یاد بیاوریم.

۴. تخم مرغ عسلی سرشار از مواد مغذی است

شاید بعضی از شماها بدانید که اگر غذایی را کاملا بپزیم، بعضی از مواد مغذی موجود در آن از دست می‌رود. همین مورد در رابطه با تخم مرغ هم اتفاق می‌افتد. اگر ما کاملا آن را بپزیم، بعضی از مواد مغذی موجود در زرده‌ی آن از بین می‌رود، در حالی که اگر نیم پز کنیم، مواد مغذی آن سالم خواهند ماند. بعد از خواندن این مطلب، ممکن است بعضی از شماها بپرسید «چه نوع مواد مغذی که در تخم مرغ است؟»

خواص تخم مرغ عسلی: 15 فایده تخم مرغ نیم پز و مضرات آن+روش پخت

این فهرست مواد مغذی موجود در تخم مرغ عسلی یا نیم پز است:

– چربی اشباع شده ۴۳۲ گرم

– کلسترول ۱۸۶ میلی‌گرم

– سدیم ۱۲۲ میلی گرم

– پتاسیم ۵۵ میلی گرم

– چربی (در کل) ۶۵ گرم

– فیبر ۰ گرم

– قند ۴۹ گرم

– پروتئین ۵۱ گرم

– کربوهیدرات (در کل) ۴۹ گرم

خواص تخم مرغ عسلی ۵: به ساخت عضلات کمک می‌کند

چه کسی هست که دلش نخواهد عضلاتی قوی بسازد، به خصوص آقایان؟ ماهیچه‌های خوش ساخت نمادی از داشتن تنی سالم و برای مردها نماد مردانگی است. بنابراین به همین خاطر مردان زیادی در جهان دوست دارند هیکلی عضلانی داشته باشند.

اما آیا می‌دانستید فقط ورزش کردن برای داشتن بدنی عضلانی و خوش فرم کافی نیست؟ اگر می‌خواهید بدنی خوش فرم داشته باشید، فقط به ورزش بسنده نکنید، باید برنامه‌ی خود را با خوردن غذاهایی که برای عضله سازی مفید هستند کامل کنید. یکی از این خوراکی‌ها تخم مرغ عسلی یا نیم پز است.

شاید بعضی از ما نمی‌دانیم که تخم مرغ عسلی یکی از منابع پروتئین است که به بدنسازانی که می‌خواهند هیکلی تنومند بسازند توصیه می‌شود. بله، تخم مرغی نیم پز غذایی است که ما به شما پیشنهاد می‌کنیم چون سرشار از آمینو اسید است که منبع بهتری برای انرژی به شمار می‌رود. و همچنین نسبت چربی‌های اشباع نشده‌ی آن به چربی‌های اشباع شده‌اش بیشتر است.

مطلب مرتبط: خواص تخم مرغ قهوه‌ ای: ۱۸ فایده اثبات شده تخم مرغ رسمی برای سلامتی

۶. سلامت چشم را حفظ می‌کند

چشم ابزار واقعا مهمی برای بدن‌مان است. چون، بدون چشم، ما نمی‌توانیم ببینیم و نمی‌فهمم دنیا به چه شکلی است. در نتیجه، به همین خاطر است که مراقبت از چشم‌ها واقعا برایمان اهمیت دارد.

چگونه؟ راه‌های بسیار زیادی برای حفظ سلامت چشم‌ها وجود دارد، یکی از آن‌ها خوردن خوراکی‌های حاوی ویتامین A است. یکی از این خوراکی‌ها تخم مرغ است و تخم مرغ عسلی نسبت به تخم مرغ کاملا پخته شده ویتامین A بیشتری دارد. پس، مصرف تخم مرغ عسلی بسیار بهتر از خوردن تخم مرغ کاملا پخته شده است.

خواص تخم مرغ عسلی: 15 فایده تخم مرغ نیم پز و مضرات آن+روش پخت

خواص تخم مرغ عسلی ۷: از کم خونی جلوگیری می‌کند

خون نقش بسیار مهمی در بدن‌مان دارد. درست مانند جریان برق که برای زندگی به آن محتاج هستیم، بدون خون هم نمی‌توانیم کاری انجام بدهیم. بنابراین به همین خاطر است که سالم نگه داشتن خون‌مان از اهمیت بالایی برخوردار است.

