دوستی اسرائیل با اعراب برای تسلط کامل بر فلسطین


دوستی اسرائیل با اعراب برای تسلط کامل بر فلسطین

خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت که اسرائیل و آمریکا با پروژه دشمن سازی از ایران در کشورهای عربی، تلاش می کنند این مانع بزرگ بر سر راه تحقق سیاست هایشان در منطقه، به خصوص در فلسطین اشغالی را از سر راه بردارند.

به گزارش سرویس سیاسی جام نیـوز، خبرگزاری فرانسه با انتشار گزارشی به تحلیل روابط اسرائیل و کشورهای حاشیه خلیج فارس برای حل مساله فلسطین پرداخت.

به گفته خبرگزاری فرانسه اسرائیل با توسعه روابط دیپلماتیک خود با عمان و امارات عربی متحده در سایه حربه‌ای به نام ایران در تلاش است تا مساله تاریخی فلسطین را حل و فصل کند.

کمتر از یک هفته پیش، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل به همراه رئیس موساد به دیدار سلطان قابوس، پادشاه عمان رفت.

در امارات عربی متحده نیز وزیر فرهنگ و ورزش اسرائیل از مسجد جامع شیخ زاید بازدید کرد. همچنین، ایوب کارا، وزیر ارتباطات اسرائیل در دوبی به زبان عربی سخنرانی کرد.

در همین حال، سرود ملی اسرائیل نیز برای اولین بار و در جریان مسابقات بین المللی جودو در ابوظبی طنین‌انداز شد. هفته آینده نیز قرار است، وزیر حمل و نقل اسرائیل برای بررسی ابعاد احداث یک مسیر ریلی میان حیفا و دریای عمان به این کشور سفر کند.

به نظر می رسد قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی موقعیت مناسبی را برای آمریکا و اسرائیل فراهم کرده تا بدون مخالفت عربستان، روابط رژیم صهیونیستی با حکام عرب را علنی کند.

خاندان سلطنتی حاکم بر کشورهای حاشیه خلیج فارس طی سال‌های گذشته نیز با اسرائیل رابطه داشتند ولی به دلیل حساسیت بالای مساله فلسطین در میان اعراب، تمام تلاش خود را برای مخفی نگاه داشتن آن به کار می بردند. ولی حالا روابط سطح بالای دو طرف به طور رسمی اطلاع رسانی می‌شود.

الیزابت دیکسون، تحلیلگر گروه بحران بین المللی چرایی این تحولات را در یافتن یک دشمن مشترک به نام ایران می‌داند.

دیکسون معتقد است، فشار بر ایران برای کاهش تحرکات منطقه‌ای که مانع تحقق سیاست های آمریکا و اسرائیل است، در حال حاضر خواست مشترک اسرائیل و تمامی حکام عربی است که تاج و تخت خود را در خطر می بینند.

حکام عرب موفقیت های ایران به خصوص در ایستادگی مقابل آمریکا را خطری برای خود می دانند چرا که موجب نارضایتی شهروندان این کشورها از سرسپردگی آنها در مقابل غربی ها می شود.

یوئل گوزانسکی، محقق موسسه مطالعات امنیت ملی اسرائیل در گفتگو با خبرگزاری فرانسه تاکید می‌کند که اسرائیل همواره علاقمند بود تا روابطش با کشورهای عربی خاورمیانه به طور کاملا شفاف اطلاع رسانی شود و این طرف مقابل بوده که همیشه درخواست دیدار و جلسه مخفی را داشته است.

گوزانسکی پیش‌بینی می‌کند که اسرائیل به همین رویه موفق خواهد شد تا سایر کشورهای منطقه را نیز با خود همسو و همراه کند.

حال با برقراری روابط دیپلماتیک حسنه میان اسرائیل و عمان به نظر می‌رسد که شکست طرح صلح عربی قطعی شده باشد.

اسرائیل در حال حاضر با اردن و مصر رابطه دیپلماتیک گسترده‌ای دارد و با الحاق عمان به این فهرست، این امیدواری حاصل شده تا فشار اعراب برای عقب‌نشینی این کشور به پشت مرزهای سال ۱۹۶۷ و واگذاری تمامی اراضی اشغال شده توسط اسرائیل از میان برود.

در چنین شرایطی آمریکا در تلاش است تا با طرح «دو دولت» که به معنای پذیرش هر دو دولت فلسطینی و اسرائیلی است، امنیت رژیم صهیونیستی را تامین کند.

106

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان