حمله ترامپ به رئیس مجلس نمایندگان آمریکا


حمله ترامپ به رئیس مجلس نمایندگان آمریکا

دونالد ترامپ گفته پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، نباید درباره چیزی که از آن اطلاع ندارد نظر دهد .

به گزارش سرویس بین‌الملل جام نیـوز، پل رایان دیروز گفته بود دونالد ترامپ نمی‌تواند با حکم حکومتی حق شهروندی متولدان خاک آمریکا را لغو کند.

اظهارات پل رایان در واکنش به مصاحبه دونالد ترامپ با نشریه آکسیوس عنوان شده بود که طی آن رئیس‌جمهور آمریکا گفته بود: "ما تنها کشور جهان هستیم که یک نفر می‌تواند وارد خاک آن شود و خودبخود فرزند او شهروند ایالات متحده شناخته بشود و برای ۸۵ سال از مزایای آمریکایی بودن سود ببرد... این بی‌معنی است و باید متوقف شود."

ترامپ در حالی آمریکا را تنها کشور جهان در دادن حق شهروندی بر اساس "اصل خاک" می خواند که کشورهای بسیاری چون مکزیک، در مرز جنوبی آمریکا و کانادا در شمال این کشور هم قوانین مشابهی دارند.

پس از این سخنان ترامپ که تنها ۶ روز مانده به انتخابات میان دوره‌ای کنگره، یک بار دیگر موضوع شعارهای ضدمهاجرتی جمهوری‌خواهان را برجسته کرده، بسیاری از چهره‌های کنگره از جمله رئیس مجلس نمایندگان، پل رایان، به آن واکنش نشان دادند.

پل رایان که برجسته‌ترین مقام حزب جمهوری‌خواه در کنگره این کشور محسوب می‌شود و اعلام کرده دیگر قصد حضور در انتخابات را ندارد، ساعتی پس از این اظهارات ترامپ در گفتگویی رادیویی تاکید کرد: "شما نمی‌توانید با حکم حکومتی حق شهروندی را از متولدان در خاک آمریکا بگیرید."

در واکنش به این سخنان رایان، ترامپ در توییتر به رئیس مجلس نمایندگان حمله کرد و نوشت: "پل رایان بهتر است تمرکزش را بگذارد بر حفظ کردن اکثریت (جمهوری خواهان در مجلس نمایندگان) تا در مورد حق خاک نظر بدهد، موضوعی که هیچ در موردش نمی‌داند! اکثریت جدید جمهوری‌خواهان بروی برطرف کردن نقایص قوانین مهاجرت و بستن مرزهای ما کار خواهند کرد."

اشاره ترامپ به "اکثریت جدید" نسل نو نمایندگانی است که ۶ روز دیگر و در نتیجه انتخابات میان‌دوره‌ای این کشور به دو مجلس کنگره این کشور راه خواهند یافت و جمهوری‌خواهان امیدوارند با حفظ اکثریت در هر دو مجلس نمایندگان و سنا به تسلط کامل خود به ارکان حکومتی در کشور ادامه دهند.

ترامپ در توییت‌های خود به اظهارات ۲۵ سال پیش هری رید، سناتور بازنشسته و رهبر سابق دموکرات‌ها در سنا، اشاره کرده که از لغو قانون حق شهروندی برای متولدان درخاک آمریکا سخن به میان آورده بود. هر چند هری رید پس از بالا گرفتن انتقادها از این اظهارات بارها عذرخواهی کرده بود.

ترامپ در دو هفته گذشته با تاکید بر مساله مهاجرت، تلاش کرده ضمن انتقاد از قوانین فعلی در این زمینه به هواداران خود وعده دهد که اصلاح ساختاری قوانین مهاجرت آمریکا از اولویت‌های اصلی پیش روی اوست.

مهار مهاجرت غیرقانونی به آمریکا یکی از وعده‌های ساختاری کارزار انتخاباتی ترامپ بوده است. کشیدن دیوار میان مرز جنوبی آمریکا با مکزیک، اخراج میلیون‌ها مهاجر غیرقانونی و ممنوع کردن ورود مسلمانان به آمریکا بارها در طول کارزارهای سال ۲۰۱۶ آقای ترامپ تکرار شد.

اما موضوعی که رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه اخیر خود با وبسایت اکسیوس به آن اشاره کرده و روز سه‌شنبه (۳۰ اکتبر) منتشر شد، فاز جدیدی از سیاست‌های سخت‌گیرانه ترامپ برای اصلاح مقررات مهاجرت قانونی به ایالات متحده محسوب می‌شود.

ناظران در رسانه‌های آمریکا درباره امکان قانونی چنین کاری با استفاده از اختیارات رئیس‌جمهوری هم ابراز تردید کردند و تقریبا همه حقوقدانان در آمریکا متفق‌القولند که رئیس جمهور آمریکا چنین اختیاری ندارد و تغییر قانون اساسی نیازمند رای دو سوم نمایندگان کنگره یا دو سوم ایالت‌های آمریکا است.

بر همین اساس هم اکثر ناظران در آمریکا می‌گویند بیان این اظهارات به احتمال زیاد می‌تواند کاربردی صرفا انتخاباتی برای ترامپ و حزب جمهوری‌خواه داشته باشد که شعار محدود کردن مهاجرت به ایالات متحده را از الویت‌های اصلی خود قرار داده است.

106

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی