سلاحهایی که به عربستان فروخته شده است در جنگ یمن به کار گرفته نمی شود!


سلاحهایی که به عربستان فروخته شده است در جنگ یمن به کار گرفته نمی شود!

فلورانس پارلی مدعی شد: فرانسه تنها تامین کننده ای مانند دیگر تامین کنندگان تسلیحات ائتلاف سعودی است.

سلاحهایی که به عربستان فروخته شده است در جنگ یمن به کار گرفته نمی شود!به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما به نقل از خبرگزاری رویترز از پاریس، فلورانس پارلی وزیر دفاع فرانسه روز سه شنبه در گفتگو با شبکه تلویزیونی ب اف ام تی وی ادعا کرد سلاح هایی که در جنگ علیه انصارالله یمن به کار گرفته شده است سلاح هایی نیست که اخیرا به عربستان سعودی فروخته شده اند.
پارلی گفت ما مدت ها پیش به عربستان سعودی و امارات سلاح فروخته ایم. در واقع سلاح های مورد بحث بیست سال پیش به این کشور ها فروخته شده اند. تا آنجایی که من می دانم سلاح هایی که اخیرا به این کشورها فروخته شده اند علیه غیرنظامیان به کار گرفته نشده اند!
سازمان های مدافع حقوق بشر، کشورهای غربی از جمله فرانسه را به سهیم بودن در بحران انسانی یمن از طریق فروش سلاح هایی که در این جنگ مورد استفاده قرار می گیرند به عربستان سعودی و متحدان عربش متهم می کنند.
دفتر وکلای آنسیل که از سوی بسیاری از سازمان های غیردولتی به آنها تفویض اختیار شده معتقد است فرانسه با تحویل تجهیزات نظامی به عربستان سعودی و امارات که در یمن مورد استفاده قرار می گیرد، در معرض خطرات شدید قضایی قرار دارد و ممکن است به نقض حقوق بشر بین المللی متهم شود.
از دیدگاه فلورانس پارلی، فرانسه تنها تامین کننده ای مانند دیگر تامین کنندگان تسلیحات ائتلاف سعودی است. وی اطمینان داد هیچ مذاکره ای با عربستان سعودی در مورد فروش سلاح در جریان نیست و اعلام کرد در مورد اینکه آیا توافق تسلیحاتی در جریان سفر آتی امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه به عربستان سعودی امضا خواهد شد اطلاعی ندارد.
مسئله فروش سلاح به این کشور همراه با قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول در دوم ماه اکتبر به عنوان قتلی که دستگاه قضایی عربستان سعودی هم آن را از پیش برنامه ریزی شده دانست، موجب بالا گرفتن تنش ها شده است.
آنگلا مرکل صدراعظم آلمان وعده داد که به دنبال این رویدادها فروش تسلیحات به ریاض را متوقف کند. در مقابل امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه ارتباط میان فروش سلاح به عربستان سعودی و قتل خاشقجی را رد کرد. خاشقجی یکی از منتقدان جنگ یمن تحت فرماندهی محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج