اجرای 12 گروه تعزیه خوان اربعین حسینی در گلستان


اجرای 12 گروه تعزیه خوان اربعین حسینی در گلستان

گرگان - ایرنا - معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان اظهار کرد که 12 گروه تعزیه خوان ویژه اربعین حسینی در شهرها و روستاهای استان برنامه اجرا می کنند.

رمضان یازرلو دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: فعالیت این گروه های تعزیه خوان بیشتر در شهرستان های گرگان، مینودشت، بندرگز و رامیان آغاز شده و تا فردا مصادف با اربعین حسینی (ع) برپاست.
وی گفت: یک گروه تعزیه خوان در شهر گرگان هم با عنوان حدیث عشق از یکشنبه شب در تالار فخرالدین اسعد گرگانی اجرای خود را برای عموم مردم آغاز کرده و به مدت 10 شب ادامه دارد.
وی همچنین از تدارک اجرای میدانی تعزیه در شهر گرگان بعد از اربعین حسینی تا سالروز رحلت پیامبر اکرم (ص) خبر داد.
یازرلو گفت: بیشتر گروه های تعزیه خوان استان گلستان در شهرستان های گرگان، علی آباد، بندرگز، مینودشت و رامیان فعالیت دارند.
وی اضافه کرد: از 20 گروه تعزیه خوان و تعزیه گردان در استان گلستان 8 تا 9 مورد آن در مرکز استان شامل شهرهای گرگان، سرخنکلا، آلو کلاته، نصر آباد، قرن آباد و کوی قلعه حسن فعالیت دارند.
به گزارش ایرنا تعزیه (شبیه خوانی) نوعی نمایش مذهبی و سنّتی ایرانی - شیعی عمدتاً درباره شهادت امام علی (ع) و امام حسین (ع) و مصائب اهل بیت (ع) در واقعه کربلا است.
فعالیت گروه های تعزیه خوان در ماه محرم و صفر و بیشتر در مورد بازگویی و بیان مصائب روی داده برای امام حسین (ع) و یارانش در کربلا از جمله واقعه شهادت حضرت عباس (ع)، حضرت علی اصغر (ع)، حضرت سید الشهدا (ع) و اسارت خاندان امام و حضرت زینب (س) است.
امروز از استان های مطرح در زمینه تعزیه خوانی می توان به اصفهان، مرکزی، قم، تهران، قزوین، البرز، کرمان، یزد، همدان، خوزستان، فارس، زنجان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و سمنان اشاره کرد.
استان گلستان نژادها، اقوام و مذاهب مختلفی را در خود جای داده و هنر تعزیه خوانی در میان برخی از اقوام آن جایگاه ویژه ای دارد.
6204/2729

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر فوق العاده زیبای خانم بازیگر سریال در پناه تو بعد 29 سال ! / انگار قالی کرمانه !