پیش بازی پرسپولیس و کاشیما؛/ نبرد ایباراکی؛ شاخ گوزن یا پنجه شیر ؟


پیش بازی پرسپولیس و کاشیما؛/ نبرد ایباراکی؛ شاخ گوزن یا پنجه شیر ؟

لیگ قهرمانان آسیا آنقدر تورنمنت معتبر و بزرگی هست که برای قهرمانی در آن هر تیمی بیشترین انگیزه را دارد و سرخپوشان بامداد شنبه در شهر کاشیما به دنبال پایان دادن به حسرت 26 ساله فوتبال ایران هستند .

به گزارش "ورزش سه"، کامبک رویایی در بازی برگشت نیمه نهایی لیگ قهرمانان در شهر سوون باعث شد تا برای دومین سال متوالی سامورایی ها یک پای قهرمانی لیگ قهرمانان لقب بگیرند. طوفان 8 دقیقه ای سوون در بازی برگشت برای عبور از سد کاشیما پایانی تلخ داشت چون آنتلرز موفق شد در عرض چند دقیقه تمام رشته های میزبان را پنبه کند تا برای دومین سال پیاپی جی لیگ به جای کی لیگ نماینده ای در فینال لیگ قهرمانان آسیا داشته باشد. کاشیما آنتلرز مانند پرسپولیس ایران، برای اولین بار حضور در فینال لیگ قهرمانان آسیا را تجربه می‌کند . این تیم در گام آخر برای بوسه زدن به جام مقابل ارتش سرخ ایران می بایست قرار بگیرد.به همین بهانه به بررسی و آنالیز تیم ژاپنی پیش از این تقابل بزرگ می پردازیم .

تاریخچه ؛ آماتور حرفه ای شده


باشگاه کاشیما آنتلرز، هفتاد و یک سال پیش و در سال 1947 تاسیس شد . نام این تیم از شهری که این باشگاه در آن واقع شده، گرفته شده است که معنای آن جزیره گوزن ها می‌باشد. شهر کاشیما در شرق ژاپن و در منطقه ایباراکی واقع شده است. این باشگاه سال ها به صورت آماتور فعالیت می کرد و در سال 1992، کاشیما آنتلرز به صورت حرفه ای شروع به کار کرد. کاشیما در حدفاصل سال های 1996 تا 2001، از 6 دوره برگزاری لیگ ژاپن، 4 بار عنوان قهرمانی را به دست آورد و به نوعی اکثر عناوین را درو کرد. گوزن ها رفته رفته جایگاهشان را در بین تیم های برتر فوتبال ژاپن پیدا کردند. آن ها اولین تیم ژاپنی می باشند که توانستند در سال ۲۰۰۰ سه گانه کسب کنند و قهرمانی در لیگ، حذفی و جام امپراطوری را به دست بیاورند.در سال های 2007 تا 2009 هم کاشیما هر 3 قهرمانی لیگ ژاپن را به صورت متوالی به دست آورد و قدرت بلامنازع لیگ این کشور بود و در کنار باشگاه سنفریس هیروشیما، پرافتخارترین تیم فوتبال ژاپن در لیگ داخلی به شمار می آید . آن ها در دو جام معتبر دیگر فوتبال ژاپن هم در مجموع 11 قهرمانی دارد. 6 قهرمانی جام حذفی که آخرین آنها در سال 2016 به دست آمد و 5 بار قهرمانی در جام امپراتوری که بار آخر در سال 2010 این کاپ به کاشیما رسید.کاشیما با این 6 قهرمانی و البته 3 نایب قهرمانی و هم چنین در سوپرکاپ ژاپن هم با 6 عنوان قهرمانی و 4 نایب قهرمانی ، پرافتخار ترین تیم ژاپن نیز به حساب می آید. گوزن ها بر خلاف عملکرد خوبشان در مسابقات داخلی ، در مسابقات خارجی توفیقی حاصل نکرده اند . آن ها تا کنون 10 بار در رقابت های جام باشگاه ها و لیگ قهرمانان آسیا حضور داشته که بهترین رکورد این تیم، حضور در یک‌چهارم نهایی بوده است. در واقع آنها امسال با صعود به نیمه نهایی و فینال، 2 بار رکورد خود را در این تورنمنت ارتقا داده اند.اما در بازی های جام برندگان آسیا، حضور تیم کاشیما در سال 1999 کسب مقام سوم و مدال برنز را به همراه داشت که مهم ترین افتخار آسیایی این تیم به حساب می آید. در سال 2016 به عنوان میزبان در جام باشگاه های جهان حاضر شدند. با وجود اینکه سایر تیم‌های حاضر در این تورنمنت، قهرمان قاره‌های خود بودند، اما کاشیما عملکرد خیره کننده‌ای در این جام داشت . آن ها ابتدا در پلی آف از سد اوکلند سیتی نیوزیلند گذشتند. در ادامه توانستند ماملودی سان داونز آفریقای جنوبی که قهرمان آفریقا بود را 2-0 شکست دهند و به نیمه نهایی برسند. در این مرحله، کاشیما آنتلرز با اقتدار ناسیونال کلمبیا، قهرمان لیبرتادورس را شکست دادند و به فینال رسیدند و در فینال به مصاف رئال مادرید، قهرمان اروپا رفتند که آن ها با وجود نمایشی بسیار خوب، در وقت های اضافه 4-2 مغلوب رئال مادرید زیدان شدند و نایب قهرمان جام باشگاه های جهان 2016 لقب گرفتند.

پیش بازی پرسپولیس و کاشیما؛/ نبرد ایباراکی؛ شاخ گوزن یا پنجه شیر ؟


نقاط قوت ؛ خط حمله آتشین


کو وون سان‌تائه اهل کره جنوبی دروازه‌بان اصلی تیم کاشیما است و با فینال لیگ قهرمانان آسیا غریبه نیست . او به همراه چونبوک موتورز در سال های 2006 و 2016 قهرمان آسیا شد.این دروازه‌بان کره‌ای به همراه این باشگاه می‌خواهد تاریخ سازی کند و به عنوان اولین بازیکنی باشد که 3 قهرمانی در لیگ قهرمانان کسب کرده است. او اگرچه 34 سال دارد اما کاملا از لحاظ جسمی آماده است و کمک زیادی را به تیم کاشیما آنتلرز در طول این رقابت ها ، کرده است . وون سان در 8 بازی این فصل لیگ قهرمانان در دروازه ایستاده و البته 10 گل خورده. در کارنامه او 25 نجات دروازه دیده می‌شود که عدد بالایی است و توانایی‌های این دروازه‌بان را نشان می‌دهد . کاشیما در خط میانی مهره های بسیاری ارزشمندی دارد . دو هافبک مرکزی تیم کاشیما ، لئو سیلوا از برزیل و کنتو میسائو هستند که در مرکز خط هافبک کاشیما بازی می‌کنند. لئو سیلوا،یکی از بازیکنان برزیلی این تیم است. سیلوای 32 ساله پس از چندین سال بازی در تیم های کشورش، راهی ژاپن شد و چند فصل را هم در یکی از تیم های دسته دومی این کشور سپری کرد تا اینکه فصل گذشته به کاشیما پیوست . این دو نفر بر خلاف تصور در کارهای هجومی فعالیت چندانی ندارند و بیشتر وظایف‌شان دفاعی است و تا این جای رقابت ها هم در شرق آسیا بهترین عملکرد را داشته اند . در خط حمله اما وینگرهای تیم کاشیما چندان ثابت نیستند و مربی این تیم با توجه به وضعیت تیم حریف وینگرهایش را انتخاب می‌کند. اما به یاسوشی اندو و کوکی آنزای بیشتر بازی می‌رسد. اندو تا اینجای لیگ قهرمانان 3 پاس گل و آنزای دو پاس گل به همبازیان‌شان داده‌اند و نشان از قدرت بالای بال های تهاجمی این تیم است . در نوک حمله معمولا یوما سوزوکی و سرجینیو بازی می‌کنند. سوزوکی اما بیشتر از اینکه گلزن باشد گلساز و موقعیت ساز است. سوزوکی 22 ساله نامش را در مسابقات جام باشگاه های جهان 2016 مطرح کرد. از آن زمان این بازیکن جوان به یکی از سلاح های مهم این تیم ژاپنی تبدیل شده است . اگرچه او در این مسابقات برای تیمش تنها 2 گل به ثمر رسانده اما نمی توان نقش کلیدی اش در تیم را نادیده گرفت. او در این فصل لیگ قهرمانان فقط 2 گل زده اما 4 پاس گل داده است. اما آمار گلسازی او وقتی بیشتر به چشم می‌آید که بدانیم او در این فصل لیگ قهرمانان 14 پاس کلیدی به همبازیانش داده است . ولی به طور قطع، مهم ترین بازیکن تیم کاشیما آنتلرز کسی نیست جز عامل اصلی فینالیست شدن این تیم در آسیا یعنی سرجیو آنتونیو سولر دی اولیویرا جونیور ملقب به «سرجینهو» . این ستاره 23 ساله از تیم سانتوس برزیل به کاشیما آمده است و تا کنون در 14 بازی موفق به زدن 6 گل برای تیم خود شده است. درخشش سرجینهو در هر دو بازی رفت و برگشت مقابل سوون سامسونگ کره جنوبی، کاشیما را به اولین فینال آسیایی تاریخ خود رساند.او در 9 بازی فقط یک گل زده و هیچ پاس گلی نداده است. با این بررسی ها به نظر می رسد پرسپولیسی‌ها به فکر مهار خط حمله آتشین کاشیما در دیدار رفت خواهند بود .