یکی از بیماری‌های خون کم خونی است. کم خونی ناراحتی است که وقتی بدن‌مان با کاهش گلبول‌های قرمز خون مواجه می‌شود به وجود می‌آید. کم خونی همچنین با کمبود ویتامین b12 نیز اتفاق می‌افتد. آیا راهی برای پیشگیری از آن وجود دارد؟ بله، وجود دارد. اگر نمی‌خواهید دارو مصرف کنید، می‌توانید مصرف خوراکی‌های سرشار از ویتامین b12 را امتحان کنید، که یکی از آن‌ها تخم مرغ عسلی یا نیم پز است. این فایده‌‌ی تخم مرغ عسلی برای سلامتی می‌تواند راهی خوشمزه برای پیشگیری از کم خونی و رها شدن از دست آن باشد.

خواص تخم مرغ عسلی ۸: به سوخت و ساز کمک می‌کند

همان طور که از قبل می‌دانیم از دیگر خواص تخم مرغ عسلی این است که حاوی آمینو اسید است. فایده‌ی دیگر آمینو اسید برای سلامتی تقویت سوخت و ساز درون بدن است.

۹. به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند

فایده‌ی دیگری که آمینو اسید برای سلامتی دارد تقویت سیستم ایمنی بدن است. شاید، بعضی از ما ندانیم آمینو اسید عناصر فراوانی دارد که برای بدنمان ضروری هستند که یکی از آن‌ها قرار است سیستم ایمنی‌مان را تقویت کند. بنابراین، اگر تخم مرغ عسلی را در صبحانه‌ی خود میل ‌کنید، برای تمام طول روز بیماری را از خود دور نگه خواهید داشت.

خواص تخم مرغ عسلی ۱۰: پختن آن ساده است

در واقع، همه می‌توانند تخم مرغ عسلی یا نیم پز درست کنند. همچنین، به عنوان غذای اصلی یا غذای جانبی می‌توان از آن استفاده کرد.

مطلب مرتبط: ۱۶ مهمترین خواص تخم مرغ آب پز برای سلامتی

۱۱. صبحانه‌ای سالم است

در ضمن، تخم مرغ عسلی یا نیم پز برای صبحانه نیز عالی است. اولا پختن آن ساده و راحت است. دوما مواد مغذی بسیاری برای شروع یک روز پر مشغله دارد. سوما خوشمزه و خوش طعم است و مزه‌ای عالی دارد.

نحوه‌ی صحیح پختن تخم مرغ عسلی

حالا که فایده‌های مصرف تخم مرغ عسلی را برای سلامتی می‌دانیم باید نحوه‌ی پختن صحیح آن را نیز بلد باشیم. در واقع برای کسانی که هنوز تازه‌کار هستند، پختن تخم مرغ نیم پز کاملا کار سختی است چون باید بدانند چه زمانی تخم مرغ را در آب بیندازند و چه وقت آن را از داخل ظرف بردارند. اما، کسانی که در امر آشپزی وارد و ماهر هستند، به آسانی می‌توانند آن را بپزند.

و اما در ادامه ۲ روش پختن تخم مرغ را به تازه آشپزها یاد می‌دهیم:

روش ۱: استفاده از آب سرد

ابتدا، تخم مرغ را داخل ظرف بیندازید. بعد کمی آب سرد روی آن بریزید تا خوب در آن غرق شود. سپس اجاق را روشن کنید و منتظر شوید تا آب به جوش بیاید. بعد از جوشیدن آب، شعله را خاموش کنید، تخم مرغ را بردارید و خشک کنید. و باید تخم مرغ را در یک پارچه بپیچید، یا دستمال کاغذی، و به مدت ۳ دقیقه صبر کنید. سپس، تخم مرغ عسلی شما آماده‌ی خوردن است.

