سونامی فقر حرکتی، کودکان ایرانی را تهدید می‌کند


سونامی فقر حرکتی، کودکان ایرانی را تهدید می‌کند

امین غلامی، رئیس شاخه ایرانی انجمن بین‌المللی دفاع از حق بازی کودکان با هشدار خطر سونامی فقر حرکتی در کشور کمبود فضای بازی را مهترین معضل این حوزه دانست و از نهادهای مسئول درخواست کمک کرد.

سونامی فقر حرکتی، کودکان ایرانی را تهدید می‌کند
به گزارش فانوس، امین غلامی در آستانه برگزاری چهارمین جشنواره ملی اسباب‌بازی با بیان این مطلب افزود: امروزه گسترش زندگی آپارتمانی، مشغله‌ی والدین و فضای محدود شهری دست‌به‌دست هم داده تا بچه‌های ما نسبت به نسل‌های گذشته فعالیت کم‌تری داشته و دچار فقر حرکتی شوند.

عضو هیات علمی پژوهش‌گاه تربیت بدنی و علوم ورزشی افزود: «با توجه به آمارها در سال‌های بعد ما یک سونامی فقر حرکتی برای نوجوانان و جوانان خواهیم داشت. در واقع ممکن است بیش‌تر کودکان ‌و نوجوانان امروز ما در آینده از نظر قامتی دچار انحراف ستون فقرات شوند و یا به واسطه‌ی کم‌بود فعالیت بدنی ضربان قلبشان به سطح مطلوب نرسد و بیماری‌هایی چون فشارخون بالا یا چاقی مفرط آن‌ها را تهدید کند.»

دانش‌آموخته دکتری رشد حرکتی کودکان در ادامه خاطرنشان کرد: «ممکن است ما امروز به این موضوع توجه نکنیم، همین‌طور که در بحث سلامت سال‌مندان هم این بی‌توجهی وجود دارد؛ ولی در هر صورت نسل آینده‌ساز ما از نظر حرکتی دچار انواع بیماری‌ها خواهد بود. اگر هزاران برنامه‌ی آموزشی برای بچه‌ها بگذاریم، اما آن‌ها از نظر جسمانی در آینده کارایی لازم را نداشته باشد، بی‌تردید فایده‌ای نخواهد داشت.»

رییس کمیته بازی و ورزش کودکان هیات ورزش‌های همگانی استان تهران در ادامه تصریح کرد: «همین الان هم نتیجه‌ی کم‌تحرکی را در مدارس می‌بینیم، چون نیم‌کره‌ی برتر بسیاری از بچه‌ها به دلیل فقر حرکتی شکل نمی‌گیرد و در روند تحصیلی در نوشتن و یادگیری دچار نقص می‌شوند. این موضوع از نظر علمی ثابت شده است که میزان فعالیت بدنی بچه‌ها در پیش‌رفت تحصیلی آن‌ها تاثیر دارد. بااین‌حال ما حتی اگر در مدارس یک ساعت اضافه هم داشته باشیم به ورزش و بازی اختصاص پیدا نمی‌کند و این کم‌توجهی ضربه‌ی مهلکی به نسل آینده خواهد زد.»

به گفته او، علی‌رغم این‌که همه‌ی ما از این مشکل آگاهیم، هنوز به این نتیجه نرسیده‌ایم که باید برای بچه‌ها سالن‌های تخصصی بازی در سطح شهرها داشته باشیم. ما در محتوا، وسایل بازی‌های حرکتی و مربیان آموزش‌دیده مشکلی نداریم، ولی فضای لازم برای بازی کودکان وجود ندارد. من حتی از کانون پرورش فکری دعوت می‌کنم که در این حوزه با کمیته‌ی بازی‌ها و ورزش هم‌کاری کند. برای مثال اگر کانون بتواند فضایی ثابتی برای انجام بازی‌های حرکتی در اختیار ما بگذارد، این فضا می‌تواند الگویی برای کل کشور شود.

غلامی یادآور شد: با توجه به این‌که بچه‌ها تا سن ۹ سالگی نباید به سراغ ورزش‌های تخصصی بروند، ما در کمیته‌ی بازی و ورزش با استفاده از اسباب‌بازی‌های مناسب و ترکیب بازی و ورزش فعالیت‌های مناسب‌سازی‌ شده‌ای را برای کودکان طراحی کرده‌ایم. به عقیده‌ی من برای افزایش تحرک کودکان نیازی به دستگاه‌های گران‌قیمت مانند توپ‌انداز و غیره نیست و ما مشکلی از نظر اسباب‌بازی حرکتی هم در کشور نداریم. در واقع اهمیت موضوع، مشکلات و تبعات آن مشخص است و حتی محتوای آن نیز فراهم شده است، ولی بدون فضای مناسب کاری عملی نمی‌شود.

او در پایان گفت: تامین این فضاهای مناسب یک اراده و هم‌کاری ملی نیاز دارد. برگزاری جشنواره‌ی ملی اسباب‌بازی یا هفته‌ی ملی کودک نیز در این بین می‌تواند مفید باشد، اما لازم است که این فعالیت‌ها به نوعی در طول سال ادامه‌ پیدا کند یا منجر به هم‌کاری‌های مداومی در طول سال شود.

چهارمین جشنواره ملی اسباب‌بازی از ۲۶ تا ۳۰ آبان‌ماه، در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان‌ونوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران برگزار می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جلب توجه این استایل ساده نانسی عجرم+ عکس