پیش بازی پرسپولیس و کاشیما؛/ نبرد ایباراکی؛ شاخ گوزن یا پنجه شیر ؟


نقاط ضعف ؛ امیدوار کننده


کاشیما این فصل برخلاف فصل گذشته که نایب‌قهرمان جی لیگ شده بود ، تا پایان هفته سی‌ام با 46 امتیاز در رده چهارم جدول قرار دارد. با توجه به 60 امتیازی بودن کاواساکی، عملا کاشیمایی ها هیچ شانسی برای قهرمانی شدن ندارند . مهمترین دلیل از دست رفتن این قهرمانی ، ضعف خط دفاعی این تیم است . آنها در 30 بازی 37 بار دروازه خود را باز شده دیده‌اند و هفتمین خط دفاعی لیگ به حساب می‌آیند.در بازی‌های آسیایی هم عملکرد دفاع این تیم مشابه لیگ است. دریافت 14 گل نشان‌دهنده وجود ضعف‌هایی در سازمان دفاعی این تیم ژاپنی است. مهره اصلی کاشیما در خط دفاع جونگ سئونگ هیون است که در کنار تومویا اینوکای ژاپنی وظیفه بازی در قلب دفاع حضور دارند. عملکرد این زوج البته چندان خوب نیست و قلب دفاع کاشیما دقیقا نقطه ضعف این تیم محسوب می‌شود. شوتو یاماموتو در دفاع چپ بازی می‌کند و آتسوتو یوچیدا در دفاع راست قرار می‌گیرد. یوچیدا در توئیتی که حساب غیر رسمی تویئتر لیگ قهرمانان منتشر کرده یکی از 3 کاندید مرد سال فوتبال آسیاست. این تیم ژاپنی در مجموع ۱۲ دیداری که در لیگ قهرمانان آسیا داشته تنها ۳ بار موفق به ثبت کلین شیت شده که در مقایسه با کلین شیت های پرسپولیس آمار ضعیفی از این نظر دارد . کاشیما بر خلاف اغلب تیم های آسیایی فوتبال نتیجه گرا را جانشین فوتبال مالکانه کرده است. این تیم در لیگ قهرمانان آسیا بطور متوسط ۵۲ درصد مالکیت توپ و میدان را داشته است و جایگاه خوبی از این حیث در بین تیم های آسیایی ندارد . نکته عجیبی درباره بازی‌های مرحله حذفی کاشیما در لیگ قهرمانان آسیا به چشم می‌خورد که می‌تواند برای پرسپولیس مهم و قابل بررسی باشد. کاشیما در هر 3 مرحله حذفی قبلی در بازی رفت میزبان بوده و در بازی برگشت به میهمانی حریف رفته است. آن‌ها در هر 3 بازی مرحله رفت که میزبان بوده‌اند موفق شده‌اند حریف‌شان را شکست بدهند. در واقع استراتژی آن‌ها این است که در همان بازی رفت به نتیجه دلخواه‌شان برسند تا در بازی برگشت با خیال آسوده‌‌تری بازی کنند. کاشیما در 3 بازی رفت مرحله رفت که میزبان بوده‌اند 8 گل زده‌اند و 3 گل خورده‌اند. اما در بازی‌های برگشت که در زمین حریفان برگزار شده 7 گل زده‌اند و 5 گل دریافت کرده‌اند. اهمیت این موضوع برای پرسپولیس از این جهت است که بازی فینال هم در دور رفت در ژاپن و در دور برگشت در تهران برگزار خواهد شد. بنابراین پرسپولیس اگر می‌خواهد امید بیشتری برای قهرمانی در آسیا داشته باشد نباید به کاشیما اجازه بدهد که در بازی رفت نتیجه مطلوبش را بگیرد.