روش ۲: تخم مرغ را به مدت ۶ دقیقه آب پز کنید

راه دیگر پختن تخم مرغ عسلی یا نیم پز آن است که به مدت ۶ دقیقه آن را در آب بجوشانید. تفاوت بین روش اول و دوم در چیست؟ تفاوت زمانی است که تخم مرغ را داخل ظرف قرار می‌دهید. در روش اول، شما تخم مرغ را قبل از جوشیدن در آب می‌اندازید. در این مورد اما، بعد از به جوش آمدن آب تخم مرغ را در آن می‌اندازید. این روش زمان بیشتری از شما خواهد گرفت اما در عین حال زرده‌ی تخم مرغ‌تان شل خواهد بود. این احساسی است که از مصرف تخم مرغ عسلی به آدم دست می‌دهد.

عوارض و اثرات جانبی تخم مرغ عسلی

تا اینجا پی بردیم که تخم مرغ عسلی فایده‌های بسیار زیادی برای بدن ما دارد. اما آیا می‌دانستید تخم مرغ عسلی یا نیم پز عوارضی نیز دارد که ممکن است بر بعضی از آدم‌ها تاثیر منفی بگذارد؟ خب، این به خاطر آن است که تخم مرغ بسیار آسیب پذیر است به حدی که باکتری‌ها راحت به آن نفوذ می‌کنند. بعضی از عوارض جانبی مصرف تخم مرغ عسلی یا نیم پز عبارتند از:

۱. تخم مرغ عسلی حاوی ماده‌ی آویدین است

ماده‌ی آویدین کمی برای انسان‌ها خطرناک است چون می‌تواند مانع از جذب ویتامین و مواد معدنی در بدن بشود. به علاوه، آویدین می‌تواند باعث آلرژی، و در بعضی افراد باعث طاسی شود.

۲. حاوی باکتری به اسم سالمونلا است

بر مبنای تحقیقات انجام شده، باکتری به نام سالمونلا در تخم مرغ عسلی وجود دارد. این باکتری‌ها بر سلامت شما تاثیر خواهند گذاشت. این باکتری‌ها یکی از علل بیماری هستند که به دستگاه گوارش مربوط می‌شود مانند تیفوس و وقتی سیستم ایمنی بدنمان در شرایط خیلی ضعیفی باشد به راحتی به ما حمله خواهند کرد.

۳. حاوی اووموکوئید است

تخم مرغ حاوی اووموکوئید است. خود اووموکوئید یک پروتئین بد است که بر پوست و سلامت دستگاه تنفسی تاثیر می‌گذارد. در مورد پوست، باعث خارش، ورم و همچنین قرمز شدن پوست می‌شود. در مورد مشکلات تنفسی، ممکن است دچار سرفه یا عطسه شوید. در موارد حادتر، اگر به سفیده‌ی تخم مرغ آلرژی داشته باشید ممکن است اثرات بدتری بر شما بگذارد.

۴. ملامین

این روزها، محققان نشان داده‌اند تخم مرغ حاوی ملامین نیز هست. گمان بر این است که ملامین موجود در تخم مرغ از تغذیه‌ی مرغ به وجود می‌آید. محض اطلاع کسانی که نمی‌دانند، باید بگوییم از ملانین برای ساخت و تولید پلاستیک، رنگ، و کود استفاده می‌شود. بنابراین، توصیه نمی‌شود چیزی مصرف کنیم که ملامین دارد.

تخم مرغ عسلی یا نیم پز برای سلامتی ما خوب است، فقط اگر میزان مشخصی و دوره‌ای مشخص از آن مصرف کنیم. مصرف هر روز صبح آن مشکلی ندارد چون می‌تواند انرژی بدن‌تان را تامین کند و نیازی نیست نگران آن باشید که دارای چربی اشباع نشده است. و، حتما به روشی آن را بپزید که خوشمزه‌تر و سالم تر باشد. به امیدی سلامتی و بهروزی شما!

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده- کامروا ابراهیمی

منبع: drhealthbenefits

خواص تخم مرغ عسلی: ۱۵ فایده تخم مرغ نیم پز و مضرات آن+روش پخت

نوشته های مرتبط

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان