ضرورت توسعه کشت چغندر علوفه ای برای تامین خوراک دام


ضرورت توسعه کشت چغندر علوفه ای برای تامین خوراک دام

خبرگزاری آریا- توسعه کشت چغندر علوفه ای با هدف سازگاری با شرایط کم آبی و تامین خوراک دام از طریق تولید داخل ضروری است.

ضرورت توسعه کشت چغندر علوفه ای برای تامین خوراک دام
خبرگزاری آریا-رئیس سازمان تحقیقات،آموزش و ترویج کشاورزی اعلام کرد:توسعه کشت چغندر علوفه ای با هدف سازگاری با شرایط کم آبی و تامین خوراک دام از طریق تولید داخل ضروری است.
به گزارش سرویس اقتصادی آریا، دکتر کاظم خاوازی در بازدید از کارخانه فرآوری بذر موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندرقند در استان البرز، دستیابی به دانش فنی پوشش دهی انواع بذر گیاهان زراعی توسط محققان این موسسه را از جمله دستاوردهای مهم تحقیقات کشاورزی در سال های اخیر برشمرد و معرفی 26 رقم جدید چغندرقند به کشاورزان و بهره برداران را حاصل تلاش های شبانه روزی محققان این موسسه دانست.
وی هم چنین ضمن مهم برشمردن فعالیت های ترویجی در معرفی ارقام جدید اصلاح شده ، توسعه کشت چغندر علوفه ای را با هدف سازگاری با شرایط کم آبی و تامین خوراک دام از طریق تولید داخل خواستار شد.
دکتر خاوازی با حضور در مزارع تحقیقاتی موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندرقند از نزدیک روند تولید رقم مولتی ژرم مطهر، ارقام جدید منوژرم هیبرید چغندرقند شامل شکوفا، آریا، اکباتان،پایا و شریف مورد بازدید قرارداد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در قسمت دیگری از برنامه بازدید، با حضور در جمع فعالان بخش خصوصی و نمایندگان شرکت های دانش بنیان ضمن استماع دیدگاه های آنان، توسعه همکاری ها بین موسسه های تحقیقاتی وزارت جهاد کشاورزی و بخش خصوصی را از جمله اولویت های مهم سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی برشمرد و ابراز امیدواری کرد با رفع موانع فعالیت بخش خصوصی و تقویت زیرساخت های تحقیقاتی دانش بنیان، شرکت های تولیدی بذر بتوانند در رقابت با بذور وارداتی مزیت های بازارپسندی را کسب کنند و سهم بیشتری از بازار فروش را در اختیار داشته باشند.
در این بازدید، رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندرقند،با بیان تاریخچه ای از تشکیل این موسسه در سال 1315، تولید اولین بذر ایرانی را مربوط به سال 1319 دانست.
طالقانی هم چنین با ارائه دورنمایی از فعالیت های این موسسه در زمینه تحقیقات به زراعی و به نژادی، تکنولوژی،کشت بافت، بیوتکنولوژی چغندرقند و غیره ایستگاه تحقیقاتی کمال آباد را در زمینه تهیه بذر استوک و راه اندازی کارخانه فرآوری بذر موفق برشمرد.
وی ضمن تاکید بر اهمیت توسعه کشت پاییزه چغندرقند آن را از رویکردهای مهم موسسه در افزایش بهره وری آب مصرفی در بخش کشاورزی دانست و خاطر نشان ساخت هم اکنون میانگین تولید کشت پاییزه چغندرقند 60 تن است و موسسه به تازگی رقم آرتا را با برتری عملکرد شکر سفید و نیز مقاومت به نماتد به کشاورزان معرفی کرده است.

کدM-cj2531

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رابطه جنسی زیر دوش آب در حمام با همسر خوب است یا بد؟