افزایش تولید 25درصدی برنج درجه یک کشور در گیلان


افزایش تولید 25درصدی برنج درجه یک کشور در گیلان

​معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان گفت: برداشت راتون در شالیزارهای گیلان با 25 درصد افزایش محصول به پایان رسید.

لیلا بذرکار در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه گیلان 238هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد و امسال پرورش این محصول بیشتر از سال گذشته است، گفت: در سالجاری در ۷۵ هزار هکتار از شالیزارهای گیلان راتون پرورش داده شد.

وی افزود: کشاورزان استان در سالجاری ۷۳ هزار و ۵۰۰ تن شلتوک به ارزش ۴۷۷ میلیارد تومان برداشت کردند.

بذرکار ادامه داد: شرایط مناسب آب و هوایی موجب افزایش تولید شلتوک راتون در گیلان شده است و در مجموع تولید این محصول ۲۵ درصد بیشتر از پارسال است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان تصریح کرد: رشت بزرگترین شهرستان برنج‌خیز کشور است و امسال پرورش راتون در شهرستان رشت بیشتر از شهرستانهای دیگر استان است.

وی افزود: پس از رشت بیشترین راتون در شهرستان صومعه‌سرا پرورش داده شده است.

بذرکار گفت: در گویش محلی گیلان به راتون شابج یا ورزکی گفته می‌شود که برنجی بسیار خوش پخت تر و با کیفیت‌تر از برنج اولیه است.

وی با بیان اینکه راتون از برنج های درجه یک است که در گیلان تولید می شود، خاطرنشان‌ کرد: اغلب راتون تولید شده خود مصرفی است و کشاورزان این نوع برنج را در خانواده های خود مصرف می‌کنند.

گفتنی است؛ به ساقه‌هایی که بعد از درو برنج در شالیزارها می‌روید راتون گفته می‌شود. کارشناسان جهاد کشاورزی معتقدند عطر و طعم راتون بهتر از برنج برداشت اول شالیزارهاست.


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود همه آهنگ های ارسان ار