پیش بازی پرسپولیس و کاشیما؛/ نبرد ایباراکی؛ شاخ گوزن یا پنجه شیر ؟


عملکرد دور از انتظارحریف ابزاری برای پیروزی


تیم کاشیما آنتلرز ، بعد از انجام ۳۰ بازی در لیگ ژاپن با 46 امتیاز در رده چهارم جدول رده‌بندی قرار دارد. در حالی که تنها ۴ هفته تا اتمام لیگ کشور ژاپن باقی مانده است و با توجه به فاصله ۱۴ امتیازی تیم کاشیما با تیم صدرنشین این جدول، شانس قهرمانی ندارد و در حال حاضر تنها برای کسب سهمیه می‌جنگند. کاشیما این فصل در جی لیگ، نتایج ضعیفی گرفته و بیشتر مسابقاتش با باخت به پایان رسیده‌اند. آن ها در ۱۵ بازی خارج از خانه ، ۷ بازی با شکست این تیم تمام شده و فقط ۵ مسابقه را برده‌اند. همین نتایج بد، باعث شده شانس قهرمانی‌شان در لیگ از بین برود و حتی امکان دارد سهمیه فصل آینده لیگ قهرمانان‌شان به خطر بیفتد. نکته مهمی که برای سرخپوشان حائز اهمیت دارد هط دفاعی ضعیف کاشیما در لیگ ژاپن و لیگ قهرمانان آسیا است . آنها با ۳۷ گل خورده یعنی به ازای هر بازی ۱.۲ گل خورده در جایگاه هفتم بدترین خط دفاعی لیگ ۱۸ تیمی کشورشان قرار دارند . با این شرایط، پرسپولیس اگر بتواند مثل سه مرحله قبل در خانه حریف نتیجه معقولی بگیرد، در ورزشگاه آزادی شانس بالایی برای قهرمانی خواهد داشت. به خصوص که مقابل رکورد بد خارج از خانه کاشیما، رکورد خانگی فوق العاده سرخپوشان وجود دارد. پرسپولیس این فصل در هیچ جامی، هیچ بازی خانگی را نباخته و فصل پیش هم فقط مقابل تیم‌های همشهری، در ورزشگاه آزادی شکست را تجربه کرد. برگزاری بازی برگشت در ورزشگاه آزادی، برگ برنده پرسپولیس در این فصل لیگ قهرمانان خواهد بود . آن‌ها بازی رفت، در خانه حریف نتیجه قابل قبولی می‌گیرند و بازی برگشت، تیر خلاص را می‌زنند. الجزیره ، الدحیل و السد با وجود بردن بازی رفت در ورزشگاه آزادی حذف شدند و جشن صعود تیم برانکو به فینال را تماشا کردند. با بررسی تیم کاشیما می توان نتیجه گرفت که برانکو و شاگردانش برای سربلند خارج شدن از میدان ، می بایست از فرصت به وجود آماده بهترین استفاده را بکنند . زیرا تیم کاشیما لیست بلندبالایی از مصدومین دارد و احتمالا با غایب های زیادی پا به فینال می‌گذارد.در حال حاضر ۵ بازیکن اصلی کاشیماآنتلرز در لیست پزشکی این باشگاه قرار دارند اما نکته نگران کننده تر برای سرمربی این تیم مصدومیت ۲ بازیکن اصلی این تیم در جناح راست است.آتسوتو یوچیدا، مدافع راست باتجربه و یاسوشی اندو ، که به عنوان هافبک راست تخصصی در سیستم ۲-۴-۴ تیم ژاپنی بازی می کند ، که با این شرایط جناح راست کاشیما وضعیت خوبی ندارد . ضعف خط دفاعی و تعداد بالای مصدومان ، برگ برنده برانکو برای دیدار رفت است . او می تواند بااستفاده بازیکنان کناری خود در حملات و ایجاد برتری عددی ، بر روی جناح راست کاشیما فشار بیاورد . نقش خط دفاعی هم در این دیدار بسیار مهم است . سرخپوشان در روزی که سیدجلالِ آماده را در اختیار داشته باشد، می‌تواند هر تیمی را شکست دهد و برابر هر تیمی مقاومت کند.تکرار درست روش مراحل قبل، می‌تواند پرسپولیس را به اولین قهرمانی آسیایی‌اش برساند. به شرطی که بازی رفت، باز هم نمایشی حساب شده داشته باشند .سرنوشت قهرمانی را به جهنم آزادی بکشانند.

