قطار بر سر دوراهی


قطار بر سر دوراهی

شهرآرا آنلاین (/fa/component/roojanews/frame.html?href=../../) - یکی از مهم‌ترین پروژه‌های ریلی شرق کشور محسوب می‌شود. فاز نخست آن از چابهار تا زاهدان کلنگ خورده و اکنون به مرحله‌ای قابل قبول از پیشرفت رسیده است اما در فاز دوم که...


شهرآرا آنلاین - یکی از مهم‌ترین پروژه‌های ریلی شرق کشور محسوب می‌شود. فاز نخست آن از چابهار تا زاهدان کلنگ خورده و اکنون به مرحله‌ای قابل قبول از پیشرفت رسیده است اما در فاز دوم که از زاهدان شروع می‌شود و به مشهد می‌رسد، فعلا از اقدام و عمل خبری نیست. آستان قدس چند وقت پیش بی‌پاسخ ماندن درخواست‌هایش از وزارت راه برای برعهده گرفتن فاز دوم این پروژه از زاهدان به مشهد را رسانه‌ای کرد. این در حالی است که این بخش از پروژه به یک گروه ریلی واگذار شده اما به دلیل نهایی نشدن فاینانس، فعلا روی هواست. آستان قدس مدعی است می‌تواند پروژه را پیش ببرد اما وزارت راه نمی‌خواهد به قراردادی که فعلا روی هواست‌ پشت پا بزند. معاون وزیر راه و شهرسازی می‌گوید برای اجرای این پروژه در مسیر مشهد به زاهدان، با یک گروه ریلی تفاهم‌نامه اولیه منعقد شده است و فعلا نمی‌توان با گروهی جدید‌‌ مذاکره کرد. او در واکنش به ادعای آستان قدس ‌توصیه کرد که به جای ارائه پیشنهاد جدید، به فکر تأمین مالی پروژه راه‌آهن مشهد به گرگان باشد.

آماده گرفتن پروژه هستیم

با این حال، آستان قدس همچنان مصر است که پروژه راه‌آهن زاهدان به مشهد به این مجموعه واگذار شود. مدیرعامل شرکت عمران و مسکن آستان قدس رضوی در این باره به شهرآرا گفت: ٢ سال متوالی در مکاتبه با وزارت راه و شهرسازی برای اجرای این پروژه اعلام آمادگی کردیم اما هنوز پاسخی داده نشده است.

محمدرضا رئیسی افزود: آستان قدس در راستای اجرای دستور تولیت و با هدف عمران و آبادانی شرق کشور و رفع نیاز حمل و نقلی خواستار اجرای پروژه ریلی مشهد-زاهدان شده است.

وی این نکته را هم بیان کرد که طبق توافق اولیه با بانک‌های خارجی که با این مجموعه شراکت دارند، آمادگی برای تأمین ٨۵ درصد منابع مالی مورد نیاز برای اجرای پروژه راه‌آهن مشهد-زاهدان از طریق فاینانس و مابقی از محل اعتبارات داخلی آستان قدس وجود دارد.

او تأکید کرد که آستان قدس رضوی متقاضی اجرای این پروژه است اما اگر اجرای آن به عنوان یک اولویت مدنظر وزارت راه قرار گیرد، تأکیدی بر اینکه پروژه حتما به آن‌ها واگذار شود ندارد.

از هر پیشنهادی استقبال می‌کنیم

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور البته واکنش جالبی به درخواست آستان قدس رضوی برای اجرای پروژه راه‌آهن مشهد-‌زاهدان داشت.

خیرا... خادمی در گفت‌وگو با شهرآرا‌ از پیشنهاد مطرح‌‌شده استقبال کرد اما در عین حال، به آستان قدس توصیه کرد ‌به جای پیش‌گام شدن برای اجرای پروژه‌ای جدید، به فکر تأمین مالی راه‌آهن مشهد-‌گرگان باشد.

البته این مقام مسئول پیش از این به ارائه پیشنهاد سرمایه گذاری در پروژه راه‌آهن مشهد-زاهدان از سوی آستان قدس رضوی اذعان کرده و گفته بود که اگر پیشنهاد آن‌ها بهتر از دیگر شرکت‌ها باشد، پای میز مذاکره خواهند رفت.

