مهمان های لپ لپی!


مهمان های لپ لپی!

شهرآرا آنلاین (/fa/component/roojanews/frame.html?href=../../) ﷯ دکتر سایان؛ نابغه در چاخان چند روزی است که فیلم‌های عجیبی از یکی از مهمانان برنامه حالا خورشید در فضای مجازی منتشر می‌شود و بازخوردهای زیادی داشته است. محمد حسین‌پور،...


شهرآرا آنلاین ﷯ دکتر سایان؛ نابغه در چاخان

چند روزی است که فیلم‌های عجیبی از یکی از مهمانان برنامه حالا خورشید در فضای مجازی منتشر می‌شود و بازخوردهای زیادی داشته است. محمد حسین‌پور، معروف به دکتر سایان ابتدای امسال در پر مخاطب‌ترین برنامه صبحگاهی تلویزیون مهمان رضا رشیدپور بود و به عنوان یک نابغه معرفی شد. نابغه‌ای که ۵کتاب چاپ کرده، مؤسس یک سبک رزمی جدید و خالق حس‌های ششم، هفتم و هشتم است. حالا اینکه حس‌های هفتم و هشتم دقیقا چی هستند را رشیدپور هم از او می‌پرسد ولی مهمان برنامه جواب‌های کلی می‌دهد و طفره می‌رود. جالب‌تر اینکه استاد مدرک دکترای استاتیک با گرایش پاتوبیولوژی از دانشگاهی در استانبول ترکیه دارد که نه معلوم است این رشته دقیقا چیست و نه آن دانشگاه دقیقا کجاست؟

حالا دکتر سایان که گویا در برنامه حالا خورشید توانسته است مجری و بینندگان را قانع کند و ید طولایی در خالی بستن دارد، فیلم‌های جدیدی در فضای مجازی منتشر کرده و در آن‌ها ادعا کرده منجی عالم بشریت است و همین ویدئوها باعث شد رضا رشیدپور در توییتی از اینکه چنین کسی را به برنامه‌اش دعوت کرده است، عذرخواهی کند و بنویسد: «در بیش از ۶٠٠برنامه حالا خورشید که ساخته‌ام، برای دعوت از حدود ٣مهمان دقت کافی صورت نگرفته. هرچند که این خطا کمتر از نیم درصد است و حضور اشخاص در رسانه ملی استعلام خاص دارد اما لازم می‌دانم به عنوان تهیه‌کننده برنامه رسما و صمیمانه عذرخواهی کنم.»

اما این تنها بازخورد فیلم‌های دکتر سایان نیست و باید بگوییم کاربران نسبت به ادعاهای او ٢دسته شده‌اند، دسته‌ای که اغلب در اینستاگرام فعالیت می‌کنند طرف‌دار او هستند که با سرچ هشتگ # ساکاریو به حمایت از او می‌پردازند و دسته‌ای دیگر که اغلب توییتری هستند به تمسخر ادعاهای او و نقد جامعه‌ای پرداخته‌اند که چنین فردی را این چنین بزرگ کرده است. «از وقتی داستان دکتر سایان رو شنیدم در حالتی بین خنده و بهت هستم. جامعه‌ای که صورت و تصویر را به تفکر و نقد جدی ترجیح بده، رو به انحطاط و قهقراست و این موضوع ربطی به حکومت نداره.» یک کاربر هم نوشته بود «یه روزی امثال شاملو و ذوالفنون و غیره در کرج و فردیس و اطراف زندگی می‌کردند، الان شده لونه دکتر سایان و اسکلانی از این دست! چی شد که اینجوری شد؟»

کاربر دیگری هم دکتر سایان را با شخصیت‌های الکی معروفی مثل ایرج ملکی مقایسه کرده و نوشته بود «دکتر سایان از جهاتی شبیه ایرج ملکیه. توی هر دو مورد نمیشه فهمید خودشون اسکلن یا ملت رو اسکل فرض کردن.»

﷯ مهمانان اشتباهی تلویزیون

رضا رشیدپور همان‌طور که خودش گفته، تا به حال ٣مهمان اشتباهی داشته است، یکی همین دکتر سایان که اوج ماجرا شد، یکی حسین عطایی، پسر ١٠ساله‌ای که ادعا کرده بود طراحی خودرو می‌کند و ١۶اختراع دارد که ۶ تای آن‌ها ثبت شده‌اند و از شرکت‌های تسلا موتورز و ولوو دعوت به کار شده است. همین ادعاها باعث شد موجی در فضای مجازی راه بیفتد و کاربران دنبال اثبات صحت و سقم این ادعاها بروند و حتی به تسلا موتورز و ولوو هم ایمیل بزنند و مشخص بشود همه چیز دروغ بوده است. اولین مورد هم زنی بود که به عنوان زلزله‌زده از سرپل‌ذهاب آمده و ادعا کرده بود هنوز در چادر زندگی می‌کند و حتی به او کانکس هم نداده‌اند، چون آشنا نداشته است! اما یک روز بعد گزارشی میدانی از محل زندگی او منتشر می‌شود و معلوم می‌شود نه تنها خانه دارد و زیر سقف آجری زندگی می‌کند، بلکه برای تکمیل خانه‌اش ٢وام هم گرفته است.

به جز برنامه حالا خورشید، برنامه‌های دیگری هم بوده‌اند که مهمان اشتباهی و خالی‌بند داشته‌اند، تازه‌ترین موردش هم برنامه علی ضیا بود. فرمول یک میزبان پدر و پسری زنجانی شد که پدر ادعا می‌کرد برای تأمین هزینه‌های درمان پسرش کلیه‌اش را فروخته است، اما بعد از پخش برنامه، محک (مؤسسه خیریه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان) مدارکی را منتشر می‌کند که نشان می‌داد علی ولی‌خانی در سال ٩۴ و ٩۵ تحت درمان بوده و بعد از بهبودی کامل تحت نظر است و در حال حاضر نیازی به مصرف دارو ندارد.

مورد دیگری از این مهمان‌های اشتباهی، خانمی بود که مهمان برنامه پر‌بیننده ماه عسل شد و گفت به یک بیماری نادر مبتلاست و در یک کلینیک مراقبتی در آمریکا بین ١۴۶بیمار مشابه، فقط او زنده مانده است و این زنده ماندن از نظر پزشکان آمریکایی یک معجزه است. یاسی اشکی بیماری‌اش را خود ایمنی بیان می‌کند که ویروس عاملش نبوده و نمی‌گوید نام بیماری دقیقا چیست، ولی نذر کرده در ایران بماند و برای آگاه‌سازی مردم درباره بیماری‌های مقاربتی مثل ایدز و HPV تلاش کند و هیچ‌کدام از مسئولان برنامه ماه عسل نپرسیده‌اند بیماری خود ایمنی چه ربطی به بیماری‌های مقاربتی دارد؟ او حتی یک‌بار هم در مصاحبه با یک سایت خارجی علت بیماری‌اش را حمله شیمیایی به تهران در زمان جنگ بیان کرده است! با اینکه مشخص شد ابتلای او به بیماری نادر واقعیت نداشته ولی او همچنان مشغول پول جمع کردن از مردم است.

﷯ مهمان‌های دروغگو در برنامه‌های خارجی

انگار ابتلا به یک بیماری سخت و خاص سوژه خوبی است برای رفتن روی آنتن زنده و معروف شدن و حتی گرفتن کمک‌های مالی از مردم، که اتفاقا نمونه خارجی هم داشته! معروف‌ترینش داستان گیپسی است! دختری که روی ویلچر و همراه مادرش به برنامه‌های تلویزیونی آمریکا دعوت می‌شود و مادر از آسیب مغزی دخترش در هفت سالگی و ناتوانایی مالی برای پرداخت هزینه‌ها می‌گوید. این می‌شود که مردم کمک‌های بسیاری به او می‌کنند و گیپسی هر روز معروف‌تر از دیروز می‌شود، تا این‌که مادر گیپسی به قتل می‌رسد و گیپسی ناپدید می‌شود! تحقیقات ادامه پیدا می‌کند و یک روز گیپسی را سالم و سر حال در حالی که دارد توی خیابان راه می‌رود پیدا می‌کنند. اینجاست که داستان دروغ‌های مادر گیپسی لو می‌رود و معلوم می‌شود مادر بیماری روانی داشته و از بچگی دخترش را مجبور می‌کرده روی ویلچر بنشیند و وانمود کند بیمار است. گیپسی مادر را با کمک دوستش کشته است تا بالاخره از این بیماری لاعلاج نجات پیدا کند!

﷯مورد معروف دیگر هم دروغ‌های کریس جنر(یک سلبریتی آمریکایی) در برنامه الن‌شو است. البته برعکس مواردی که تعریف کردیم این دفعه وقتی جنر در مورد زندگی شخصی‌اش و حاملگی دخترش صحبت می‌کرده است، الن دجنرس در لحظه و روی آنتن برنامه می‌گوید «داری دروغ می گویی چون قبلا چیز دیگری گفته بودی یا شاید هم درمورد دروغ‌هایت گیج شده‌ای!» این نمونه موفق مواجهه یک مجری با مهمان دروغگویش است، چون قبل از دعوت مهمان، درموردش کلی تحقیق کرده و اطلاعات دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مزایای مهندسی معکوس در جنگ چیست؟