پیش بازی پرسپولیس و کاشیما؛/ نبرد ایباراکی؛ شاخ گوزن یا پنجه شیر ؟


سخن پایانی ؛ قلب 80 میلیون با شماست


صعود تاریخی پرسپولیس به فینال لیگ قهرمانان آسیا، موج بزرگی از شادی را بین بخش زیادی از مردم کشورمان پدید آورد؛ آنقدر عمیق و پررنگ که حتی سرشناس‌ترین هنرمندان و شخصیت‌های کشور هم نتوانستند جلوی ابراز احساسات‌شان را بگیرند و رنگ مورد علاقه خود را عیان کردند. البته که همه اینها زیباست، اما به‌نظر می‌رسد شدت خوشحالی پرسپولیسی‌ها طوری است که آنها پاک یادشان رفته هنوز کار به پایان نرسیده و قرار است فینالی هم در راه باشد؛ فینالی که اتفاقا در فاصله‌ای بسیار کوتاه یعنی روز شنبه هفته آینده برگزار می‌شود. پرسپولیس با هزار جان کندن خودش را به این مرحله رسانده و حالا سخت مایه افسوس خواهد بود اگر آنها فرصت به این خوبی را برای قهرمانی آسیا از دست بدهند. شاید هواداران پرسپولیس از جهات مختلف ترجیح می‌دادند تیم‌شان در فینال به سوان سامسونگ کره‌جنوبی برخورد کند، نه کاشیما‌آنتلرز. از نظر فنی سامسونگ رقیب راحت‌تر و بی‌کیفیت‌تری به‌نظر می‌رسید، به علاوه این تیم تماشاگران کمتری داشت.از همه اینها که بگذریم کاشیما روحیه جنگاوری خاصی دارد که بسیار شبیه خود پرسپولیس است و این مسئله کار بازی با حریف ژاپنی را دشوار می‌کند. 2 دیدار رفت و برگشت کاشیما برابر سامسونگ در نیمه‌نهایی نشان داد ژاپنی‌ها متخصص بازگشت به بازی هستند. آنها در دیدار رفت ابتدا در زمین خودشان 2 گل زوهنگام از سامسونگ خوردند و شاید همین کافی بود تا هر تیمی دچار فروپاشی روحی شود اما کاشیما خودش را جمع‌وجور کرد و در ادامه با زدن 3 گل، از شکست پیروزی ساخت.همین قصه در بازی برگشت هم تکرار شد. البته در مسابقه دوم ابتدا کاشیما در زمین حریف به گل رسید اما در ادامه طوفان حملات سامسونگ باعث شد این تیم ظرف 8 دقیقه به 3گل برسد و در آستانه صعود قرار بگیرد. اینجا بود که کاشیما یک‌بار دیگر به بازی برگشت و با به ثمر رساندن گل دوم راهی فینال شد. برگشت‌پذیری خطرناک کاشیما به مسابقات، همان خصلتی است که پرسپولیس هم دارد.سرخپوشان در مرحله یک‌هشتم نهایی با گل دیرهنگام جلال حسینی جواز صعود گرفتند، در مرحله بعد سرخ‌ها به دراماتیک‌ترین شکل ممکن 3 گل به الدوحیل زدند و به زندگی برگشتند، در بازی با السد هم قرمزها بعد از دریافت گل اول، گل مساوی و صعود به فینال را زدند. به این ترتیب می‌شود فینال این دوره لیگ قهرمانان آسیا را نبرد «کام‌بک کاران» دانست؛ مصافی که سرنوشت آن تا لحظه آخر و دمیده شدن سوت پایان بازی روشن نخواهد شد. پرسپولیس برانکو، یک طلسم مهم را از مسیرش کنار زده و برای نخستین بار در همه تاریخ از مرحله نیمه‌نهایی آسیا عبور کرده است. قرمزهای ایران حالا یک طلسم کلیدی دیگر در پیش دارند. از سال2011 به بعد، هیچ تیمی از منطقه غرب آسیا روی سکوی اول لیگ قهرمانان قرار نگرفته و همواره تیم‌های شرقی، جام را به خانه برده‌اند. بازگرداندن جام قهرمانی به منطقه غرب،کار بسیار دشواری به‌نظر می‌رسد اما ستاره‌های سرخپوش به این خودباوری رسیده‌اند که بهترین تیم غرب آسیا و نماینده ی فوتبال غرب آسیا هستند و فاصله زیادی با تبدیل شدن به بهترین تیم قاره ندارند. حال در این میان یک سوالی پیش می آید و آن این است که ،آیا پرسپولیس می‌تواند غرور را دوباره به غرب آسیا و ایران برگرداند؟

پیش بازی پرسپولیس و کاشیما؛/ نبرد ایباراکی؛ شاخ گوزن یا پنجه شیر ؟

آرتین چراغی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامه به دوست صمیمی ؛ 7 نمونه متن نامه به دوست ،جدید و محبت آمیز