او با بیان اینکه پروژه ریلی شرق کشور در مسیر چابهار به زاهدان به طول ۶٢٠ کیلومتر با قوت در حال اجراست و پیشرفت فیزیکی خوبی دارد افزود: دولت تاکنون برای این پروژه ١١٠٠ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده است که ٣٠٠ میلیارد تومان آن در قالب اسناد خزانه و اوراق مشارکت مربوط به امسال است. معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: برای تأمین مابقی اعتبارات مورد‌نیاز فاز نخست پروژه در مسیر چابهار به زاهدان با شرکت‌های هندی مذاکره شده و پیگیری‌های لازم در این باره در حال انجام است. وی افزود: منابع مالی فاز دوم پروژه مذکور در مسیر زاهدان به بیرجند و در نهایت مشهد قرار است از محل صندوق توسعه ملی و فاینانس ‌تأمین شود. در این راستا، با یک گروه ریلی متشکل از ۵ شرکت ایرانی و یک شرکت چینی تفاهم‌نامه اولیه منعقد شده است. خادمی بیان کرد: علاوه بر انعقاد تفاهم‌نامه با گروه مالی ایرانی خارجی برای تأمین مالی و اجرای پروژه راه‌آهن مشهد-زاهدان، در تلاش هستیم که بخشی از اعتبارات مورد‌نیاز را از محل صندوق توسعه ملی تأمین کنیم.

به جای پیشنهاد جدید، به فکر پروژه قبلی باشید

وی به پروژه خط آهن مشهد-گرگان اشاره کرد که تفاهم‌نامه و قرارداد تجاری آن از سوی وزارت راه با آستان قدس رضوی منعقد شده است و گفت: برآورد مالی این پروژه در گذشته ١٠ هزار میلیارد تومان بود و اکنون رقم آن شاید به ٢٠ هزار میلیارد تومان رسیده باشد. اگر آستان قدس متقاضی پروژه‌های جدید است، چرا برای تسریع در تأمین منابع مالی پروژه مذکور تلاش نمی‌کند؟

وی گفت: پروژه ریلی مشهد به گرگان به شورای اقتصاد ارجاع شده است تا مصوبه آن دریافت شود. از سوی دیگر، به دنبال این هستیم که ترک تشریفات پروژه برای شرکت چینی نیز دریافت شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ادامه داد: برای اجرای پروژه راه‌آهن مشهد-‌گرگان فقط در انتظار تعیین بانک عامل هستیم. در این راستا با بانک ملی برای پذیرش عاملیت پروژه مذاکره شده است. بنابراین آستان قدس بهتر است پیگیر این پروژه باشد.

وی تأکید کرد: برای احداث راه‌آهن مشهد-‌زاهدان با یک گروه ریلی تفاهم‌نامه منعقد شده است و چندان قابل قبول نیست که در این باره با آستان قدس رضوی هم مذاکره کنیم. البته اگر با این گروه ریلی به تفاهم نرسیم، می‌توان با آستان قدس وارد مذاکره شد.

خادمی با اشاره به تعیین مهلت شش‌ماهه برای تسریع در تأمین منابع مالی پروژه راه‌آهن مشهد-‌زاهدان از سوی سرمایه‌گذار تأکید کرد: از مهلت تعیین‌شده تاکنون یک ماه و نیم گذشته است و به نظر می‌رسد تکلیف موضوع باید تا پایان سال روشن شود. البته باید توجه داشت که در مسیر تحقق فاینانس ‌موانعی ایجاد شده است. استاندار خراسان رضوی نیز در گفت‌وگو با شهرآرا به آخرین اقدامات برای اجرای فاز دوم پروژه ریلی شرق کشور در مسیر مشهد به زاهدان اشاره کرد و گفت: ۵٠ کیلومتر این پروژه در محدوده کال شور تا گناباد پیشرفت خوبی داشته است اما مطالبات پیمانکار در حال افزایش است. در سفر اخیر وزیر جدید راه به مشهد، درخواست کردیم بخشی از نقدینگی مورد‌نیاز پیمانکار از طریق اوراق خزانه یا وجه نقد تأمین شود.

علیرضا رشیدیان افزود: مطالعات بخش دوم پروژه در مسیر گناباد تا بیرجند و سپس زاهدان هم انجام گرفته است و با توجه به ضرورت تکمیل این خط آهن، امیدواریم با تخصیص اعتبارات موردنیاز و نهایی شدن فاینانس آن، اقدامات نهایی برای احداث کامل پروژه انجام گیرد.

محمد رضا رئیسی

٢ سال متوالی در مکاتبه با وزارت راه و شهرسازی برای اجرای این پروژه اعلام آمادگی کردیم اما هنوز پاسخی داده نشده است.

علیرضا رشیدیان

۵٠ کیلومتر این پروژه در محدوده کال شور تا گناباد پیشرفت خوبی داشته اما مطالبات پیمانکار در حال افزایش است

خیرا... خادمی

آستان قدس ‌به جای پیش‌گام شدن برای اجرای پروژه‌ای جدید، به فکر تأمین مالی راه‌آهن مشهد-‌گرگان باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پخش زنده فوتبال آتالانتا - لیورپول 30 فروردین 1403